Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Митничарят Фози влезе  в затвора, но запази имоти за 265 000 лв. Георги Владимиров-Фози е в затвора от 3 октомври.

Получи 4 г., защото помагал на

контрабандисти на цигари. Старият

закон го спаси от конфискация

Легендарен митнически началник, уволняван и връщан на работа четири пъти, влезе в затвора за 4 г., но успя да спаси от конфискация имущество за 265 хил. лв.

Бившият шеф на митниците в Олтоманци и Гюешево Георги Владимиров-Фози бе осъден от Върховния касационен съд (ВКС) на 3 октомври за подпомагане на контрабандата на близо 1 млн. кутии цигари на стойност 2 347 950 лв. през 2011 г. Вестта за влизането му в затвора го завари като началник на митница “Олтоманци”, където бе възстановен на работа през лятото на 2018 г.

Наред с лошата

новина обаче го

споходи и добра

Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ) иска от съда да вдигне запора върху имотите му.

Причината - той е оправдан по обвинението за участие в организирана престъпна група. Случаят на Фози е от 2011-2012 г., когато все още действа първият закон за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност. По силата на този отменен вече закон наказателният процес е тясно обвързан с делото за конфискация. Тоест, когато някой е оправдан, няма и дело за отнемане на имуществото.

Първоначалното обвинение на митничаря Фози е, че е част от престъпна група за контрабанда на цигари, действала от 25 август 2011 г. до септември 2011 г. То обаче пада в съда. Оневинен е и по обвинението, че е помагал при контрабандата като длъжностно лице, защото

през лятото

на 2011 г. той

не е на работа

в митниците,

възстановен е като шеф на митница “Олтоманци” на 6 февруари 2012 г. По това време Фози има фирма за търговия с цигари и алкохол.

Според съда, макар и да не е бил на работа в митниците, той добре е познавал работата и точно затова е потърсен от основния организатор на контрабандната схема - покойния вече бизнесмен Борислав Манджуков.

Всичко започва в средата на август 2011 г., когато убитият на 24 март 2014 г. Манджуков се захваща да финансира и организира вноса на два тира цигари без бандерол от Гърция.

Манджуков и

Фози са близки

и бизнесменът

разчита на

помощта

на приятеля си при контрабандата.

В групата, станала известна като “Цигараджиите”, са още братята Борис и Асен Поборникови, Пламен Георгиев и Олег Падалски. Те са осъдени условно през 2015 г., след като признават вината си и сключват споразумение със съда. Според разследващи Асен Поборников е име в контрабандата на цигари.

Подготовката за поредната пратка, в която се включва и Фози, започва с 250 000 евро, които Манджуков дава на един от групата - Пламен Георгиев. Задачата на Георгиев и Асен Поборников е да намерят шофьор на тир, с когото да превозят цигарите.

Георгиев успява да склони свой приятел, инкасо охранител, да го придружи и да му помогне “за работа, от която щял да остане доволен”. Охранителят сменя дежурствата си и взема дрехи за няколко дни.

Задачата на Олег Падалски е да даде своя камион с ремарке за превоза на цигарите.

На 16 август Пламен Георгиев и шофьорът потеглят към Гърция с микробус, в който предварително натоварват от склад в Западна промишлена зона - Варна, кутии с обувки, продавани в магазините на Манджуков. Те били за прикритие на курса за купуването на цигари без бандерол, които да транспортират в страната.

Със себе си мъжете носят и парите, които им е дал Манджуков, за да платят цигарите.

Докато пътуват, Пламен Георгиев на няколко пъти

говори с Фози,

който се

интересува

кога ще

пренатоварят

обувките в тира

По инструкция на Манджуков Пламен Георгиев оставя парите на съхранение в стопанисвано от бизнесмена чейндж бюро.

По-късно се среща с Фози, за да обсъдят превоза.

Тогава обаче се натъкват на първия проблем. Застраховката “Зелена карта” на камиона е изтекла. Фози се заема да уреди документите на товарния автомобил. Отива до застрахователен брокер и подновява задължителната застраховка “Гражданска отговорност” със зелена карта от 18,50 часа на 16 август 2011 г. После я дава на шофьора. Пламен Георгиев пък му дава пари за гориво и други транспортни разходи. А Асен Поборников дава указания къде да отиде тирът.

На шофьора е връчен и телефон с българска карта, чрез която да поддържа връзка с Поборников. В тира са натоварени кутиите с обувки.

Още същия ден камионът потегля през Кулата за Гърция.

Вечерта Манджуков и приятелката му се срещат с Фози в заведение.

Бизнесменът дава указания как да стане сделката, като набляга, че не бива да се предават парите, преди да се види стоката.

На 17 август 2011 г. в 1,48 ч Пламен Георгиев, а в 1, 59 ч и Фози - като пешеходец - минават Кулата. В 1,51 ч Пламен Георгиев съобщава на Манджуков по телефона, че са вече в Гърция.

В друга кола - “Ауди А8”, пътуват братята Поборникови.

На 18 август Асен се чува по телефона с гръцките си доставчици, среща се с тях и им дава капаро. Уговорено е и мястото, на което да стане предаването на стоката. Шофьорът обаче не успява да го открие и затова е определено друго. Там камионът е предаден на грък, който го откарва до склад, за да го натовари с цигари. По-късно през деня камионът е върнат, а Поборников плаща на гърците останалата част от договорената сума. Както е поръчал Манджуков, Поборников проверява тира и се оказва,

че част от

кашоните

са пълни

със стиропор

Това доста ядосва групата. Започват десетки разговори с гърците и Фози. Той пък лично пристига при камиона, за да се увери в измамата.

Все пак гърците се връщат обратно, а Фози и компания отново им дават камиона, за да го дотоварят. Като компенсация за “малката измама”, която искали да врътнат, връщат и част от дадените им пари. Този път Фози лично се качва в камиона, прави проверка на натоварената стока и тирът потегля.

През нощта обаче Асен Поборников се обажда на шофьора и му съобщава, че плановете за преминаването на границата са променени и може да спре да почине. Шофьорът паркира и заспива.

Сутринта обаче изненадата му е голяма, когато не успява да запали заради сериозен технически проблем.

Налага се нова

намеса на Фози

Той отново лично се заема да решава проблема. Отива на място да види какво става, а по-късно същия ден отново се връща с гръцки майстор, който обаче също се оказва безпомощен.

Налага се купуването на нов влекач. Задачата е поверена на Олег Падалски и Борис Поборников, които са в България. Те намират човек с влекач, като уговорката е същинската сделка по покупко-продажбата да бъде оформена по-късно, а като купувач да се яви бащата на двамата братя Поборникови. Изповядването на сделката пред нотариус действително става на 29 октомври 2011 г.

На 21 август следобед Олег Падалски и Борис Поборников пристигат при авариралия камион. Те носят със себе си и резервна част, и нужните инструменти и го поправят. Камионът потегля към Кулата, но не минава границата, а малко преди нея спира да чака нови указания.

Междувременно е преценено, че е по-удачно да се използва новозакупеният влекач, който е докаран от България в Гърция. Влекачите са разменени, а ремаркето, натоварено с цигарите, е прикачено към тира.

Тук вече

идва ключовата

роля на Фози

Той преценява кога е удачно да мине камионът. Според него е добре тирът да бъде изцяло натоварен, защото тарифата за преминаване през границата не зависи от това дали е пълен със стока, или не.

Фози и Асен Поборников обсъждат и в коя точно смяна ще бъдат пропуснати безпроблемно през граничния пункт. След преценка на ситуацията дават указания на шофьора да мине през Кулата след два дни между 14 и 16 часа.

Най-после на 23 август 2011 г. в 15 ч, 24 мин и 41 сек камионът минава безпрепятствено. Зад волана на тира е Борис Поборников. Размяната на шофьорите малко преди границата става по нареждане на брат му Асен. Същинският шофьор минава границата като пешеходец. Камионът не е проверен от митничари. Причината - пратката е контролирана и всъщност групата от дни е подслушвана.

Ролята на Фози в конкретния случай е да подпомогне влизането в страната на камион с цигари без бандерол, обяснява съдът в мотивите си към присъдата.

“Съдействието му към дейността на тази група приключило с успешното преминаване на натоварения с акцизни стоки без бандерол товарен автомобил през границатана 23 август”, сочат магистратите.

От границата камионът потегля към Западна промишлена зона във Варна, а служители на ГДБОП го следят от Благоевград до пристигането му в морската столица.

Разтоварването на цигарите също е наблюдавано от антимафиоти. На 24 август цигарите са иззети от полицията.

След неуспешната контрабанда има и още един тир с цигари, който минава през границата, но Фози вече няма участие.

Дали митничарят ще изкара пълната си присъда в затвора, или след 2 г. ще поиска предсрочно условно освобождаване и ще излезе по-рано, тепърва ще се разбере. Едно обаче е сигурно, - че вече няма да бъде върнат в митниците, защото законът не го позволява.

Коментара ()

Вашият коментар