Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Смартскенери откриват експлозиви, оръжия и химически боеприпаси на разстояние 15,4 метра

Умни камери разпознават камикадзета и джихадисти независимо дали са с бради, мустаци, или очила

САЩ поетапно въвеждат супермодерни стопоръжия срещу терористи, които ще ги обезвреждат или взривяват в специални бункери. Те ще са разположени веднага след паркингите на летищата. Според западни специалисти новата технология много скоро ще бъде възприета и в Европа.

В основата на разработките са две британски компании от отбранителната промишленост. Едната - QinetiQ, бе избрана от Агенцията по транспортна сигурност на САЩ. Другата – Digital barriers, създаде

технологията ThruVis,

която вече е монтирана

на няколко летища

След атентата на брюкселското летище „Завентем” в Европа започна дебат каква система да бъде въведена по летищата, стадионите, гарите, моловете, театрите и други места с големи струпвания на хора на територията на целия ЕС.

Разликата между двете компании е в подхода, с който откриват скрити експлозиви, оръжия, химически и биологически вещества. За различните прийоми в борбата с тероризма експертите говорят с недомлъвки, но все пак пъзелът около новата система, която ще действа на западните летища, може да бъде сглобен.

Разработката предвижда засичането на терористи да започне още от паркинга на летищата.

„На международните летища, сигурността започва много по-рано, още когато влязат на паркинга”, казва Рафаело Пантучи, експерт от Royal United Services Institute. Колегата му и авиационен експерт Джулиан Брей споделя пред „Мейл онлайн”, че пътниците трябва да бъдат наблюдавани от момента, в който стъпят на територията на аеропорта.

Подобна е практиката в Турция, Близкия изток, югоизточна Азия.

В южната ни съседка първата проверка е при влизането в терминала,

а втората при чекирането. В Кения още на паркинга автомобилът се претърсва, след което започва втора проверка - на километър от терминала.

Вероятно тази практика ще се наложи и в западния свят. Според експерти почти сигурно е, че новата система ще стартира от паркингите с тунели. В тях на специално устройство пътникът поставя електронния билет и пръста си, компютърът получава достъп до паспорта му и да сравнява информацията и биометричните данни дали отговарят на тези в глобалната база данни.

Едва тогава машината констатира, че наистина това е лицето, което ще пътува. Изпращачи и посрещачи не се допускат дори на паркинга. Когато системата потвърди, че всичко е наред, пред пътника се отваря врата и той влиза с багажа си в тясно помещение - като камера. Там се заглушават всичките му електронни устройства. Целта е да се пресекат връзките на евентуалния терорист с външния свят – той няма да има никакъв контакт с контролиращия го екип. Не може да взриви нито експлозивите, нито устройството, което носи.

Отстрани ще има

дупка, подобна на асансьорите за храна.

В случая обаче

тя ще е предназначена

за багажа

Там той се поставя и заминава надолу, за да се провери на специален рентген.

Ако в куфара има нещо, което може да послужи за атентат, той се изтласква на специално място и ако не може да се обезвреди, се взривява.

Собственикът на опасния куфар се арестува още докато е в камерата.

Скенерите и на двете британски компании са компактни и почти незабележими за обикновените пътници. Но те сигнализират, ако някой в обсег 15,4 метра

носи колан с

експлозиви

под дрехите си, нож, пистолет, химически или биологически оръжия, независимо в какво са разтворени. Разстоянието трябва да е по-малко – около 6 метра, ако терористът носи миниатюрен дамски пистолет. В този радиус умните скенери го засичат без проблем.

Според експерти тези нови технологии са истинска революция в борбата с тероризма. Летище „Завентем” в Брюксел е разполагало със сензори, които да идентифицират експлозива TAPT, с който бе извършен атентатът, но те действат само ако са много близо до него.

Което, както се видя, е

абсурдно да стане на места

с голямо струпване на хора

“Детектирането на експлозив отдалеч е повече от предизвикателство, затова „много, много компании се опитват”, казва пред „Уолстрийт джърнъл” Джими Окли, специалист по експлозивни материали от университета Rhode в Исландия.

При скенера Thru Vis пътниците минават през различни невидими дигитални бариери и дори при една да се пропусне даден вид оръжие, при следващата неминуемо ще бъде засечено. За секунди на екрана се формира идеален образ на колана с експлозиви, на ножа или пистолета.

Детекторът SPO-7R на QinetiQ използва друга технология Ц в него има инсталирана милиметрова-вълнова

камера, която в реално време засича експлозиви, ножове, пистолети

Уредът освен това може да ги обезвреди.

Подобна технология на принципа на милиметровата вълна бе въведена на осем от големите австралийски летища. Там се минава през специален скенер, който открива скрити под дрехите експлозиви и оръжия. Летището предупреждава, че процедурата отнема няколко секунди, докато се генерира образът и спецслужбите констатират, че няма нищо обезпокоително.

Според Агенцията по транспортна сигурност на САЩ това е единствената технология, успяла да покрие изискваните от тях тестове. Камерата е миниатюрна, но с огромен обхват.

Ако пътникът се окаже "чист" според тези върхови технологии, той ще бъде допуснат до салона, за да изчака качването си на самолета.

Засега не е сигурно какво ще се прави с терористите, у които е засечено оръжие Така или иначе това ще става още в тунелната камера, която ще е устойчива на експлозии - нещо като бункер.

Ако камикадзето не се предаде, ще бъде взривен там. Ще има специални отдушници и всичко ще е изчислено така, че никой да не пострада освен терористът. Плановете са тези бункери да са много далеч от летището. Ако джихадистът реши да се предаде, след като излезе от камерата, там ще го чакат полицаи с автомати.

Разпознаването на лица и биометричните данни от документите ще се обработват на мощни компютри. Ако се окаже, че някой е с фалшив паспорт, няма да бъде допускан до самолета, докато не докаже кой е.

"Много такива бяха настанявани в "Гуантанамо", докато удостоверят кои са", майтапят се експерти. Според тях няма човек на планетата, който някъде да не е засичан и новата система да се затрудни в разпознаването му. За най-надеждна в това отношение се смята

разработката за военни

цели на Крис Лорд

- Facial recоgnition

Тестовете показват, че тя осигурява 96,5% разпознаване дори при неблагоприятни условия на околната среда. Състои се от интелигентни камери, свързани с мощен суперкомпютър, който съхранява профилите на милиони хора.

Това е така нареченото Smart Face Recognition - докато си вървиш, независимо накъде гледаш камерата те анализира и вади от базата с данни всичко - биометрични данни, сниман паспорт, снимки и др.

Ако открие несъответствия или опит за фалшификация, пътникът ще бъде задържан, докато изясни ситуацията.

Системата представлява сложен математически софтуер, който търси съответното лице в огромна база данни, като се сравняват в реално време множество параметри. Мери до милиметри всяко разстояние и меридиан по лицето. Така независимо главата в какво положение е - в профил, анфас или леко извъртяна настрани, системата разпознава лицето. Най-интересното е, че алгоритмите са толкова точни, че дори човек да е с очила, брада или мустаци,

софтуерът с над 90% точност разкрива кое е лицето

Програмата вече се въвежда в много западни страни.

За да няма струпване на пътници пред тунела, в който ще става разпознаването, най-вероятно ще бъдат изградени множество такива канали още от паркингите.

Засега в Брюксел проиграват всичко това ръчно . полицаи проверяват пътниците на входа на летището, след което се преминава през няколко пропускателни пункта.

Проблемът е, че тези процедури отнемат около и над 4 часа, а с помощта на техниката времето ще бъде съкратено.

"Международните регулатори очакват действие. Международната гражданска авиационна организация към ООН заяви, че обезпечаването на сигурността във всички зони на летищата подлежи на анализ", съобщи "Уолстрийт джърнъл".

Пред изданието президентът й Олумуива Бенард Алиу заявява, че групата, която ще направи преглед на плановете по сигурността, се събира през април.

Идеята е след сбирката тези нови технологии

да бъдат внедрени по жп гарите, в метростанциите, на стадионите, големите зали, моловете, театрите, кината, културните и археологическите забележителности, площадите. Въобще навсякъде, където има голямо струпване на хора.

Смята се, че на жп гарите ще е относително лесно изграждането на множество канали или пристройки с дигитални бариери и химически анализатори.

Проблем според експерти засега са автобусните спирки, които също са сред целите на камикадзетата. Едно от решенията е до тях да се стига през няколко бариери, не е изключено те да са дигитални и да не се виждат.