Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Макар ОАЕ да инвестира в климатични инициативи, изтеклите мейли подсказват, че битката за съхраняването на петрола като базово гориво, продължава. 
СНИМКА: Pixabay
Макар ОАЕ да инвестира в климатични инициативи, изтеклите мейли подсказват, че битката за съхраняването на петрола като базово гориво, продължава. СНИМКА: Pixabay

Докато учени в САЩ и Европа са в надпревара кой пръв ще съкрати емисиите в транспорта, Емирството опита да използва срещата на върха за климата да увеличи продажбите на петрол

Дни преди срещата на върха за климата в Дубай на 1 декември, авиокомпанията на сър Ричард Брансън - Virgin Atlantic направи сензационния си полет от Великобритания до САЩ с рекордно ниски емисии. Двойните двигатели на този Boeing 787 Dreamliner работеха със селскостопански отпадъци, използвайки олио и царевичен фураж като алтернатива на керосина.

И тъкмо, когато светът бе завладян от надеждата, че дори авиондустрията е готова да се промени в името на овладяването на глобалното затопляне, медиите в САЩ и Великобритания публикуваха мейли, които „приземиха" всички обратно на земята.

Въпреки че ОАЕ са организатори на срещата на върха за климата в Дубай, султан Ал Джабер, който е и директор на държавната петролна компания на ОАЕ и негови приближени, бяха замесени в шумен скандал. От мейлите им, публикувани в пресата става ясно, че са планирали да използват форума на COP-28, за да предложат изгодни сделки с горива на международните делегати, сред които много президенти и премиери. Аферата по естествен начин върна дебата там, където си беше – дали транспортът ще може да разчита на екогорива и кога?

Проектът на сър Ричард Брансън неговата компания да проправи пътя на иновациите в авиацията, която е сред големите замърсители, се увенча с успех. Благодарение на пробива и на факта, че авиоиндустрията е готова да промени технологиите, дава надежда, че през следващите години горивните процеси могат да бъдат модифицирани. Нещо повече, вече има прогнози, че до 20-ина години ще бъдат създадени нов тип енергоносители за транспортните средства, които действително ще бъдат щадящи за околната среда и емисиите им ще сведени до минимум.

„Светът винаги ще приема, че нещо не може да се направи, докато не го направите – обясни собственикът на авиокомпанията сър Ричард Брансън. - Духът на иновациите се разпространява и се опитва да докаже, че можем да правим нещата по-добре в полза на всички."

От авиокомпанията му съобщиха, че са използвали гориво, което се състои от 88% съединения, извлечени от отпадъчно олио, животински мазнини и лой, а останалите 12% са синтетичен ароматизиран керосин от изхвърлен на боклука царевичен фураж. По време на експериментите е установено, че по този начин емисиите ще бъдат намалени със 70% в сравнение с нормалното керосиново авиационно гориво.

Подобни устойчиви горива ще се използват през следващите години все повече, особено в авиацията и тежкотоварния автотранспорт. Всъщност това са всички биогорива от растителни масла, биоетанол, синтетични горива като амоняк и метанол.

На климатичната среща в Дубай една от "горещите" точки ще е как да бъдат компенсирани бедните страни, за да ограничат евтините замърсяващи горива.
Снимка: Pixabay
На климатичната среща в Дубай една от "горещите" точки ще е как да бъдат компенсирани бедните страни, за да ограничат евтините замърсяващи горива. Снимка: Pixabay

Прогнозите са, че те ще са по-скъпи, но чувствително ще намалят замърсяването, защото в световен мащаб транспортната индустрия е отговорна за 20% от емисиите. С този показател тя е на второ място в класацията на топ замърсителите, сочат данни на Международната агенция по енергетика. Според нея по-голямата част от тях - 75% се дължат на автомобилния транспорт, като въздушният и морският транспорт си поделят по 11%. От тази гледна точка, за да се постигнат нулеви нетни емисии до 2050 г., транспортният сектор трябва да намалява своите най-малко с 3% всяка година до 2030 г.

Тази ситуация на Стария континент е още по-сложна, защото според Европейската агенция за околната среда през 2021 г. емисиите от транспорт са една четвърт или 25% от отделените парникови газове. Нещо повече – тези от транспорта непрекъснато се увеличават и бележат допълнителен ръст от 2,7% през 2022 г.

Както в глобален мащаб, така и в Европа, 70% от замърсяването в рамките на този сектор се дължи на автомобилния транспорт.

От тази гледна точка разработването на еко горива и ново поколение двигатели са от ключово значение за постигането на основната цел – нулеви емисии през 2050 г.

Според учените най-перспективни за авиоиндустрията ще са разработки на базата на етанола. Той се добива от тръстика и Бразилия и САЩ произвеждат 87% от това гориво. Неслучайно в Америка все повече коли и камиони минават на смес, която се състои от 85% етанол и 15% бензин.

Заедно с това Агенцията за опазване на околната среда на САЩ съобщи, че другите перспективни направления са сгъстен природен газ CNG и хибридни превозни средства – на бензин и електричество.

Учени по цял свят, включително в България правят опити за автомобили с водород и вероятно в един момент ще се стигне до стабилна и безопасна технология.

Заедно с това се провеждат много експерименти за качествени биогорива от водорасли, тъй като за тях не е необходимо да се „жертва" обработваема земя. Още повече с тях могат да се създават биодизел, етанол и др.

Другото перспективно направление е разграждането на метана на водород, който може да се използва като гориво, и на въглерод – ценна суровина за производството на висококачествени материали от типа на графена.

В тази сфера са концентрирани все повече институти и университети в Европа и САЩ, за да се ускори зеления преход.

В това отношение ЕС ще разчита на своя център за върхови постижения The Center of Excellence in Combustion (CoEC), създаден, за да използва изключителната мощ на еxa scale компютрите и да разработи и усъвършенства софтуера, с който да се симулират и анализират данните от всички горивни процеси. Нещо изключително сложно, защото там има много математика, химия, физика, флуиди, газове и др. Крайната цел е да могат да се създават екологични горива, иновативни методи за горене, включително с водород и нов тип чисти двигатели.

С помощта на софтуер, който с точност ще пресъздава горивните процеси в двигателите, ще се проучи и доколко жизнеспособни и надеждни са сегашните алтернативни биогорива, за да се съкрати времето за опити в лабораториите и да се помогне на индустрията да направи прехода по-бръз. Заедно с това големите компании ще могат да разчитат на надежден софтуер, с който сами ще могат да проектират в бъдеще свои екогорива и чисти двигатели. 

Любопитното е, че в този перспективен климатичен проект участват и български учени от Националния център за суперкомпютърни приложения. Той е член на консорциума CoEC заедно с партньори като Суперкомпютърния център в Юлих,  френския изследователски център CNRS, ETH Цюрих, суперкомпютърния център в Барселона, университетите в Кеймбридж, Дармщад, Солун, Аахен и Айндховен. Като ръководител на българския център, проф. Стоян Марков е и член на управителния съвет на CoEC. Нещо повече, в София през тази и миналата година бяха проведени училища и семинари, като една от темите бе алтернативни горива. Целта бе европейските специалисти да са в авангарда на това глобално начинание за спасяване на планетата.