Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Новооткрити фрески на Рафаело разгадаха 500-годишна мистерия СКРИТО: “Правосъдието” е една от двете непознати фрески, открити при почистването и реставрацията на Ватикана, за които се смята, че са дело на ренесансовия художник.

В папските апартаменти във Ватикана докато пробвал новаторска техника с маслени бои, починал внезапно

Експертите: Рисунъкът, светлосенките, дори точиците в краищата на косата показват, че почеркът е на маестрото

Две непознати фрески на Рафаело бяха намерени в музеите на Ватикана след 500 г. Творбите на ренесансовия художник са открити при рутинна работа по почистване и реставрация, съобщава Си Ен Ен.

Знаело се е, че е пробвал различна от познатата тогава техника, но доскоро е било пълна мистерия кога и къде.

Според експертите това са последните му рисунки, преди да почине. Великият артист си отива на 37 г. през 1520 г.

"Усещането е невероятно - като за реално присъствие на маестрото", заяви главният реставратор на Ватикана Фабио Пиачентини.

Фреските изобразяват две женски фигури. Едната представлява Правосъдието, а другата - Приятелството. Рафаело ги е завършил през 1519 г., но е

починал, преди да успее да изрисува останалата

част от стаята

След смъртта му други художници са довършили стената и тези две творби на ренесансовия гений са били забравени.

През 1508 г. маестрото е поканен от папа Юлиус II да изтрие всичко от стените на частните му апартаменти и да ги изрисува изцяло. Артистът успял да изографиса три от помещенията, които днес са познати като "Стаите на Рафаело". Най-известната фреска в тях е "Атинската школа".

За финал Рафаело оставил най-голямата стая от апартаментите на папата. Тя е банкетна зала, наречена Залата на Константин. На стените й ренесансовият художник изобразил четири епизода от живота на императора - покръстител на римляните. Рисунките символизират поражението на езичеството и триумфа на християнската религия.

Съществуват исторически сведения, че Рафаело смятал да нарисува стаята с маслени бои, а

не по традиционната за фреските техника

- с мокра вар

В книгата на Джорджио Васари от 1550 г. "Животът на най-изящните художници, скулптори и архитекти" пише, че Рафаело започнал да работи върху две фигури по експериментален за времето си начин - с маслени бои.

Именно това е едно от доказателствата, че откритите фрески са последните творби на маестрото. Освен това те са

с много по-високо качество от останалите около тях,

смята артдиректорът на ватиканските музеи Арнолд Неселрат.

Когато реставраторите започнали да чистят стените в Залата на Константин т.г., осъзнали, че две женски фигури са нарисувани с маслени бои, докато при останалите била използвана традиционната за времето си техника при фреските.

Специалистите са направили ултравиолетови и инфрачервени снимки. Те са доказали предположенията, че "Правосъдието" и "Приятелството" са изработени по друг начин - чрез авангардна технология.

Реставраторът Фабио Пиачентини е категоричен, че рисунъкът

притежава типичния почерк на Рафаело:

"Личи си по начина, по който са нанесени щрихите, дори по тънките точици с четката в краищата на косата".

Известно е, че Рафаело е нанасял необичайни светлосенки. "Забелязва се подобна игра със светлината по време на почистването - допълни Пиачентини. - Фактът, че върху двете фигури няма никаква следа от предварително скициране, характерно за по-обикновените художници, е другото доказателство, че двете фрески са излезли от ръката на маестрото".

Шефът на ватиканските музеи Барбара Джата смята, че реставрацията на цялата Зала на Константин ще приключи до 2022 г. "Това е един от най-важните проекти в последните десетилетия, като изключим Сикстинската капела", заяви тя.

Въпреки че едва ли има други скрити шедьоври върху стените на Ватикана, реставраторите винаги са нащрек. "Това е най-хубавото на различните проекти. Постоянно проучваме и никога не можем да сложим точка", каза Джата.

Реставрацията на двете рисунки и останалата част от Залата на Константин

ще струва 2,7 млн. евро.

Голяма част от сумата е платена от нюйоркския клон на ватиканската организация "Покровители на изкуството". Това са донори главно от САЩ и Европа, но и от Азия, които подкрепят реставрацията във Ватикана.

Колко биха стрували двете последни творби на маестрото, е трудно да се пресметне. През 2009 и 2012 г. две скици с тебешир на великия ренесансов художник са продадени за по 48 милиона долара от "Сотбис" и "Кристис", пише сайтът "Артнет".

Коментара ()

Вашият коментар