Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Изборите се изместват, напролет вместо редовните - такива за ВНС, без изобщо да се стига до служебен кабинет

ДПС даде знак със стара реч на Доган: Рестартът е неизбежен. И предупреди за “дисхармония в цикъла на натрупване”

Кога ще са изборите, Борисов ще продължи ли дотогава да е премиер, ще има ли изобщо служебен кабинет и кога ще се излъчи нов редовен, възможна ли е сега промяна в конституцията?

Точно 5 месеца след началото на коронаепидемията у нас и на 37-ия ден от протестите България се изправи пред повече въпроси, отколкото отговори след едно наистина изненадващо изявление на премиера и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов.

Безпрецедентен правен казус произтича от офертата му към младите от протеста, състемните политически партии в парламента и извънсистемните играчи от площадите. Към всяка от тези групи Борисов отправи конкретни - явни или скрити, послания в своето изявление в петък по обяд. (Думите на премиера виж надолу) Защото конституцията не разглежда изрично правната възможност какво се случва с правителство, което е подало оставка пред Обикновено народно събрание, но се свикват избори за Велико народно събрание. Тя казва само, че едно редовно правителство продължава да управлява, докато работи ВНС.

При най-оптимистични срокове за преминаване през цялата процедура по подготовка на проект за промени в конституцията и свикване на Велико народно събрание и при допускането, че основните партии приемат тази оферта, изборите за VIII ВНС по време ще отидат към датата на редовните парламентарни избори - най-рано в края на март 2021 г.

При желание на политическите играчи да не се бърза с процедурите и при непредвидени обстоятелства този срок спокойно може да бъде изместен към средата, края на лятото, есента... Че дори и в края на октомври, когато президентът Румен Радев ще навлиза в последните 3 месеца от мандата си. В тях по конституция той не може да разпуска Народното събрание, но ако парламентът не успее да излъчи кабинет, държавният глава запазва правото си да назначи служебен.

Каква е

процедурата по

приемане на нова

конституция

Първо, ясно е, че това е в правомощията единствено на ВНС, тъй като освен частта за ремонт на съдебната власт, която при известно тълкувание би могъл да направи и редовен парламент, офертата на Борисов включва и намаляване наполовина на броя на депутатите.

Оттук предвидената процедура включва:

1) Изготвя се проект на нова конституция - ако не се пише на коляно в отпускарския август, би отнело поне месец.

2) Инициира се свикване на Велико НС. Право на това имат най-малко 120 депутати и президентът.

3) След внасянето на проекта за нова конституцията НС го разглежда не по-рано от 2 месеца и не по-късно от 5 месеца от датата на внасянето.

4) Решението за свикване на ВНС се взема от минимум 160 депутати.

5) Президентът насрочва избори за ВНС в 3-месечен срок след решението на парламента.

6) ВНС приема новата конституция с мнозинство 2/3 от всички народни представители на три гласувания в различни дни. Няма срок, в който те трябва да направят това. Но и няма как процедурата да отнеме по-малко от 2-3 месеца.

7) Решението на ВНС се обнародва в 7-дневен срок.

8) Тогава президентът разпуска ВНС и насрочва избори за обикновен парламент.

Сега действащият се разпуска в деня на изборите за ВНС, което означава, че 44-ото НС с мнозинството на ГЕРБ и патриотите продължава да работи. Анонсираната оставка от премиера ще бъде подадена пред него - по думите на Борисов в деня, в който депутатите приемат решение, че ще се свиква ВНС.

По конституция “Великото народно събрание решава само тези въпроси от конституцията, за които е избрано”, единствено в “неотложни случаи изпълнява функциите и на Народно събрание”. Например да обяви извънредно положение при ескалация на коронавируса. Което означава, че то няма да излъчва следващо правителство. Борисов ще даде оставка пред сегашния парламент, който ще действа още няколко месеца. Така реално

следва връщане

към Борисовия

план А - нов

кабинет на ГЕРБ

и ОП в сегашния

парламент,

вече без този премиер. (Вариант, описан многократно от “24 часа”). Президентът е елиминиран по тази схема, служебен кабинет е избегнат.

Всъщност VII ВНС е излъчвало правителства - второто на Андрей Луканов и това на Димитър Попов, но и двете при оставки на действащите след натиск от улицата.

В целия този тайминг трябва да се случи и промяна в изборния закон, защото кодексът на Мая Манолова премахна текстовете, че 200 от великите депутати се избират пропорционално, а 200 - мажоритарно, както гласеше законът за ВНС. Следователно трябва или нова глава в кодекса “Манолова”, или нов Закон за избор на ВНС. Тъй като другата важна тема на протеста и партиите е машинното гласуване, при всички случаи ще се стигне до отваряне на кодекса и прецизиране и на текстовете за машините. Изместването на изборите някъде напред във времето прави по-реалистично наемането/произвеждането на устройствата за гласуване. Опитът обаче сочи, че този състав на парламента не може да се разбере за правила на вота за две-три седмици.

Но последното парче от пъзела не е скрито на жълтите павета, а в летните сараи на морето. От ДПС зависи дали ще се събере квалифицирано мнозинство, за да се върви към свикване на ВНС и

да се реализира

цялата схема от

дълги пасове,

заложена от

Бойко Борисов

Досегашните анонси откъм движението бяха срещу конституционни промени. Всеки коментар не е веднъж завинаги, застинал във времето - промяната на контекста предполага развитие на позицията, казаха неофициално близки до ръководстото на ДПС.

Официално оттам запазиха тишина, но отново пуснаха стара реч на почетния председател Ахмед Доган от 19.12.2019 г.

“Когато след 30-годишна история говорим за дефектиране на демократичните правила, норми и реалности, това най-малкото е тревожен сигнал в обществото”, се казва в нея. И още: “В този социално-политически контекст по всичко изглежда, че рестартът на демократичния модел, съчетан с моралния императив, е нежният, но неизбежен изход от тази ситуация. Кога и как ще се получи това, зависи от зрелостта на политическия елит и на гражданското общество.

(...) Цикличността предполага, че

е време за

промяна на

парадигмата на

властовата

система,

понякога полюсно, съобразно историческите традиции на властовата система, манталитета на гражданското общество и “градуса” на международната среда.

(...) Друг важен цикъл, който тепърва предстои да се разгърне, е дисхармонията на цикъла на натрупване с този на разпределение и преразпределение. Това не е от сантимент към “социалната идея”, а от увеличаването на рисковите фактори за предизвикване на рецесия вследствие на прекалено широко отворената ножица между бедни и богати.

(...) Необходимостта от рестартиране на политическия модел на обществото в една или друга степен се осъзнава, но сравнително по-малко се изговаря или се отлага във времето. Защото рисковите фактори за продуциране на “критичната точка” на хаоса в партийните структури се явява проблемният възпиращ фактор за подобно радикално решение. Тъкмо поради това решаващият фактор за рестарта в случая е зрелостта и готовността на гражданското общество!”

Рестартът: проект за промени в конституцията, Велико народно събрание и чак тогава оставка

Разграничи протеста на младите от опитващите се да го яхнат олигарси

Атакува само президента Румен Радев

Давал шанс за изход на Иван Гешев

Офертата е да се оттегли той, не казва ясно за ново правителство на ГЕРБ

Вместо за оставка премиерът Бойко Борисов заговори в петък за рестарт. За първи път през 10-те си години като министър-председател той направи специално изявление, което изчете от трибуна в телевизионното студио в сградата на Министерския съвет. И необичайно за него не импровизираше, а чете предварително написан текст.

Речта на Борисов е била подготвяна през цялата нощ на четвъртък срещу петък, въпреки че той самият обяви още във вторник, че е готов с тежките решения, които ще изненадат всички, и според него трябваше да успокоят хората.

Борисов е готов да подаде

оставка, но под условие,

стана ясно от обръщението. Условието е да бъде взето решение от сегашното Народно събрание за промени в конституцията и свикване на избори за Велико народно събрание. Това означава, че оставката на правителството няма как да бъде внесена преди началото на ноември, тъй като депутатите могат да одобрят проект за промени в конституцията и да свикат избори за велик парламент най-рано 120 дни след внасянето на проекта. Така всъщност Борисов изпълни едно от основните си желания - да остане на власт до октомври, както “24 часа” описа.

Премиерът наблегна, че говори за рестарт с предлаганите от него промени в конституцията. Те щели да бъдат внесени в сегашния парламент от ГЕРБ и всъщност изпълняват част от исканията на всички стоящи срещу правителството.

В началото на словото си Борисов описа успехите на третото си правителство - води страната през пандемията с минимум щети, контрабандата на цигари е спаднала 10 пъти за 9 г., договорени са близо 60 млрд. лв. от еврофондовете за следващите 7 г., България е допусната в най-вътрешния кръг на европейската интеграция, каквито са еврозоната и банковият съюз.

Това се оказа недостатъчно. След години на атаки от несистемни и провалени политически играчи, хули и фалшиви новини ерозира доверието в институциите. Появи се естественият бунт на младите хора. Олигарси, обединени заради засегнати икономически интереси, провалени фигури, неуспели да катализират политическите и финансовите си амбиции, неосъществени политици, загубили отдавна обществена подкрепа, се опитаха да превземат този бунт на младите. Опитаха се да взривят реда в страната. С парадоксален по заряд език на омразата тези хора им измъкнаха протеста. Още в самото начало започнаха да внедряват сред протестиращите определени лица и интереси, които подмениха идеите на младите с идеите на олигархията и подземния свят. Започна всекидневно нагнетяване на огромно политическо напрежение. Подобна симбиоза е изключително опасна за демокрацията. По светофарите на жълтите павета и колоните на Орлов мост се появиха бесилки и ковчези, а сградите - символ на държавността, бяха поругани. Червена боя обля сградата на парламента и центъра на европейска София!, продължи речта си Борисов. На няколко пъти премиерът опита да разграничи справедливия според него бунт на младите хора от политиците и олигарсите, които също се борели за падане на правителството. Той специално посочи президента Румен

Радев като “фигурант

и слуга на олигархията”

Борисов обяви, че сценарият за пълен блокаж на държавата се е оказал невъзможен. Протестът не е родил автентични водачи и не е посочил какво иска да постигне. По този начин премиерът всъщност изговори думи, които в последните седмици бяха пуснати в обращение както от политици от ГЕРБ, така и от противници на протестите, които поне публично не са свързани с политически партии. Борисов обаче отправи и оферта на

младите от протеста

да сформират своя

политическа сила,

която да ги представлява. Думите му дойдоха като продължение на офертата, отправена преди седмици от вицепремиера Томислав Дончев, че протестиращите трябва да излъчат хора, с които управляващите да могат да разговарят.

И все пак - всичко е в ръцете на младите. Аз уважавам техния бунт. Те все още имат шанс да създадат ново, легитимно, демократично движение и ново поколение политически лидери с демократична представа за България. Време е младите хора да осъзнаят историческата си мисия и тежкия път, по който ще предложа заедно да поемем. Дълбокото желание за промяна в България вече е запалено и то е вече извън контрола на системните политически партии. Необходимо е раждането на ново поколение български лидери за бъдещето и нов основен закон на държавата. В противен случай и този протест ще остане само с вдъхновяващата енергия на протестите от 1989-а, 1997-а, 2013-а и след време ще последва съдбата им, каза премиерът.

И днес няма да съм този, който, вместо да пази демократичния мир и да надгражда, ще допусне българи да се бият с българи на блокадите. Няма да съм този, който толерира размахването на юмруци както на блокадите, така и от президентството, каза Борисов. Той изброи идеите, които ще предложи ГЕРБ за ремонт на основния закон:

- Броят на народните представители от 240 да бъде намален на 120.

- При Великото народно събрание броят на народните представители да бъде намален от 400 на 280.

- Ще прекратим Висшия съдебен съвет и ще предложим създаването на съдебен съвет на съдиите и на съдебен съвет на прокурорите. Двата съвета ще решават отделно кадровите въпроси, свързани със съдиите, от една страна, и прокурорите и следователите, от друга.

- Мандатът на председателя на Върховния касационен съд, на Върховния административен съд и на главния прокурор да бъде 5 г.

- Да се ограничат правомощията на министъра на правосъдието само до това да предлага проекти на бюджети на съответните органи и да управлява недвижимите имоти на съдебната власт.

- Ще предложим към съветите на съдиите и прокурорите да се създадат отделни инспекторати, т.е. да не е един инспекторат, както е в момента. Всеки от двата инспектората се състои от главен инспектор и петима инспектори.

- Да се въведе институтът на индивидуалната конституционна жалба.

- Главният прокурор на всеки 6 месеца да бъде изслушван от Народното събрание и докладът му да бъде приеман. Докладът обхваща прилагането на закона за дейността на прокуратурата и разследващите органи.

- Народното събрание може да изслушва Главния прокурор по въпроси, свързани с конкретни наказателни производства, след разрешение на наблюдаващия прокурор.

В края на промените Борисов добави, че ще иска ВНС да бъде избрано по смесената система -

200 пропорционални и

200 мажоритарни депутати

Едва при приемането на тези предложения на ГЕРБ и решение за насрочване на избори Борисов щял да подаде оставка. В изявлението си обаче той използва израза ще се оттегля от поста на министър-председател, което оставя неяснота дали това важи и за възможността за ново правителство на ГЕРБ без него.

Реално предложенията за промяна в конституцията обединяват част от исканията на всички противници на правителството - промени в главата за съдебната власт, за каквито настоява Христо Иванов, намаляване на депутатите, за каквото се бори Слави Трифонов, частичен мажоритарен вот и пр. В същото време обаче ничии искания не са изпълнени напълно, а само частично. Според идеята на управляващите така

предложението ще

бъде дописано спрямо

резултатите от изборите

за ВНС и предпочитанията на влезлите в него политически сили.

Промените в главата за съдебната власт решават и проблема с оставката на главния прокурор Иван Гешев, твърдят близки до Борисов. В момента е почти невъзможно Гешев да бъде сменен, докато при нови правила ще има възможността да си тръгне достойно и без да подава изрично оставка, била идеята на премиера.

Христо Иванов: Печели време, но ГЕРБ тръгна в правилната посока

ХРИСТО ИВАНОВ
ХРИСТО ИВАНОВ
Печелене на време, но стъпка в правилната посока за ГЕРБ. Така съпредседателят на “Демократична България” Христо Иванов коментира пред “24 часа” предложението на Бойко Борисов за промени в конституциятя.

Като правилна посока определи Иванов желанието на управляващите да променят върховния закон. В същото време обаче обвини премиера в плагиатство. “Всички тези точки мисля, че

премиерът е

извадил от

моите

предложения

през 2015 г. Изтупали са ги от прахта и са пришили към тях тази глупост за намаляването на депутатите и са решили да печелят време с това. Премиерът подкрепя това, което аз му предлагах, а не аз да подкрепям него”, каза Иванов, като напомни за идеите за съдебна реформа, които изготви, докато бе министър на правосъдието.

Според него всички сега лансирани от Борисов промени не изискват свикване на Велико НС. А големият проблем е в това, че не се предлага достатъчно добър контрол на главния прокурор.

“Това да бъде изслушван от НС вече го има и този парламент не му зададе нито един въпрос”, напомни лидерът на “Да, България”.

За рестарт на българската демокрация може да се говори, ако,

първо,

се мине през

предсрочни

избори,

а новият парламент да направи “смели конституционни промени”, обясни Иванов. “Трябва да игнорираме решение 3 от 2003 г., което беше наложено от мрачни персони като Никола Филчев (бившият главен прокурор - б.р.). Сигурен съм, че КС няма да посмее да върви срещу един току-що избран парламент с мандат за ясна промяна”, каза още Иванов.

Кой юрист от настоящото НС ще пише новата конституция, попита той Борисов. “Процедурата за ВНС върви така - настоящият парламент ще напише предложенията, а ВНС само ще ги ратифицира, без да може да ги променя”, поясни Иванов.

Според него, освен че печели време, премиерът дори си оставя вратичка, с която да премине към варианта

да излезе в

отпуск и да

назначи някой

друг от

министрите

на своя пост

С позиция по идеите на Борисов излезе и “отровното трио”, провъзгласило се за организатор на протестите. “Изявлението на все още неподалия оставка Бойко Борисов е пореден опит за печелене на време и проява на страх”, обясняват Бабикян, Минеков и Хаджигенов в становището си, изпратено до медиите.

Нито едно от исканията на протеста не било уважено, затова продължаваме, обясняват те. “В т.нар. предложения не чухме никаква готовност за вадене на прокуратурата от съдебната система, нито за машинно и електронно дистанционно гласуване”, обяснява триото.

Президентът: Разговор за конституцията може да има само след оставка и избори

Разговор за конституцията и бъдещето на България е възможен само след исканите от обществото оставки и провеждането на честни предсрочни избори.

Това заяви президентът Румен Радев в обръщение към нацията от Гербовата зала на “Дондуков” 2. В него държавният глава коментира предложенията на премиера Бойко Борисов за свикване на Велико народно събрание и промяна на конституцията.

Повече от месец продължават протестите с искане за оставка на правителството и на главния прокурор, напомни Радев. И обяви, че доверието в управляващото мнозинство е безвъзвратно загубено.

Промените в кабинета не убедиха никого. Репресиите, провокациите и опитите да се неглижира гражданското недоволство само потвърждават необходимостта от оставки, категоричен бе държавният глава.

Той определи изявлението на Борисов и предложенията му като “пренебрежение към конституцията”. И цитира основния закон, според чийто чл. 159 правото на инициатива за свикване на ВНС принадлежи на не по-малко от половината от депутатите и на президента, не на премиера.

Президентът зададе няколко въпроса и сам си отговори на тях:

Може ли партията държава, която методично погазва разделението на властите, да инициира промяна в конституцията? Отговорът е: Не.

Може ли партия, която вчера бойкотира парламентарния контрол, днес да предлага промени в конституцията? Отговорът е: Не.

Може ли власт, която нарушава закона, не въвежда машинното гласуване и отхвърли електронното дистанционно гласуване, да организира честни избори? Отговорът е: Не.

Може ли власт, която задуши свободата на словото, да предлага дебат за бъдещето на България? Отговорът е: Не.

Може ли мафията да реформира съдебната система? Отговорът е: Не.

Може ли министър-председателят, който превърна парламентарната република в автокрация, да предлага промени в конституцията? Отговорът е: Не.

Патриотите с условия за отваряне на конституцията: гласуват само образованите, женят се само хетеродвойки, връщане на казармата и да не се доплаща за здраве

Каракачанов иска засилване на правомощията на президента

Лидерите Каракачанов и Симеонов тепърва ще обсъждат с Борисов какви да са промените.
Лидерите Каракачанов и Симеонов тепърва ще обсъждат с Борисов какви да са промените.
“Да” за ремонт на конституцията, но много по-радикален. Това е отговорът на патриотите на изявлението на Бойко Борисов. ВМРО и НФСБ още вчера започнаха да “наддават” с предложения.

“Нека това да е първа стъпка към исканата от хората “промяна на системата”. Още в началото на протестите аз заявих, че чувам разумния, необременен от задкулисни интереси глас на хората. Ето защо, за да имат смисъл тези промени, аз, като председател на ВМРО, предлагам

6 неща, които да

бъдат гарантирани

от конституцията”, написа Красимир Каракачанов във фейсбук.

Да бъде наложен образователен ценз за гласуване, за да не може “неграмотни хора срещу 50 лв. да определят бъдещето на децата ни”, е първото искане на ВМРО. Както и въвеждане на задължително гласуване с мотива, че това ще ограничи купения вот.

В конституцията да се гарантира, че бракът е само между мъж и жена и никакви “трети, пети или 30-и пол” няма да бъдат признавани, настоява вицепремиерът. Той щял да е “безкомпромисен” и по отношение на въвеждането на наборна военна служба.

Връщането на казармата бе сред основните цели, които Каракачанов си постави в този мандат, но и досега тя не е факт.

Всеки етнически българин по света да може да се прибере в България и да има гарантирано право на образование и работа, както и да получи BG гражданство, ще иска още ВМРО.

“Искам да подчертая също така, че е неизбежно да се отвори дебатът за увеличаване на правомощията на президента, независимо кой представлява институцията. Той трябва да има право на законодателна инициатива и да иска вот на недоверие на правителствата и др.”, настоява Каракачанов.

Предложенията, които Борисов направи, тепърва щели да се обсъждат на коалиционен съвет, обясни пред “24 часа” зам.-шефът на ВМРО Искрен Веселинов. Но Каракачанов е категоричен, че “ВНС за

намаляване броя

на депутатите и

ограничаване

правомощията

на правосъдния

министър е

безсмислено”

“Ще излезем с официална позиция за свикването на ВНС. Но вече коментирахме темата в партията и мненията, които обменихме, са, че идеята се дискутира отдавна и е назряло времето за промяна в конституционния модел”, каза обаче зам.-шефът на правната комисия и депутат от НФСБ Христиан Митев.

“Трябва да запазим част от постиженията на досегашната конституция, каквито са унитарният характер на държавата - единна държава с един официален език - българския, традиционния характер на вероизповеданието у нас - източноправославното, а оттам нататък предлагаме и някои интересни предложения за промени”, допълни Митев.

Сред предложенията, които НФСБ ще направи, са:

- Минималната пенсия да бъде 70% от минималната работна заплата по конституция

- Да няма доплащане на медицинските услуги, когато гражданите са здравно осигурени

- Наказание да бъде налагано за всяко едно престъпление, а не както е в момента - общо наказание за няколко престъпления. Обществено полезеният труд да бъде по-широко използван като наказание

- Социалното подпомагане да бъде обвързано с полагането на обществен полезен труд

“Поддържаме и част от предложенията, които сме записали при създаването на НФСБ - броят на депутатите да се намали на 120, въвеждане на образователен ценз за избори и право на конституционна жалба от гражданите”, каза още Митев.

Веселин Марешки, лидер на партия “Воля”: Има нужда от велики българи, не от събрание

“България днес няма нужда от Велико народно събрание. Тя има нужда от велики българи. Тези велики българи, които да изградят една модерна, могъща, просперираща България. Единственият начин за постигане на това е чрез приемането на проектозакона на “Воля” за мажоритарни избори.”

Така лидерът на “Воля” Веселин Марешки коментира идеята за свикване на Велико народно събрание.

“Страната ни има нужда от ново качество на народните избраници, а не от ново тяхно количество. Българите трябва да избират пряко своите народни представители, а не партийните вождове в партийните централи”, каза още той.

БСП: Демагогия, с която се дава възможност на парламент и правителство да продължат работата си

Инициативата на премиера Бойко Борисов за свикване на Велико народно събрание и промени в конституцията е израз на съвършена демагогия, с която се прави опит да се надцакат няколко групи, които вече лансираха подобни идеи. Това коментира червеният юрист и преподавател по право проф. Янаки Стоилов.

Така се дава възможност парламентът да продължи работа, респективно и правителството, но това става в условията на силно намалена представителност, обясни Стоилов. Според него няма генерална необходимост от конституционни промени. А и повечето от идеите на премиера Бойко Борисов били в компетенциите на Обикновено, а не на Велико народно събрание.

“И заедно с това не се отговаря на най-належащите въпроси от икономически и социален характер, ако те имат конституционно измерение - тоест това е опит за преразпределяне на правомощия между сега съществуващите институции”, коментира още Стоилов. Затова според него промените не могат да доведат до целта, която се декларира. “Дори посочваната цел да е рестартиране на политическия модел, това поставя въпроси: ако ще го рестартираме, значи това ще бъде сегашният модел - корупционен, олигархичен, мутренски? Ако това е целта - да се сложи конституционна драперия, за да продължи упражняването на властта - икономическа, политическа, информационна, по същия начин, гражданите трябва остро да реагират”, допълни Стоилов.

“Пътят е оставка на правителството, нови избори, парламент с ново доверие - едва тогава сериозен разговор за промяната на модела”, коментира пък Корнелия Нинова. Тя напомня, че темата за ВНС и промени в конституцията не се поставя за първи път от Борисов в критични за него и партията му моменти. Чрез такива ходове той обикновено цели противопоставяне на една група българи на други, което му гарантира време и оцеляване, обясни соцлидерката.

“Борисов не е човекът, който може да рестартира системата, защото той е олицетворението на същата система - най-дълго управлявалият премиер в България и премиерът с най-лоши резултати в ЕС. Борисов е символ на разграждането на държавността и няма как да е олицетворение на рестарта ѝ”, допълни Нинова. Тя бе категорична, че България има нужда от промяна на модела и “тази промяна започва със смяната на неговия символ”.

“Нали е ясно, че преди 30 г. не беше възможно Тодор Живков да пише новата конституция и да променя системата, изградена от самия него? Същото е и с Бойко Борисов. Промяна под негова диктовка означава бетониране на проваления модел вече и чрез конституцията. Няма да стане! Времето за пируети и маймунджилъци изтече.” Това написа пък във фейсбук зам.-председателят на парламента от БСП Кристиан Вигенин.

Констанин Пенчев, конституционен съдия: Дебатът за ВНС трябва да започне не по-рано от 2 месеца, отиваме към времето на редовните избори

- Съдия Пенчев, до колко време предложението на премиера за свикване на Велико народно събрание трябва да бъде внесено в парламента?

- То може да бъде внесено и утре от половината от народните представители, тоест 120. След това не по-рано от два месеца от внасянето и не по-късно от пет месеца трябва да се обсъдят. След което се взема ново решение, този път от 2/3 от депутатите, което или казва: Насрочваме избори за Велико народно събрание (ВНС), или казва: Не, не сме съгласни. Не се събират 2/3 и все едно не е било нищо.

- Има ли срок колко време могат да дебатират народните представители?

- Не, няма срок. Срокът три четения, е когато се приема самата конституция. В случая имаме проект евентуално какво би обсъждало Великото народно събрание.

Трябва обаче дебело да се подчертае, че като се събере, то може изобщо да не обсъжда това, а нещо съвсем друго. Няма кой да го ограничи. Логиката на тези предложения е да се зададат някакви параметри, а не да се свика ВНС и тогава да мислим какво да се променя.

- През септември обаче започват редовните заседания на парламента.

- Да, парламентът заседава, но по този въпрос той може да обсъжда не по-рано от 2 месеца от внасянето и не по-късно от 5 месеца. Като го сметнем, отиваме към времето за нормалните избори.

Освен това трябва да се приеме ако не нов Изборен кодекс, то поне нов закон за избор на ВНС, защото според сегашния Изборен кодекс народните представители се избират пропорционално - и за обикновено, и за велико. А предложението е половината пропорционално, половината мажоритарно, както беше при избора за народни представите за 7-ото ВНС, тоест трябва да се приеме или нова глава в Изборния кодекс, или нов закон.

Кадровици и магистрати: Трудно е да коментираме сега, още не сме видели конкретни текстове

Повечето кадровици от Висшия съдебен съвет (ВСС) и висши магистрати, които “24 часа” потърси, отказаха коментар с аргумента, че все още не са видели конкретни текстове за промяна в конституцията.

Официален коментар направи само представляващият ВСС Боян Магдалинчев. Според него големият дебат ще е за мястото на прокуратурата, тоест дали да остане, или не в съдебната система. (Какво каза Боян Магдалинчев - виж в долу.)

На този етап

не е редно

отделни

членове на ВСС

да вземем

отношение,

защото не сме го обсъждали на заседание на пленума. Когато се задвижи процедурата, която не е никак лека, ще вземем отношение”, каза член на кадровия орган.

Според негов колега заявеното от премиера Бойко Борисов било само идеи, липсвала обаче конкретика.

“Няма нищо лошо тези идеи да се споделят и да започне по-широк дебат в обществото, но все пак топката е в ръцете на парламента”, смята магистрат.

Според него засега съдебната система трудно може да се ангажира с конкретно мнение, защото още нямало предложения “в изискуемата юридическа форма”.

Още повече, че веднага след предложенията на Борисов за промяна в конституцията коалиционните партньори обявили, че и те имат свои идеи за промяна.

“Ние сме хора юристи и за да вземем отношение, трябва да е ясно точно какво ще се променя”, допълни друг член на ВСС. Според него най-конкретното предложение било за намаляването на бройката на народните представители в обикновеното народно събрание от 240 на 120, но пък то не засягало съдебната система.

Според кадровици по отношение на съдебния съвет нямало много различни идеи. Ново е предложението да няма Пленум, а колегиите да се наричат съвети.

“И сега кадруването в съдебната система е по колегии”, обясни член на съвета.

ВСС беше разделен на съдийска и прокурорска колегия с последната промяна на конституцията през 2015 г. Оттогава прокуророската колегия избира административните ръководители в прокуратурата, а съдийската - на съдилищата. Пленумът се занимава с бюджетни въпроси и с избора на тримата големи - главен прокурор и председателите на ВКС и ВАС.

Според магистрати идеята за 5-годишния мандат на шефовете на ВКС и ВАС също не била нова, а отдавна се коментирала.

През годините по отношение на прокуратурата имаше даже по-радикални идеи - да излезе от съдебната власт и да е част от изпълнителната, припомни магистрат. Според други членове на съвета нямало особено значение дали членовете от парламентарната квота ще бъдат 6-има или 7. Някои от по-радикалните мнения изразяват становище, че Народното събрание не бива да избира членове на кадровия орган.

“Според мен няма нищо лошо, за да има връзка между институциите, но може би парламентът не бива да избира за членове на ВСС действащи магистрати, а хора от академичната общност, или депутати, изрази мнение магистрат.

Потърсена за коментар, зам.-главният прокурор и доскорошен говорител на прокурорската колегия на ВСС Даниела Машева, обясни, че на този етап не е запозната в детайли, за да изрази становище.

Говорителят на съдийската колегия на ВСС Цветинка Пашкунова също отказа с аргумента, че няма мандат от останалите членове да изразява мнение, още повече че съдийската колегия не е обсъдила предложенията.

Олга Керелска, която е смятана за близка до шефа на ВКС Лозан Панов, обясни, че е в отпуск и по-детайлно може да говори за предложенията след 21 август.

В отпуск е и шефът на Върховния административен съд Георги Чолаков.

Боян Магдалинчев: Предполагам, че големият дебат ще е за мястото на прокуратурата

 

- Г-н Магдалинчев, запознахте ли се с предложението на премиера Бойко Борисов за свикване на Велико народно събрание, което да промени конституцията основно в частта за съдебната власт?

- Съвсем бегло, тепърва ще ги чета по-задълбочено. Но трябва да подчертая, че различни съвети на прокуратурата и съда не е нещо непознато в Европейския съюз. В редица държави е така. Например Португалия е с два съвета - един на прокуратурата и друг на съда. Така че в тази част предложението не е по-различно от това, което е познато като структура и възможности.

Остава въпросът за мястото на прокуратурата. Вероятно това ще е полемичният момент оттук насетне, но всичко е въпрос на обсъждане. В края на краищата това са само едни предложения, предстои тепърва да видим ВНС в какъв вид би ги приело.

- Като споменахте мястото на прокуратурата, имате предвид дали да бъде в съдебната власт, или не?

- Да. Като казах, предполагам, че там ще е големият дебат. Това, че ще се създава отделен съвет, не означава непременно, че прокуратурата ще излезе от съдебната власт. Тя може да има отделен съвет и пак да е в съдебната власт. Изключително важни са нещата, които биха били предмет на обсъждане от Велико народно събрание. Как и какви промени ще трябва да направи то, вероятно ще бъде и предмет на сериозни обсъждания преди това.

Предполагам, че и съдебната състема като непосредствено засегната от тях би могла да участва в тези дебати. Предполагам, че ще има широки консултации с неправителствения сектор, с ограните, които са пряко засегнати от промените. Това са съвсем нормални неща.

Протестът отговори с блокади на граници

С опит за ескалация на протестите отговориха на предложението на премиера Бойко Борисов. Час след неговото изявление бяха блокирани граничните пунктове Калотина и Дунав мост.

Акциите включваха бавно движение на автомобили по пътищата към двата гранични пункта, както и блокиране на подстъпите с паркиране върху платното. Те бяха организирани от “отровното трио” - пиара и собственик на сайтове за фалшиви новини Арман Бабикян, скуптора Валислав Минеков и адвокат Николай Хаджигенов.

Ескалация на протеста бе опитана и в четвъртък вечерта, когато протестиращите издигнаха четвърта барикада в София - на булеварда при румънското посолство. Целта бе блокадата там да продължи цяло денонощие. Там на шосето бяха разпънати две шатри и около десет палатки. Друга част от протестиращите блокира и долното кръстовище - при бул. “Ситняково” и ул. “Гео Милев”. Там нямаше палатки и шатри, но група протестиращи стоеше на кръстовището и така движението в целия район беше спряно.

В ранните сутрешни часове на петък протестиращите при румънското посолство бяха изгонени от жандармерия, барикадите-почистени, а движението по булеварда - възстановено. Заради блокадата на Орлов мост бул. “Ситняково” е една от малкото алтернативи за придвижване.

Слави Трифонов: Ходът на Борисов е като да играеш шах с каратист - ти местиш фигурите, той рита дъската

“Днешният ход на Бойко Борисов е като да играеш шах с каратист – ти местиш фигурите, а той рита дъската.” Така Слави Трифонов коментира идеята на премиера да бъде свикано Велико народно събрание.

Тв водещият, който е и председател на партия “Има такъв народ” (ИТН), казва още:

“Всъщност и на децата е ясно, че Бойко Борисов се е вкопчил във властта като удавник за сламка и прави всичко възможно, за да организира той следващите избори. Каквито и да са те. А истината е следната:

- за прилагането на решенията от провелия се референдум през 2016 година не е необходимо Велико народно събрание, а обикновено Народно събрание.

- за спирането на корупцията и налагането на почтеност и справедливост в съдебната система не е необходимо Велико народно събрание, а обикновено Народно събрание.

- за ограничаването на правата на главния прокурор не е необходимо Велико народно събрание, а обикновено Народно събрание.

- а ако е необходимо Велико народно събрание, не бива да го свикват министър-председател и правителство, и парламент, които тотално са загубили народното доверие.

Така че изводът е прост и ясен:

- оставка на това правителство, служебно правителство и предсрочни избори!”

Тв водещият публикува изявлението си във фейсбук, като го разпрати и до медиите.

Мая Манолова е за нова конституция, но не от тези депутати

Кой написа речта на Борисов за нова конституция и за Велико народно събрания? Кой ще пише новата конституция? С какви гласове ще бъде прокаран проектът в парламента? Тези въпроси зададе към премиера бившата омбудсманка Мая Манолова.

Тя обвини Борисов в лъжа за твърдението му, че в настоящия парламент може да бъде приет проект за нова конституция и да бъде свикано ново НС, тъй като за това са нужни 160 депутатски гласа, а ГЕРБ разполагат с 95.

“Откъде ще ги вземете тези гласове, г-н Борисов? С кого се разбрахте? С ДПС, с БСП? С кого се разбрахте да съберете тези 160 гласа? Защо лъжете българските граждани, опитвайки се да си спечелите политическо време? Позор, Борисов!, казва още Манолова в брифинг при обиколката си из Хасково.

Предложението на премиера тя нарече “прах в очите на хората” и опит да удължи политическия си живот.

Манолова се обяви за нова конституция, но тя не трябвало да бъде писана от Борисов. “Държавата се нуждае от преучредяване, от преосноваване заради дереджето, до което я доведе едноличното управление на Бойко Борисов. Аз подкрепям коренна промяна и в държавното устройство, но това трябва да се направи от нов легитимен парламент”, добави още бившата омбудсманка.