Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

  • Правя разлика между преговори по общи цели за столицата и пазарлъците за председател на общинския съвет, казва кметът на София
  • Във всяка група има хора, достатъчно зрели да отстояват принципите си, без това да е в ущърб на софиянци. Да не подценяваме интелигентността на избирателите
  • За първи път са публикувани детайлно всички таблици и разчети по бюджета още преди общественото му обсъждане
  • За забавения ремонт на "Шишман" ще бъде наложена максималната глоба
  • Поведението на някои е като на сърдито дете - не иска и това, и другото
  • Тонове боклук се "крият", когато кантарът в завода не работи. А инсталация за горене на този етап не може да се прави, парите вече са върнати
  • Ако експериментът с гражданските бюджети сработи и хората сами решат какво да подобрят в квартала си, през 2025 г. средствата ще са повече

- Г-н Терзиев, много страсти и скандали има на “Московска” вече не само заради блокажа да се избере председател, но и по проекта за бюджет. След петъчните драми и преди общественото обсъждане на 25 януари накъде вървите - ще има ли работещ СОС, за да е факт и рекордният бюджет на столицата?

- Да, на 25 януари има две важни събития - едното е заседанието на СОС, на което е критично важно да бъде избран председател, а вечерта е общественото обсъждане на бюджета.

И да, вече действията на някои съветници напомнят поведение на сърдито дете, което не иска и това, и онова, и друго.

Моят екип и аз обаче имаме друг начин на мислене - не търсим оправдания, а решения. Затова поканих всички общински съветници за представяне на бюджета и за първи път проектът за него се публикува с всички детайли предварително.

- Но настана поредното “замеряне” на срещата ви със съветниците, накрая си тръгнахте от това обсъждане...

- От самото начало предложих тази среща да бъде работна. С представители на всички партии. Затова твърденията за липса на прозрачност са абсолютно неоснователни. Как е непрозрачна, когато на нея са поканени всички опоненти?

Срещата беше преустановена, защото се изгуби нейният смисъл - партиите да дадат своите предложения за промени в бюджета. Тест за конструктивност.

- След като не намериха подкрепа различни варианти за председател на съвета - доайен, временен, ротационен, време ли е за (не)сглобка с ГЕРБ, за да се сложи край на политиката на инат и да се отпуши работата на СОС?

- Изборите минаха отдавна. Време е за рестарт. Изборната реторика трябва да отстъпи пред управленски действия и ясна заявка на всяка партия в общинския съвет - какво ще направи за София. Не да стоим в ситуация “шоу по време на криза”.

Въпреки шоуто виждам знаци на политическо изтрезняване. Благодаря на всички партии, които участват конструктивно в разговорите за стартиране работата на СОС и да решаваме на проблемите на София.

Недопустимо е да позволим политическата криза да се превърне в криза на града. Оставам оптимист. Във всяка партия виждам хора, които имат зрелостта да останат верни на политическите си принципи, но не за сметка на хората, които ни изпратиха в общината.

- Вариантът ПП-ДБ да излъчат председателя, но да не е Борис Бонев, а ГЕРБ да ръководи ключови комисии път ли е към компромиса?

- Правя разлика между преговори и пазарлъци. Управление с визия и амбиция трябва да стъпва на общи управленски цели и принципи. Всичко останало е следствие. Затова е важно партиите да се заявят - какво искат за София. И да не подценяваме интелигентността на гражданите.

- Може ли пък да управлявате с левите, изключвайки ГЕРБ?

- Може да управляваме с всеки, който има ясни цели и визия за важните решения за София и те съвпадат с нашите.

Уважавам политическите различия, но наистина не разбирам как правиш бъдещето на града заложник на миналото и посочваш преместването на паметник (за който има решение на СОС) като червената линия, която чупи преговорите.

- Първият ви бюджет ще е рекорден - 2,57 млрд. лв., но в него ще има по-малко приходи, по-малко инвестиции в инфраструктурата. Кои големи обекти ще се се случат тази година?

- Нека първо обясня каква стратегия стои зад проектобюджета за 2024 г. Ключовите думи са прозрачност и ефективност. За първи път за обществено обсъждане са публикувани всички детайлни таблици и доклади. Целта е всеки да знае как се формират приходите и разходите в бюджета на столицата.

Бюджетът е направен така, че да е насочен към конкретните проблеми на хората. Приоритетите за 2024-а са строеж и проектиране на нови детски градини, подобряване на инфраструктурата - пътна, тротоарна, както и проектиране и изграждане на многоетажни паркинги.

Чистота и зеленина - 10% увеличение на издръжката по тези дейности спрямо 2023-а. Дигитална трансформация - рекордните за София 7 млн. ще бъдат инвестирани тази година, за да започнем да вкарваме общината в ХХI век. Увеличихме и средствата за програма “Култура” с 50% спрямо миналата година и 2,25 млн. лв. ще са на разположение на културните дейци, за да ги подкрепят в техните инициативи.

- За първи път гражданите ще имат отделен свой бюджет. Как точно ще определят кои обекти да се ремонтират в кварталите им?

- Това е едно от най-важните неща в този бюджет. Даваме властта на хората - те да разпределят директно 5,3 млн. лв. за подобряване на условията в кварталите и да решават проблемите в тях.

Може да решат тези средства да ги инвестират в подобряване на междублокови пространства, зелени площи, детски площадки или организиране на общностни събития.

Механизмът за разходване на тези средства се разработва в момента и ще бъде представен допълнително, но и конкретната механика я изработваме съвместно с гражданите. Защото точно това е смисълът на предложението - хората да определят.

Ако този експеримент се окаже успешен и гражданите станат по-активни и припознаят властта, която имат, то догодина сумата за граждански бюджети ще бъде значително по-голяма. Важното е да осъзнаят, че от действията на всеки един от нас зависи в какъв район и град ще живеем.

- Предвидили сте средства за преместването на релсите на трамвая пред НДК, ремонт и довършване на булеварди. Ще има ли нови изисквания към строителите, за да не се повтаря сагата “ремонт на ремонта”?

- Край на “ремонт на ремонта” ще настъпи с промяна на изискванията, които ще направим в новите договори и възлагането на обществените поръчки. Ние все още работим с наследството от миналото управление.

Освен за реконструкция на бул. “Ген. Скобелев” са предвидени средства за довършване на южното платно на ул. “Филип Кутев” от бул. “Черни връх” до ул. “Сребърна”, вкл. инженерна инфраструктура, бул. “Тодор Каблешков” от ул. “Луи Айер” до бул. “Черни връх”, вкл. инженерна инфраструктура, разширение и реконструкция на ул. “Хенрик Ибсен” от бул. “Черни връх” до ул. “Козяк”, реконструкция и разширение на ул. “Опълченска” от бул. “Тодор Александров” до бул. “Сливница”, вкл. инженерна инфраструктура, изграждане на бул. “Рожен” от надлез над жп линия до северната скоростна тангента, изграждане на бул. “Източна тангента” в участъка от пътния възел на северната скоростна тангента до бул. “Владимир Вазов”, реконструкция на релсов път и пътни платна по бул. “Александър Стамболийски” от бул. “К. Величков” до ул. “Западна”, вкл. трамвайно ухо “Западен парк”, реконструкция на трамвайния релсов път по бул. “Мария Луиза”, изграждане на източния надлез по бул. “Адам Мицкевич” при “Бакърена фабрика”, бул. “Ген. Скобелев” от бул. “Прага” до бул. “Витоша” и рехабилитация на транспортния тунел при НДК.

- Харесва ли ви прекалено дългият ремонт на “Шишман”. Там ще има ли глоба?

- Цялостното изпълнение на проекта има значителна забава на строителните дейности спрямо сроковете по договор. Ще бъде наложена максималната санкция при окончателното завършване на проекта.

- Фрапиращи нарушения показа одитът на Завода за боклук - общинското предприятие е купувало 40 пъти по-скъпо части, които струват 40 лева. Какво следва? Възможно ли е наистина да се крият тонове боклук - нали има и кантар на входа? И наистина ли ще има нова криза с боклука?

- Няма да допуснем да има криза с боклука на София, но е вярно, че ако не се промени начинът на управление на завода, кризата е реалистична.

Какво следва, ще реши прокуратурата, внесохме сигнала с данните от одитния доклад, който разпоредих.

Сама посочихте отговора във въпроса си - възможно е да се “крият” тонове боклук, когато кантарът към депото не работи.

- В завода беше предвидена и трета фаза - инсенератор, където да се гори RDF и да се произвежда ток за 70 хил. семейства. Ако не се изгради, ще връщаме ли пари на ЕС?

- На този етап не можем да говорим за изграждане на инсенератор. Трябва да се направи същински анализ, за да намерим най-модерния и щадящ начин за управление на отпадъците. Проектът за инсенератор беше спрян от предишното ръководство на Столичната община и полученият аванс по проекта е възстановен на Управляващия орган на ОП “Околна среда”.

- Как ще се подобри чистотата в града, като ще се работи по план-сметката от 2022-а?

- Ще направим София по-чиста, като увеличим контрола и следим стриктно изпълнителите да си вършат задълженията. За краткото ни време на управление в общината установихме, че липсват всякакви процеси на координация и всякакви стандарти. Ще подобрим и начина на работа, и взаимодействието между всички звена на администрацията и фирмите изпълнители.

- През 2025 г. трябва да въведем и принципа “замърсителят плаща”. Какви са вариантите за София?

- От около 10 години се знае, че трябва да се въведе принципът “замърсителят плаща” и до момента не е направено нищо. След като нямаше политическа смелост да стартира досега, ние сме в ситуация да стартираме работата по метода в този мандат. Тепърва ще изграждаме интегрирана система за управление на отпадъците, за да имаме точна информация какво е количеството, което се генерира от софиянци.

- Между 800 и 1000 стари коли минават на ден през нискоемисионната зона, главно от провинцията. Работи ли наредбата да бъдат спирани, или трябват промени в нея?

- Правилата за зонатата са гласувани от предишния СОС и бяхме длъжни да изпълним решението. Виждаме обаче недостатъци на зоната, които трябва да бъдат променени, и това ще е една от важните теми, за които имаме нужда от работещ СОС.

- Проблемът с мръсния въздух в София е сериозен - видяхме, че е неефективно въвеждането на зеления билет. Какви мерки ще предложите за ограничаване на вредните емисии?

- За съжаление, се оказва, че мерките за ограничаване на мръсния въздух в София са нефункционални, включително и зеленият билет.

В момента той се въвежда около 3 дни след регистриране на замърсяването, което леко го обезсмисля. За почти всички досегашни мерки няма данни за ефективност.

Как се очаква да има ефект? В момента моделът е реактивен. Искаме да го променим към прогнозируем - да имаме информация два дни напред, за да може общината да реагира предварително, не следварително. Ще заимстваме практики от световни общини с добри модели за управлението на въздуха.

- Обещахте на шофьорите от градския транспорт 15% увеличение и бонусна система. Каква ще е тя и може ли да се въведе и в други дружества?

- Бонусната система ще бъде разработена от синдикатите, дружествата и общината в лицето на ресорните дирекции. Чрез този бонус ще се мотивират хората за изминати километри. Ще търсим най-правилния и справедлив формат.

Подобряването на работата и цялостното състояние на транспорта е отговорност и на дружествата, а техен принципал е Общинският съвет. Така че очаквам от колегите съветници не просто да правят изказвания, а да започнат да работят. Моята врата е широко отворена за всякакви решения и предложения. Екипът ми вече работи по такива и ще ги предложи, но трябва да има кой да ги гласува и въведе.

CV

  • Роден на 9 юни 1978 г.
  • Завършил е Първа английска езикова гимназия в София и бизнес администрация с отличие в Американския университет в Благоевград
  • Съосновател и изпълнителен директор на Telerik. Компанията е продадена през 2014 г. за $262,5 млн. - първата сделка от подобен мащаб у нас.
  • Двигател за създаването на “Телерик Академия”, обучила безплатно хиляди млади българи на дигитални умения, както и на Campus X - един от най-големите технологични инкубатори в ЮИЕ
  • Избран за кмет на София като кандидат на коалицията ПП-ДБ-СС
  • Женен, има две дъщери