Учените показват етапите от опитите с кървавите петна.
Снимката е на научния екип.
Учените показват етапите от опитите с кървавите петна. Снимката е на научния екип.

Експеримент показва по какъв начин се анализират кървави петна в безтегловност

Доскоро въпросът за евентуалните престъпления в Космоса изобщо не стоеше на дневен ред. Космонавтите и астронавтите бяха герои за страните си и да се мисли, че някой от тях би извършил нещо незаконно, докато е на мисия, би прозвучало като кощунство.

С навлизането на частните компании в покоряването на Космоса обаче търговските пътувания до там стават все по-чести. Десетки космически туристи дават стотици хиляди долари, за да изпитат тръпката на безтегловността. А в перспективата на плановете за колонизацията на Луната, а после и на Марс това населване ще започне да прилича на пренаселване.

А където са стъпили хора, има и престъпления.

И космическото убийство не е немислимо

Но кой и как ще разследва такива тежки престъпления и какво трябва да знаят криминалистите, за да успеят да намерят виновните? Ще бъдем ли зрители в обозрим период от време на сериала “От местопрестъплението: Космос”?

Екип криминалисти си е поставил за цел да покаже как съдебната медицина ще се прилага в Космоса чрез симулиране на пръски кръв в микрогравитация. Това би било в помощ на първите космически детективи.

Учени от Стафордширския университет и Университета на Хъл се заели да проучат уникалните предизвикателства на анализа на кървави петна на борда на космически кораб, разкрива британското издание “Метро”. Опитите са се провели благодарение на параболичния модифициран “Боинг 727”, познат като Zero G. С него са летели известни учени като покойния Стивън Хокинг, но се ползва главно за да тренират астронавтите живот без гравитация.

За експеримента вместо истинска кръв била използвана смес от 40% глицерин и 60% хранителен оцветител. Капчици от сместа били “изтреляни” от хидравлична спринцовка към цел при гравитация между 0,00 и 0,05g. По тези петна “кръв” изследователите възстановили ъгъла на удара.

Зак Ковалски, следовател от местопрестъпленията в Атланта, САЩ, е ръководил проучването като част от докторантурата си в Стафордширския университет. “Изучаването на модели на кървави петна може да предостави ценна реконструктивна информация за престъпление или злополука - обяснява той. - Но ние знаем малко как течната кръв се държи  в променена гравитационна среда. Това е област на изследване, която макар и нова има значение за криминалистичните разследвания в Космоса. Криминалистиката е нещо повече от опит за разрешаване на престъпления; тя има роля при реконструкция на произшествия и аварии. Така че различните криминалистични дисциплини могат да бъдат използвани при критичен инцидент на борда на космическа станция или совалка.”

Изследването открило, че

кръвта в Космоса е по-вероятно да полепне по повърхностите

и че капките кръв имат форми и размери, които са различни от тези на Земята. “Поради липсата на гравитационно влияние повърхностното напрежение и сцеплението на кръвните капки се усилват - казва съавторът професор Греъм Уилямс от университета в Хъл. - Това означава, че кръвта в Космоса има по-голяма склонност да се придържа към повърхностите, докато по-голяма сила не предизвика откъсване. В рамките на образуването на петна от кръв това означава, че капките показват по-бавна скорост на разпространение и следователно имат форми и размери, които не биха били характерни за Земята.”

Това е първото проучване, свързано с поведението на кръвта при свободен полет, и авторите казват, че необходимостта от надеждни криминалистични техники ще става все по-важна с напредъка на покоряването на Космоса.

Изследването е публикувано във Forensic Science International: Reports. В него се посочва: “Тъй като човечеството продължава да се развива във вид, изследващ Космоса, можем да предположим, че ще последва рискът от нараняване чрез множество средства и намерения. Следователно разширяването на разбирането за това как съвременните криминалистични науки могат да се използват в извънземна среда е ново и неизбежно разширяване на дисциплината.

Това изследване разглежда анализа на модела на петна от кръв (BPA) в среда с променена (намалена) гравитация или среда, която проявява гравитация в степен, различна от нормалната за Земята. Съвременната реконструкция на BPA разчита на измерванията на отделни кръвни петна, за да се определи траекторията на полета на кръвната капка. В рамките на тази реконструкция анализаторът определя три ключови показателя: ъгъла, под който капката кръв е ударила повърхността (известен като ъгъл на удара), двуизмерната зона, в която петната от цялостния модел се пресичат (зоната на конвергенция ), и обема в пространството, в който се пресичат петната (областта на произход). Тези три показателя помагат да се определи откъде произхожда течната кръв, съществен аспект от реконструкцията на събитието”.

“Намираме се в нова ера на криминалистиката, точно както изследванията от средата на XIX век задават въпроса какво означава кървавото петно по отношение на причината”, добавя   Ковалски. Сега нещата започват отначало с новите въпроси как различната околна среда влияе на криминалистиката, убеден е следователят докторант. Според него вече е на път да се оформи нова научна поддисциплина – астрокриминалистика, която е в зародиша си. Нейното развитие обаче ще е от решаващо значение, когато човечеството се превърне в многопланетен вид. А времето за това не е много далече.