Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Постоянно се появяват “нови” портрети на Левски, но досега не е доказано, че има негова снимка като духовник

Почти колкото е броят на актьорите, изиграли Левски до момента, са и автентичните портрети на националния ни герой. Засега неоспорваните оригинални фотографии са 7, но през годините постоянно се появяват нови изображения, имащи претенции, че са на Апостола на свободата.

Само преди седмица неизвестна снимка, която може би е на Васил Левски и е публикувана на сайта "Резиденция Баба", взриви фейсбук.

Портретът е открит случайно в читалището на карловското село Войнягово, където Левски е преподавал.

Там сред старите снимки от историята на селото било и въпросното фото. То прави впечатление на посетителите, които го пускат във фейсбук, където предизвиква куп коментари и предположения.

От 1864 до 1866 г.

Левски е

преподавал в селото

Сам е създал първото взаимно училище там с ученици от различна възраст. То се е намирало до селската църква "Свети Димитрий Солунски".

Но историци вече изразиха съмнения, че на въпросната нова снимка е самият Дякон.

“Тази фотография е публикувана в книгата на Христо Йонков “Братята на Васил Левски”, издадена през 90-те г. на миналия век. Под нея пише, че това е предполагаем портрет на по-малкия брат на Апостола - Петър", казва Дора Чаушева, шеф на къщата музей "Васил Левски" в Карлово, пред в. "24 часа".

“Христо Йонков минава за един от най-добрите познавачи на снимките на Левски. Мислите ли, че ако е имал шанс да открие оригинална фотография, ще го пропусне да напише, че е на Левски. Нямаме досега друга фотография в същата поза, за да я анализираме. Но едно е сигурно - снимката не е нова, тя се вади за пореден път”, допълва историчката.

И все пак как е изглеждал Васил Левски?

На пръв поглед въпросът е лесен - всеки българин още в невръстна възраст е виждал автентични портрети на Васил Левски и без усилие може да ги разпознае.

Иван Вазов описва Васил Левски в повестта "Немили-недраги" така:

"Ръст среден, тънък и строен;

очи сиви, почти сини; мустаци червеникави, коса руса, лице бяло, околчесто и изпито от непрестанната мисъл и бдение, но което се оживяваше от една постоянна и естествена веселост! Странно! Тоя момък, който проповядваше опасната мисъл за свобода, за смърт, който се излагаше всеки ден на опасности; тоя син на нощта, на пустинята, на премеждията имаше весел нрав!".

И за щастие имаме поне 7 портрета на признатия за най-великия българин на всички времена с доказана автентичност.

За най-ранна снимка се приема тази от август 1867 г., на която Апостола е тридесетгодишен, в униформа на знаменосец от четата на Панайот Хитов. Фотографията е направена в Белград от Атанас Карастоянов след завръщането на четата от обиколка в българските земи.

От Втората българска легия в Белград (1867 - 1868) са запазени 2 фотографии, направени към края на 1867 г. или в началото на следващата. На едната е Левски със свои другари, участници в легията. На другата е с брат си Христо и съратника си Христо Иванов-Големия.

На четвъртата снимка е

в цял ръст, облечен в бяла униформа

Петата е първият портрет на Васил Левски, направен през лятото или пролетта на 1870 г., който се смята за най-хубав и изразителен.

Почти по същото време се е фотографирал и седнал в 3/4 ръст.

Седмият фотопортрет на Левски е бил най-популярен в миналото. Снимката е направена в Букурещ към юни 1872 г. На този последен портрет той е вече на 35 години и по нея Дякона е издирван от полицията.

Проблемът е, че през годините са се натрупали и много други фотографии, които претендират да са истински. Повечето са колективни, с хора, в една или друга степен свързани с неговия живот и революционната му дейност.

Такава е груповата снимка, позната като "Чирпанският революционен комитет" и запазена от Георги Данчов. Твърди се, че полегналият мъж с бели ръкави на преден план е Левски.

Обща фотография от Първия епархийски учителски събор от 1870 г. и друга, заснета пред училище в Етрополе от 1871 г., също претендират, че съдържат, макар и доста неясни, свидни образи на Апостола на свободата.

Една от най-ранните и спорни снимки на Левски дълги години е пазена в храма на варненското село Аврен. Тя е на мъж в

дяконско облекло

и е публикувана във вестниците през 30-те години на миналия век. Изображението, което навремето предизвиква истинска сензация, е обявено като подарък от Пловдивския митрополит, който е бил съратник на Левски.

Първоначално излиза групова снимка, озаглавена “Учителите Йоаким Груев и Богдан Горанов със свои ученици от Пловдивското епархийско училище”, а след това в пресата се появява самостоятелният портрет с уточнението, че той е бил притежание на дядо Максим. Под тази единствена снимка с претенции, че изобразява Левски като духовно лице, е добавен и следният текст:

"Единственият действителен портрет на дякон Игнатий- Васил Левски. Портретът ни е предаден от Пловдивския митрополит Максим."

Впоследствие обаче се оказва, че вероятно на нея е самият митрополит Максим като младеж, и малко след това вестниците "Мир" и "Утро" излизат със статии, които оборват твърденията за връзката й с Левски.

В спомените си дядо Максим отбелязва, че в периода 1870-1872 г. няколко пъти се е срещал с Левски по революционни дела. Но през 1937 г. в разговор с редактора на "Пловдивски общински вестник" Никола Гашаров заявява, че никога не е получавал такъв портрет и никога не го е давал за разпространение.

Според него това е дело на близките до него млади духовници архимандрит Климент и архимандрит Антим. Всичко това е направено от тях единствено с благородната цел да се популяризират животът и идеите на Апостола на българската свобода.

През 2006 г. за първи път пред "168 часа" изследователят Александър Алексиев обяви, че е открил неизвестна фотография на Васил Левски. На нея

той е с фуражка

и държи сабя,

много подобна на тази от вече доказана като автентична негова снимка. Според Алексиев тя е направена от сръбския фотограф Милош Костич и е от периода на Втората легия.

Преди време в архивите Алексиев намира и друга снимка, за която твърди, че е на младия Васил Кунчев. На нея бъдещият Апостол на свободата е на видима възраст 17-18 години и е заснет до приятеля си Георги Странски.

По правило сравнение на чертите на лицата на тези снимки е доста трудно, но се допуска, че някои от тях може да са достоверни. Както е известно, принуден дълго да се крие от турските власти, Дякона е бил и

майстор на дегизирането

Възможно е в такъв момент да е правена и друга фотография, която се съхранява в секция "Възраждане" към БАН. Облеклото на човека на нея силно напомня на албанска носия. Тя е от фотоателието на Тома Хитров и Йосиф Буреш, а на гърба й с молив е написано: "Васил Левски, фотографиран от вуйчо Тома".

Може би за установяването на оригиналността на някои снимки, претендиращи, че са запечатали образа на Васил Иванов Кунчев от последните му години, има още надежда да се установи дали са оригинални. В тази връзка е известно, че за последен път Левски застава пред фотографския обектив в хода на съдебния процес в София в началото на 1873 г. Портретът е бил приложен към документите от делото и днес вероятно все още е някъде из османските архиви.

Средствата на съвременните технологични достижения също са оставили отпечатък върху търсенията за автентичния портрет на Апостола. Българският режисьор Георги Врабчев пресъздаде образа на Васил Левски на 3D портрет.

Преди година изображението беше публикувано на фейсбук страницата на режисьора и само за денонощие събра хиляди харесвания и коментари в социалната мрежа.