Точно на рождения си ден княз Кирил е на езерото край Кордоба.
СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ
Точно на рождения си ден княз Кирил е на езерото край Кордоба. СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ

Привърженик е на елегантната простота във физиката, той иска Вселената да бъде описана именно с такива равенства и уравнения, за да бъде донякъде разбрана

Чете с интерес суперзвездата на британската наука лорд Мартин Рийс, събирал на масата на Нютон колоси като Пол Дирак и Стивън Хокинг

На 58 г. княз Кирил навлиза в нов етап – той е горд баща на омъжено момиче и е по-щастлив от всякога с новата си любов.

Макар да е отдаден на финансите и работният му ден често да приключва след 23 часа, както и на рождения му ден тази година на 11 юли, той никога не забравя науката – отличник в Принстън по квантова физика, той не пропуска почти нито една важна новина, свързана с тази наука, с космологията или математиката.

"168 часа" го поздрави за празника му с молбата да сподели кои са новостите, които са го впечатлили. От отговора му стана ясно, че напоследък е силно впечатлен от суперзвездата на британската наука – лорд Мартин Рийс. Той е кралски астроном,

астрофизик

и космолог. Като председател на Кралското общество между 2005 и 2010 г. е имал привилегията да седи на масата, използвана и от великия сър Исак Нютон, открил законите на гравитацията и променил физиката завинаги. Рийс е и човекът, събирал около тази маса колоси като Пол Дирак, Стивън Хокинг и др. Но това съвсем не е всичко.

Със сърфа на ваканция в Палма де Майорка.
Рийс е мастър, или председател на Тринити Колидж в Кеймбридж, получил е повечето престижни награди в света. Следи буквално всички постижения в науката, като всяка сутрин преглежда последните публикации в световната база данни за научни изследвания ArXiv, след което прави удивително точни прогнози за бъдещето. Така например още през 2002 г. той пише, че най-голямата

опасност

за човечеството е случайно или умишлено изпускане на вирус, което да доведе до глобална катастрофа. През 2017 г. на сайта Long Bets той се обзалага, че биотерорът или биогрешка ще доведат до един милион жертви в рамките на едно събитие "в период от шест месеца, започващ не по-късно от 31 декември 2020 г.". Прогнозата е толкова смайваща и така поразително съвпада с избухването на COVID-19, отнел 6,3 млн. животи до момента, че аргументите на Рийс стават още по-интересни за проучване.

С новата любов в живота си Катрин Бътлър.

"Биотехнологиите очевидно напредват бързо и до 2020 г. ще има хиляди - дори милиони - хора със способността да причинят биологична катастрофа – пише Рийс на сайта на организацията за залози с благотворителна цел. - Притесненията ми са не само за организирани терористични групи, но и за отделни чудаци с мислене като на хората, които сега създават компютърни вируси. Дори ако всички нации наложат ефективни регулации върху потенциално опасни

технологии,

шансът за активното им прилагане ми се струва толкова малък, колкото и при законите за наркотиците.

Под "биогрешка" имам предвид нещо, което има същия ефект като терористична атака, но ще възникне по-скоро от непредпазливост, не толкова заради зли намерения."

Днес Рийс казва, че най-много го е страх, че светът става едно "глобално село и някой глобален идиот" може да реши, че планетата е пренаселена с хора и трябва да я прочисти с достъпно биооръжие като вирусите.

Но този удивителен ум привлича княз Кирил и с друго свое разсъждение.

Принц Кирил никога не изоставя любимата си квантова физика.

"Лорд Мартин Рийс казва две интересни неща. Първото е, че имаме равенството на Франк Дрейк – с параметри, с които да изчислим каква е вероятността да се открият в Космоса интелигентни цивилизации. Според Рийс животът,

цивилизациите вероятно минават през много кратки периоди, всичко изглежда показва, че може би не става дума за милиони години, а по-малко, което е нищо за космическото време.

Какво да кажем за нашите жизнеспособни технологии като компютри и много други, какви са шансовете ни да оцелеем твърде дълго – можем да изчислим, че ако съществуваме милиони години с тези технологии като интелигентна цивилизация, това повишава шансовете ни в един момент да влезем в контакт може би не с живот, но с материални доказателства за живот. Вероятността за такъв контакт ще е много по-висока. Това ми се стори много интересно.

Със сина си Тасило княз Кирил е на Уембли като част от българската агитка.
СНИМКА: ЕДУАРД ПАПАЗЯН
Със сина си Тасило княз Кирил е на Уембли като част от българската агитка. СНИМКА: ЕДУАРД ПАПАЗЯН

Рийс казва, че трябва да се мисли за една от ексцентричните идеи на човечеството, че нашите мозъци са "оборудвани" да разберат Вселената по някакъв начин. Това е свързано с идеята, че някак равенствата ни, уравненията трябва да са достатъчно прости, за да се "опрости" и

Вселената

и да може да бъде разбрана. Независимо от стила ни на живот, тя винаги е Елегантната Вселена. Затова и равенствата също са елегантни. Винаги и навсякъде виждаме тази поразителна простота, с примери - невероятни равенства, изразяващи универсалните закони."

Предизвикателствата, пред които сме изправени в космологията, дори ако обединим теорията (квантовата физика с Теорията на относителността – бел. ред.), може би няма да са достатъчно прости за човешкия мозък, за да е в състояние да си ги обясни. Не можем да си представим по-високите измерения, за да ги визуализираме като двуизмерен обект; трябва да правим изчисления, ако трябва да визуализираме три-четири или повече измерения върху двуизмерна равнина. Мисля, че нивото на сложност трудно може да бъде разбрано; дори да имаме мозъци, интелект,

те имат ограничения, и може би лимит."

Изводът на княз Кирил съвпада с теорията на лорд Мартин Рийс, че трябва да сме "подготвени за възможността, че има много неща, които не разбираме".

"Човешките мозъци са се променили относително малко, откакто нашите предци са бродили из африканската савана и са се справяли с различните предизвикателства на живота – пише Рийс в своя статия. - Със сигурност е забележително, че тези мозъци ни позволиха да осмислим квантовия субатомен свят и Космоса като цяло - далеч от здравия разум, ежедневния свят, в който сме еволюирали. Научните граници сега напредват бързо. Но в един момент може да се окажем пред явления, някои от които може да са решаващи за дългосрочната ни съдба и за които не сме наясно.

Горе-долу каквото е разбирането на една горила за природата на звездите и галактиките. Физическата реалност може да включва усложнения, които нито интелектът ни, нито сетивата ни могат да разберат. За разлика от нашите, електронните мозъци (на усъвършенствания бъдещ изкуствен интелект – бел. ред.) може да имат доста различно възприемане на реалността. Следователно не можем да предвидим или може би дори да разберем мотивите на такива мозъци."

Наред с увлечението си по науката, в интервю за "24 часа" по случай рождения си ден княз Кирил сподели и своята теория за баланса в живота, както и че самият той навлиза в нов етап.

"Да, има някои промени – казва той. - Децата вече са по-големи, което променя и ежедневните ми задължения. Не е необходимо да прекарвам толкова време с тях, да уча с тях, да им помагам за домашните. Това е съществена промяна и разбира се, това ме прави щастлив. Моят принцип в живота е доста по-общ – най-важен е балансът и по-дълго да го пазя. Това е универсален принцип. Ако се спазва, не е необходимо да се правят толкова много промени. Като цяло имам позитивна гледна точка към живота. Веднъж гледах филм за един млад режисьор и той каза на публиката: това е моят първи филм, пълен е с грешки, хората могат да го гледат и да се забавляват или да го гледат и да следят за грешките. Мислех си: точно това е животът! Може да го изживееш по единия начин пълноценно или да отделяш внимание на всички проблеми и грешки. Живея живота си така, че да съм щастлив повече с това, което се случва." Княз Кирил казва, че макар да препрочита някои философи по два пъти, все пак както във физиката, така и във философията

търси простотата "Това, което е важно в живота, винаги е някакъв избор – дали ще се избере щастието, или благосъстоянието, дали ще изберем да прекараме времето си качествено, или искаме да видим всичко и т.н.? В този смисъл аз искам да съм от едната страна и да съм последователен. Винаги съм бил наясно, че този избор има своите последици. Затова аз се опитвам да запазя баланса и да бъда колкото може по-позитивен." На въпрос как е достигнал до тази теория, княз Кирил споделя пред "24 часа": "Аз просто съм такъв, но мисля, че и моят баща ме научи на това. За мен това е важно."

Мафалда със съпруга си във Флоренция.

Твърди, че за да постигне баланс, той се опитва да подобри ефективността си във всички сфери, което му позволява да прави повече неща:

"Карам колело до офиса, вместо да прекарам един час във фитнеса."

На въпрос как се чувства като баща на омъжено момиче, той казва: "Много съм развълнуван, щастлив съм, защото нейният съпруг (на Мафалда – бел. ред.) е чудесен човек. Познават се от много време, радвам се, че е част от нашето семейство, а и когато виждам дъщеря си щастлива... Това бе сериозна стъпка, те имат свое семейство, много съм щастлив.

Двамата се познават от училище. Когато го видях за първи път, той беше съвсем млад, но първото, което си помислих, бе: "Искам да го срещна след 10 години", защото имаше добра преценка, беше добър студент, добър в спорта, приятно момче, той е много дисциплиниран, работи много, чудесен приятел е с всички в обкръжението си, много добре е квалифициран. Мисля, че дъщеря ми е късметлийка, че го срещна. Моята дъщеря работи много здраво, часове наред през деня полага усилия, за да изгради музикалната си кариера. Нейният съпруг много я подкрепя. Когато се налагат преговори, да се сключват договори, да се обсъждат музикални права, той много й помага – по отношение на бизнеса в музиката, докато тя се концентрира върху композициите, пеенето."

В живота на княз Кирил има и друга съществена промяна. В големите световни медии все по-често се появяват снимки на него и новата му любов – бизнесдамата Катрин Бътлър.

"Мога да кажа, че съм невероятен късметлия, защото срещнах човек малко или много на моята възраст – казва той пред "24 часа". - Първо, бях привлечен чисто физически, което е важно. Впоследствие се оказа, че имаме много сходна гледна точка за живота, по отношение на приоритетите ни, за това какво ни прави щастливи. Забавляваме се, като правим много неща заедно, приятно ни е, чувстваме се чудесно. Невероятно е да си с някого, с когото ти е уютно, с когото може да правите интересни неща заедно. Тя наистина е много, много специална и имаме много общи неща."