Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Актьорите носят реактивни раници. Кейт Уинслет задържа дъха си 7 минути и 14 секунди

Заснети са 200 000 гмуркания, създават се 57 нови вида морски обитатели, но индианци зоват за бойкот на лентата, присвоила “вредно” тяхната култура

В басейна в задния двор на продуцента Джон Ландау преди повече от десетилетие се правят първите тестове и експерименти за епичния научнофантастичен филм “Аватар: Природата на водата” (Avatar: The Way of Water), който вече е по кината.

След като първият филм на режисьора Джеймс Камерън удиви преди 13 години с 3D технологията си и се превърна в касов хит, настоящото продължение представлява нов крайъгълен камък в еволюцията на визуалните ефекти, като екипът се гмурка още по-дълбоко и се колаборира със стихията на водата.

Предизвикателството е колкото трудно, толкова и ефектно като резултат. Зрител от Индия получи инфаркт, вероятно от превъзбуда и вълнение, по време на прожекция на лентата. Това не е първият път, когато човек умира, докато гледа историята, като още през 2010 г. краят на първата част не бе дочакан от 42-годишен мъж в Тайван, починал също от сърдечен удар заради “свръхвъзбудата от гледането”.

С дългоочакваната продукция Камерън надхвърли всеобщите очаквания. Сценарият, който той пише с Рик Джафа и Аманда Силвър, пренася действието почти изцяло по вода и под вода. Пред камерата Сам Уортингтън и Зоуи Салданя се завръщат като Джейк Съли, сега глава на клана Оматикая, и съпругата му Нейтири. Те са родители на пет деца, които се опитват да запазят семейството си заедно като бежанци пред лицето на човешката агресия и се насочват към водния свят на клана Меткайна, воден от Ронал (Кейт Уинслет) и Тоновари (Клиф Къртис).

Новият филм е любовното писмо към океана на Джеймс Камерън, който е силно запален по гмуркането и признава пред National Geographic, че през целия си живот е имал романтична връзка с голямото синьо.

За многото опити и събиране на достатъчно материал за производство е конструиран резервоар в съоръжение на продуцентската компания Lightstorm Entertainment в Манхатън Бийч, Калифорния. Резервоарът е дълбок почти 9 метра и побира около 340 тона вода. За сравнение, резервоарът с морска вода, конструиран за заснемането на “Титаник”, съдържа 17 милиона галона. Наред с платформите за наблюдение на палубата има и прозорци в стените на басейна, през които операторите могат да снимат, като мястото придобива вид и усещане на лаборатория аквариум.

По заповед на Камерън резервоарът също така симулира вълни и течения. Една от основните трудности, с които се сблъсква екипът, е предотвратяването на намесата на горните студийни светлини в заснемането на изпълнението под вода.

За целта режисьорът предлага да се разпръсне слой от малки полимерни топки през водната линия, като по този начин се разпръсква светлината в резервоара, а същевременно актьорите имат възможност да изплуват безопасно.

Другото голямо неудобство. Ех, актьорите с техните досадни дихателни нужди.

Звездите на филма затаяват дъх не само по време на дублите, но и в моментите, водещи до дубъла. Те се сдобиват със сертификат за гмуркане и се обучават от инструктора по свободно гмуркане Кърк Крак. Кейт Уинслет държи сред актьорите рекорда за фрийдайвинг: цели 7 минути и 14 секунди.

Прочутият гмуркач Джон Гарвин прекарва последните четири години в координиране на всички водолази и фрийдайвъри, които помагат за създаването на илюзията. Повече от 200 000 гмуркания са били необходими за създаването на това, което Гарвин описва като “най-големия и най-сложен филм за гмуркане, правен някога”.

За подсилване на движението във водата изпълнителите в ролите носят устройства, подобни на реактивни раници. На тяхно разположение са водолази спасители и горещи вани за релакс между дублите.

Основният актьорски състав също споделя своите сцени с професионални подводни танцьори и гимнастички. По този начин е събран куп материал, с който да се работи впоследствие, защото следващата стъпка в процеса пада на плещите на артистите от Weta FX - компанията за визуални ефекти.

“Аватар: Природата на водата” е най-големият проект за визуални ефекти, който компанията някога е имала. Представете си, само два кадъра в целия филм не съдържат визуални ефекти. Артистите от Weta са тези, които превръщат изпълнителите в неопренови костюми в На'ви. Те също така създават богати на детайли дигитални среди, пренасяйки действието от хлориран резервоар в омагьосващо подводно царство, пълно с флора и фауна.

От Weta за филма са създадени 57 нови вида морски обитатели. Художниците се консултират с изследователи от университета “Виктория” в Уелингтън за биологията на кораловия риф.

Въпреки всички дълги сесии в лабораторията аквариум почти цялата вода във филма е компютърно генерирана. От 3240 снимки с визуални ефекти, върху които Weta работи, 2225 включват вода. За да съживи Пандора, екипът на Weta трябва да стане експерт не само в хидродинамиката, но и в изобразяването на тази сложна физика фотореалистично.

Има около 1600 различни симулации на основни ефекти. Правилният поток от вълни в океана, вълните, взаимодействащи с героите, вълните, взаимодействащи с околната среда, тънкият слой вода, който се стича по кожата, начинът, по който косата се държи, когато е мокра, индексът на пречупване на светлината под водата - всичко трябва да е физически точно. Като част от своето изследване екипът заснема стотици часове референтни кадри.

Всички, които носят отговорност за магията на новия филм, осъзнават колко важна е тяхната работа, за да се преодолее всъщност най-голямото и сложно предизвикателство — да надмине оригиналното заглавие от 2009 г. “Аватар” стана най-касовият филм в историята, като приходите му от 2,8 милиарда долара надминаха 12-годишния рекорд, държан от предишния филм на Джеймс Камерън — “Титаник”. В интервю за The New York Times режисьорът изтъкна, че 13-годишната разлика между двете ленти е голяма трудност. Може ли да се повтори такъв успех?

“Аватар: Природата на водата” вече е отчел над 300 милиона долара приходи в международен план. Ако все още не сте го гледали, кампания в социалните медии, ръководена от индианците, призовава да не го правите. Движението възникна още след пускането на първия филм през 2009 г., но призивите да се пропусне франчайзът намериха нов живот през последните седмици.

“Присъединете се към местните групи по целия свят в бойкота на този ужасен и расистки филм. Нашите култури бяха присвоени по вреден начин, за да задоволят комплекса за спасител на някои [емотикони с бял флаг]”.

Това написа в туит Юе Бегай, художник от навахо и съпредседател на Indigenous Pride Los Angeles, който стои зад възраждането на кампанията.

Камерън отдавна е изяснил, че идеята за “Аватар” е преразказ на историята на Северна и Южна Америка в ранния колониален период - “с всичките й конфликти и кръвопролития между военните агресори от Европа и местните народи”.

Това е цитат от вътрешен доклад от съдебни документи от 2012 г., когато Камерън е изправен пред съда от мнозина, които твърдят, че е откраднал техните филмови идеи.

Но в крайна сметка остава оценката на публиката...