Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Проф. Христо Хинков
Проф. Христо Хинков

Бившият министър отговаря в открито писмо на критиките за неговото управление - от дефицита на лекарства, през ролите на Асен Василев и Костадин Ангелов, до стопирането на конкурсите за директори на болници

Д-р Христо Хинков, бивш министър на здравеопазването, разпространи отворено писмо до критиците на дейността му в кабинета "Денков".

"24 часа" публикува този текст, защото качеството на здравеопазването и (не)започналите реформи в него, касаят всеки българин. А и право на един министър, е да обясни какво е искал и какво не е успял да свърши.

1. Критиците ме обвиняват, че не съм направил преглед на завареното от предишното управление. В началото на мандата обявих ясно, че ще продължа направеното дотук, тъй като многократно съм бил свидетел именно на това как се спира нещо започнато, обявява се за порочно и всичко започва отначало.

2. Представил съм не управленска, а „административна" програма.

Управленската програма, която представих, беше част от правителствената програма с конкретни цели и задачи, някои от които бяха естествено започнати по време на предишното управление на МЗ.

3. Не съм представил отчет по изпълнението на програмата. Отчетът ми е на бюрото на служебния министър д-р Кондева.

4. Първият ми провал според критиците, бил свързан с категоричния ми „отказ от реформите, които министър Асен Василев предложил с оглед въвеждане на селективно договаряне в здравния сектор...". За какво става реално дума? От години се правят опити НЗОК да провежда нещо като „търгове" за пакета медицински услуги, който финансира и за който да се състезават изпълнителите на болнична помощ. Подобна недообмислена идея има три сериозни недостатъка.

Първият е, че има огромна трудност в дефинирането на основен пакет медицински услуги, които касата поема без да се налага доплащане. Вторият е, че печелившият участник в „търга" ще бъде този с най-ниска цена и това ще се отрази на качеството на медицинската услуга. Третият недостатък е, че се изключва рамковото договаряне със съсловните организации, чиито ръководители още на другия ден, когато се заговори за тази идея „на Асен Василев" изключително разтревожени поискаха среща с мен.

За щастие, успях да убедя ключови личности от финансовото министерство, че това ще доведе до катастрофа и предложението беше отменено.

Що се касае до мораториума, това беше част от правителствената програма на ПП, която аз заварих и която бях задължен да изпълнявам. Изработването на нова здравна карта, с което беше обвързан мораториумът, също така беше част от правителствената програма.

5. Лъжа е, че здравната карта не е направена. Срокът за националната здравна карта е през май, а областните от които тя е съставена, са готови.

6. Провалил съм макрорамката на бюджета . Спекулация! Тук през 2022 г. бюджетът за здравеопазване включваше и парите срещу пандемията от Ковид 19. През следващите две години бюджетът за здравеопазване се върна на нивата от преди пандемията и показа леко увеличение за последната година.

А е факт, че бюджетът на държавата се прави в МФ и влиянието на другите ведомства е твърде ограничено, да не кажа нулево при последното управление.

7. По отношение на бюджета за психиатрия за 2024 г. той е същият какъвто е и през 2023 г. и това е лошо, но не е бил намаляван с абсолютни стойности, цифри, които се хвърлят безотговорно в пространството. Временната комисия, която НС създаде, за имаше предимно имиджов ефект, тъй като нито промени нещо във финансирането, нито в нормативната база. Просто накрая прие проектозакона за здравето в частта психично здраве, след като промените бяха изготвени от работна група, в която вземах участие и аз.

8. Не съм обявявал, че ще правя регистър на психично болните. Точно обратното, от 2009 г. се боря срещу този текст в Закона за здравето. Именно в последната редакция на Закона за здравето той е премахнат.

9. Капиталовите разходи на МЗ били паднали до нула. Истината е, че в нито едно ведомство няма заделени средства за капиталови разходи. Всички са в МФ и се отпускат по определен ред от МС. И е лъжа, че с тези разходи ще се финансират хеликоптерите за спешна помощ извън МЗ . Средствата за спешна помощ по въздуха са от Плана за възстановяване и устойчивост и нямат отношение към бюджетните капиталови разходи. Медицинската част е задължение на МЗ и там нещата са изпълнени и по отношение на обучението на екипите и по отношение на диспечерното подсигуряване.

10. Нагнетил съм невъзможни очаквания с единствения медицински хеликоптер, който е приет неокомплектован. Приемам тази критика като заявка за евентуална промяна на ПВУ и разтурване на сделката за хеликоптерите. Ако това се случи, ще е пореден удар за българското здравеопазване, така както очаквам проектът за Национална детска болница да бъде замразен и парите да изчезнат някъде. Предстои да видим.

11. Още една грозна манипулация: По време на моя мандат изчезнали 400 лекарства от пазара и вместо да променя формулата в СЕСПА (софтуера за проследяване на лекарствата), аз съм „прехвърлил топката на НС".

Проблемът с периодичното изчезване на лекарства не се ограничава в моя мандат, това е хроничен проблем, който се опитвах всячески да разреша. Това е дълга тема и няма да я засягам сега, още повече, че с това ще се борят много други министри след мен.

За да се промени формулата в СЕСПА (която сега предвижда, че при 65% задоволеност на нуждите от дадено лекарство, е достатъчно, за да се разреши то да бъде реекспортирано) , трябва да се промени Законът за лекарствата (ЗЛПХМ) и там да се запише, че само при100% задоволеност на вътрешния пазар, лекарството може да се реекспортира.

Това е точно обратното на направеното от един друг министър - Сербезова, която промени формулата на сегашните 65% в СЕСПА, защото я приведе в съответствие с тогавашния законов текст. Ето защо предложихме промени в ЗЛПХМ, които да дадат възможност да променим формулата на 100% в СЕСПА.

12. Имаше идея да се инсталират вендинг машини за лекарства за отдалечени райони, но именно фармацевтичният съюз се изказа против тази идея.

13. Преминаването към електронни рецепти беше болезнен процес. В крайна сметка имаме работеща система на електронни рецепти и хората постепенно свикват с предимствата на тази система.

14. Съгласен съм обаче с обвиненията, че уволненията и назначенията на зам. министри в правителството са се случвали извън моето знание.

15. Лъжа е, че съм обявил, че ще остойностявам лекарския труд, ще нормирам избора на екип, ще приватизирам болници и т.н. Но аз не участвам в предизборната кампания, за която мои критици се готвят.

16. Обвинен съм, че не съм довършил проекта за спешна помощ. Истината е, че проектът ще бъде завършен с бюджетни средства и ще се избегне връщане на изхарчените средства.

17. Не аз, а финансовият министър Асен Василев спря проекта за Протонния център за лечение на онкоболни и това доведе до сериозно спречкване от моя страна с него. Обещанието бе, че проектът ще се осъществява с бюджетни средства и в бюджета за 2024 г. е заложен 1 млн за проектиране. Аз бях, и съм против това решение, но с нищо не можех да променя ситуацията.

18. Защо нямам вина за неслучилото се през моя мандат сливане на двете онкоболници. Една от причините за забавянето беше и резистентността на сегашния министър, която впрочем ми обеща, че ще съдейства това да стане, след като се е убедила в целесъобразността на такова решение.

19. Стигаме и до казуса „Пирогов". Не съм унижен от подчинения си директор там, позволявайки съдебно оспорване на свои разпореждания. На това нелепо обвинение ще припомня, че унижението дойде от здравната комисия и по-точно от нейния председател проф. Ангелов, които ми

препоръчаха аз да си оттегля заповедта за уволнение на директора, 20. Обвинен съм, че не съм провел конкурси за директори. Да, не ги проведох по чисто политически съображения, тъй като и от страна на управляващата коалиция, и от страна на поддържащата я „сглобка", ми беше оказан на