1976 г. Микробите ще бъдат живи фабрики

В статия от 1976 г. сп. "Космос" описва технологиите на бъдещето и как микробите ще се превърнат в "живи фабрики". Според публикацията те ще чистят отпадъците в резултат на различни човешки дейности - в нефтопреработвателната и газовата промишленост както и в други мръсни производства. Споменава се, че вече са налице първите успехи в областта на селското стопанство, което днес е сред водещите отрасли, замърсяващи природата.

Според "Космос" микробите ще са като невидими санитари, които ще изяждат дори опасните газове.

Те "растат 500 пъти по-бързо от най-високодобивните селскостопански култури и от 10 до 50 хил. пъти по-бързо от най-продуктивните животни, защото усвояват хранителните вещества с цялата си повърхност".

Според публикацията те не са взискателни и могат да се хранят с най-различни вещества.

"Учените са открили микроби, които с охота усвояват остатъци от захарно цвекло и слънчоглед, царевични кочани, отпадъци от нефтопреработвателната промишленост и други индустриални и битови отпадъци", отбелязва "Космос".

2018 г. Бактериите разграждат пластмасите

За щастие тази прогноза днес вече е факт. Науката неотдавна откри бактерии, които могат да се хранят с пластмаси. На тях ще се разчита да се справят с огромните количества, които замърсяват планетата. Досега ситуацията изглеждаше безизходна, защото пластмасите могат да се разградят в рамките на 1000 години. Ужасно дълъг период, като се има предвид, че човечеството продължава да задръства океаните и сушата на планетата с тях.

След пробива с откритието на новите бактерии, днес учените си поставят още по-сложна задача - да накарат бактериите да работят на по-високи обороти, като преработват пластмасовите отпадъци във вид, който човечеството лесно може да рециклира.

Проблемът е, че пластмасите са сложни полимери - дълги повтарящи се вериги от молекули, които не се разтварят във вода. Силата на тези вериги превръща пластмасата в необичайно трайно вещество и ако трябва да се чака да се разложи по естествен път, ще са необходими стотици години.

С помощта на бактериите веригите се накъсват в по-малки, които са химически разтворими единици, и тогава те лесно могат да бъдат рециклирани, за да бъдат произведени нови пластмаси.