Битката за еко горивата започна: Скандал в Дубай помрачи сензационния полет на Virgin
Докато учени в САЩ и Европа са в надпревара кой пръв ще съкрати емисиите в транспорта, Емирството опита да използва срещата на върха за климата да увеличи продажбите на петрол
Дни преди срещата на върха за климата в Дубай на 1 декември, авиокомпанията на сър Ричард Брансън - Virgin Atlantic направи сензационния си полет от Великобритания до САЩ с рекордно ниски емисии. Двойните двигатели на този Boeing 787 Dreamliner работеха със селскостопански отпадъци, използвайки олио и царевичен фураж като алтернатива на керосина.
И тъкмо, когато светът бе завладян от надеждата, че дори авиондустрията е готова да се промени в името на овладяването на глобалното затопляне, медиите в САЩ и Великобритания публикуваха мейли, които „приземиха" всички обратно на земята.
Въпреки че ОАЕ са организатори на срещата на върха за климата в Дубай, султан Ал Джабер, който е и директор на държавната петролна компания на ОАЕ и негови приближени, бяха замесени в шумен скандал. От мейлите им, публикувани в пресата става ясно, че са планирали да използват форума на COP-28, за да предложат изгодни сделки с горива на международните делегати, сред които много президенти и премиери. Аферата по естествен начин върна дебата там, където си беше – дали транспортът ще може да разчита на екогорива и кога?
Проектът на сър Ричард Брансън неговата компания да проправи пътя на иновациите в авиацията, която е сред големите замърсители, се увенча с успех. Благодарение на пробива и на факта, че авиоиндустрията е готова да промени технологиите, дава надежда, че през следващите години горивните процеси могат да бъдат модифицирани. Нещо повече, вече има прогнози, че до 20-ина години ще бъдат създадени нов тип енергоносители за транспортните средства, които действително ще бъдат щадящи за околната среда и емисиите им ще сведени до минимум.
„Светът винаги ще приема, че нещо не може да се направи, докато не го направите – обясни собственикът на авиокомпанията сър Ричард Брансън. - Духът на иновациите се разпространява и се опитва да докаже, че можем да правим нещата по-добре в полза на всички."
От авиокомпанията му съобщиха, че са използвали гориво, което се състои от 88% съединения, извлечени от отпадъчно олио, животински мазнини и лой, а останалите 12% са синтетичен ароматизиран керосин от изхвърлен на боклука царевичен фураж. По време на експериментите е установено, че по този начин емисиите ще бъдат намалени със 70% в сравнение с нормалното керосиново авиационно гориво.
Подобни устойчиви горива ще се използват през следващите години все повече, особено в авиацията и тежкотоварния автотранспорт. Всъщност това са всички биогорива от растителни масла, биоетанол, синтетични горива като амоняк и метанол.
Прогнозите са, че те ще са по-скъпи, но чувствително ще намалят замърсяването, защото в световен мащаб транспортната индустрия е отговорна за 20% от емисиите. С този показател тя е на второ място в класацията на топ замърсителите, сочат данни на Международната агенция по енергетика. Според нея по-голямата част от тях - 75% се дължат на автомобилния транспорт, като въздушният и морският транспорт си поделят по 11%. От тази гледна точка, за да се постигнат нулеви нетни емисии до 2050 г., транспортният сектор трябва да намалява своите най-малко с 3% всяка година до 2030 г.
Тази ситуация на Стария континент е още по-сложна, защото според Европейската агенция за околната среда през 2021 г. емисиите от транспорт са една четвърт или 25% от отделените парникови газове. Нещо повече – тези от транспорта непрекъснато се увеличават и бележат допълнителен ръст от 2,7% през 2022 г.
Както в глобален мащаб, така и в Европа, 70% от замърсяването в рамките на този сектор се дължи на автомобилния транспорт.
От тази гледна точка разработването на еко горива и ново поколение двигатели са от ключово значение за постигането на основната цел – нулеви емисии през 2050 г.
Според учените най-перспективни за авиоиндустрията ще са разработки на базата на етанола. Той се добива от тръстика и Бразилия и САЩ произвеждат 87% от това гориво. Неслучайно в Америка все повече коли и камиони минават на смес, която се състои от 85% етанол и 15% бензин.
Заедно с това Агенцията за опазване на околната среда на САЩ съобщи, че другите перспективни направления са сгъстен природен газ CNG и хибридни превозни средства – на бензин и електричество.
Учени по цял свят, включително в България правят опити за автомобили с водород и вероятно в един момент ще се стигне до стабилна и безопасна технология.
Заедно с това се провеждат много експерименти за качествени биогорива от водорасли, тъй като за тях не е необходимо да се „жертва" обработваема земя. Още повече с тях могат да се създават биодизел, етанол и др.
Другото перспективно направление е разграждането на метана на водород, който може да се използва като гориво, и на въглерод – ценна суровина за производството на висококачествени материали от типа на графена.
В тази сфера са концентрирани все повече институти и университети в Европа и САЩ, за да се ускори зеления преход.
В това отношение ЕС ще разчита на своя център за върхови постижения The Center of Excellence in Combustion (CoEC), създаден, за да използва изключителната мощ на еxa scale компютрите и да разработи и усъвършенства софтуера, с който да се симулират и анализират данните от всички горивни процеси. Нещо изключително сложно, защото там има много математика, химия, физика, флуиди, газове и др. Крайната цел е да могат да се създават екологични горива, иновативни методи за горене, включително с водород и нов тип чисти двигатели.
С помощта на софтуер, който с точност ще пресъздава горивните процеси в двигателите, ще се проучи и доколко жизнеспособни и надеждни са сегашните алтернативни биогорива, за да се съкрати времето за опити в лабораториите и да се помогне на индустрията да направи прехода по-бръз. Заедно с това големите компании ще могат да разчитат на надежден софтуер, с който сами ще могат да проектират в бъдеще свои екогорива и чисти двигатели.
Любопитното е, че в този перспективен климатичен проект участват и български учени от Националния център за суперкомпютърни приложения. Той е член на консорциума CoEC заедно с партньори като Суперкомпютърния център в Юлих, френския изследователски център CNRS, ETH Цюрих, суперкомпютърния център в Барселона, университетите в Кеймбридж, Дармщад, Солун, Аахен и Айндховен. Като ръководител на българския център, проф. Стоян Марков е и член на управителния съвет на CoEC. Нещо повече, в София през тази и миналата година бяха проведени училища и семинари, като една от темите бе алтернативни горива. Целта бе европейските специалисти да са в авангарда на това глобално начинание за спасяване на планетата.
Най-четени
-
Ти си комплексар!
1. Имаш айфон за 2000 лева (но не говориш по него, а само „чукваш", за да не се набутваш) 2. В заведение винаги слагаш ключовете от колата си върху масата (да е ясно на всички, че баровците карат BMW
-
Любимите ми 50 книги
Разпределил съм ги по възрастови групи. Започвам с първите – книги, които са ми били любими, преди да навърша 10 години: 1. Шарл Перо - Приказки Най-добрият старт на пътешествието в света на книгите
-
Галерия Честит да си! Съдба моя!
Днес мажоритарният собственик на "ПФК Левски" и голмайстор №1 в историята на клуба Наско Сираков празнува своя 62-ри рожден ден. Неговата любима жена Илиана Раева му направи честитка и в социалните
-
Кой постъпва честно, не живее лесно
"Кой постъпва честно, не живее лесно. Кой излезе прав, не излиза здрав. Кой душа не продава, той имотен не става." 102 години от рождението на Радой Ралин
-
Галерия Перничанинът, който взриви "Звезде Гранда"
Яни Янков прави истински фурор в сръбското музикално шоу и е един от претендентите за първото място Още като бебе пеел детски песнички и реклами, а учителка в градината открива таланта му Известен е