Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Залезът на сомалийските пирати Заловени пирати

Или как управляващата династия на емирството Абу Даби ликвидира основната им база

На 3 април 2017 г. сомалийски пирати превземат индийски кораб край бреговете на самопровъзгласилия се сомалийски автономен район Пунтленд. Това е първото залавяне на кораб от сомалийски пирати за последните пет години.

Пикът в кризата идва през 2011 г., когато са нападнати над 260 кораба, основно в акваторията на Африканския рог. През 2017 г. нападенията на сомалийски пирати са 9. Благодарение на международните усилия за поддържането на безопасност в района случаите със залавяне на кораби от сомалийски пирати стават по-редки.

Заслуга за успеха

в борбата

със сомалийското пиратство има и фамилията на халиф Ал-Нахаян от управляващата династия на емирството Абу Даби, пише сайтът birdinflight.com.

През 2005 г., когато пиратите в Аденския залив залавят първия голям плавателен съд на международна компания, войната в Сомалия е на близо 30 години. След конфликта с Етиопия следва серия от въстания, които разоряват страната, контролирана от враждуващи полеви командири, твърди Иван Сияк.

От липсата на гранична служба се възползват бракониерите. Траулери от цял свят ловят във водите на Сомалия риба тон, калмари и скариди за $300 млн. на година. Фирми, свързани с италианската мафия, изливат токсични отпадъци в сомалийски води.

Така местните рибари остават без единствения си източник на доходи. След опитите им да вземат мита от чуждестранните бракониери те откриват много по-доходен бизнес, пише birdinflight.com. Снабдяват се с технически средства, по-късно GPS навигатори. Дават подкуп на чиновник в кенийско пристанище, за да извършва разузнавателна дейност.

Две дървени лодки с мощност 60 конски сили развиват до 46 км/ч и начинаещите пирати на XXI век успяват да догонят в международни води търговски кораби или танкери. За да накарат капитана на кораба да спре, те

стрелят за предупреждение с калашник

и показват готовност да стрелят и с гранатомет. След това достигат кораба и се качват на палубата. Кораби, които се издигат на 8 метра над водата или могат да развиват скорост 33 км/ч, са непристъпни.

През 2008 г. бившите сомалийски рибари започват да използват бързоходни катери вместо лодки и кану, а също така и цифрова мрежа за комуникация. Размерите на откупите се увеличават от $500 до $2 млн. за всеки от заловените 48 плавателни съда за 2008 г., пише birdinflight.com. От 2008 до 2012 г. пиратите залавят 170 плавателни съда с 3400 членове на екипажи, убити са 25 моряци, 37 умират от глад или се самоубиват в плен.

В най-добрите времена на този бизнес до 2010 г. сумата от получените откупи за 47 заловени кораба е около $238 млн.

Голяма част от тези пари отиват у инвеститорите на "морските експедиции" - лидерите на местни кланове и собственици на катери. От средния откуп за около $2,7 млн. обикновеният моряк може да разчита само на $30 000-75 000.

Преговорите със собствениците на кораби обичайно продължават около няколко месеца. През това време пиратите живеят от трофея, а инвеститорът отписва от своя дял храна, проститутки, средства за връзка и местния наркотик лкат. Малцина от редовите пирати излизат на брега с повече от $10 000-20 000, но това са огромни пари за страната, в която средният доход по това време е до $300.

Пиратската дейност носи големи загуби. През 2008 г. пиратите залавят 42 кораба, следващата година - 46, през 2010 - 47, през 2011 - 28. Въпреки лошите новини, край Сомалия от нефтените държави на Персийския залив към Европа и обратно минават не по-малко от 21 000 търговски кораба. Застраховките нарастват. През 2011 г. например те са $635 млн., а инвестициите за средства за защита и охрана са над $1 млрд.

През 2000 години има редица

големи удари на сомалийските пирати.

На 25 септември 2008 г. например товарен кораб "Фаина" с украински екипаж превозва до Кения 40 танка Т-72, гранатомети и зенитни системи. Откупът е $3,2 млн.

През април 2009 г. контейнеровоз Maersk Alabama под флага на САЩ е нападнат. Екипажът се скрива в машинното отделение, блокира управлението, а след това залавя един от сомалийците. Трима друти пирати отплават със спасителния катер, като вземат на борда му като заложник капитан Филипс.

На следващия ден всички са застреляни от американските морски пехотинци, без да пострада капитанът. Участващият в спасението на капитана екип от спецчасти след две години убива Осама бин Ладен, а тази история става сюжет на филм.

На 5 май 2010 г. руски нефтен танкер с руски екипаж се барикадира в трюма и вика на помощ военен кораб "Маршал Шапошников". Морските пехотинци щурмуват кораба. Според официалната версия пиратите отплават с надуваема лодка с неголям запас от храна и вода, но без средства за навигация, и не успяват да достигнат до брега. Според неофициалната версия те са били разстреляни.

На 10 май 2012 г. е

заловен гръцкият супертанкер Smyrni

с 1 млн. барела нефт.

Според лидера на пиратската група те са получили рекордните $9,5 млн. откуп.

Загубите в морската търговия са причина за задълбочаване на международното сътрудничество в тази сфера и едновременно с това осигуряване на военно присъствие по важните маршрути за доставка на нефт.

Срещу пиратството се обявяват 21 страни и това е най-голямата коалиция от флотове в историята. В нея всички страни от Съвета за сигурност застават

срещу общия

противник в морето.

Първоначално патрулирането на военни кораби от коалицията не довежда до успех и тогава на помощ идва частната инициатива. През 2012 г. 80% от търговските кораби минават край бреговете на Сомалия с охрана на борда си. Тъй като влизането с оръжие в пристанищата е юридически невъзможно, военните компании поддържат плавателни бази.

Стойността на услугите за 3-4-има бодигардове е между $28 000 и $38 000, което е по-малко от откупа.

Според birdinflight.com обаче основната победа срещу сомалийските пирати е постигната от фамилията Ал-Нахаян, управляваща династия в Абу Даби.

Нефтените шейхове решават

да се преборят със заплахата за морската търговия, като вземат под крилото си сомалийската провинция Пунтленд с 1,5-млн. население.

В пика на пиратството там има много пиратски бази. Халиф Ал-Нахаян наема за съветник Ерик Принс, бивш агент на ЦРУ и създател на частната военна компания Blackwater.

Той наема колумбийци за въоръжените сили на ОАЕ, а през 2010 г. с отделените от шейховете $50 млн. сформира в Пунтленд специален отряд - Puntland Maritime Police Force.

Инструктори и командири в него стават южноафрикански наемници, специалисти по борба с партизаните. Създадено е най-доброто бойно подразделение в тази част на Африка -

с 1000 бойци, с катери, леки самолети

и вертолети, което за 2 г. успява да унищожи наземните бази на пиратите.

През 2010 г. със средства на ООН в столицата на Пунтленд е отворен най-големият затвор за пирати в света с 500 места.

От 10 май 2012 г. бизнесът на сомалийските пирати е в упадък, въпреки че, естествено, не са изчезнали напълно. През февруари тази година Шираг Бари, капитан на търговски кораб, е нападнат от сомалийски пирати и

заедно с екипажа

си прекарва

осем месеца в плен.

В изтощителните преговори за освобождаването им цената на откупа започва от $18,9 млн., докато накрая корабната компания се съгласява да плати $6,9 млн.

Интересен факт е, че сомалийското пиратство се появява, когато страните в района на Малакския пролив в Югоизточна Азия, в който до 2003 г. стават около една трета от всички пиратски нападения в света, успяват да обединят усилията си в борбата с пиратските нападения.

Със залеза на сомалийското пиратство започва възходът на пиратството в районите на Западна Африка, особено край Нигерия.

Коментара ()

Вашият коментар