Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Придаването на особен смисъл на датата 9 септември е дело на пропагандата в годините след това. Много от символите, снимките и документите са изфабрикувани впоследствие.

Не е особено автентична и друга от емблемите на 9 септември - епичните кадри от възторженото посрещане на партизанския командир Чапай. В краткото филмче от минута и половина Чапай сякаш се появява изневиделица и също така изведнъж изчезва. Причината е, че те са нарочно заснет дублаж.

Фабричният работник Александър Пипонков, станал партизанин под името Чапай, влиза в обектива на кинокамерата абсолютно случайно. В началото на септември 1944 г. в Белово пристига екип начело с режисьора Борис Борозанов, който снима игралния филм “Росица”, сантиментална история за любовта, който така и остава незавършен.

Според по-късни разкази, когато на 9 септември партизаните слизат в градчето, Борозанов пръв се усеща, че това събитие трябва да бъде запечатано за поколенията, и нарежда на оператора си Георги Парлапанов да включи камерата.

Първоначално Чапай се стряска от нея,

може би я мисли за някакво оръжие, разказва синът на Борис Борозанов – Борислав. После обаче с удоволствие се съгласява да повтори прегръдките и целувките със сестра си специално за снимките.

Основната заслуга за кадрите с Чапай е на Кирил Петров, един от първите български филмови продуценти. На 8 септември Петров научава от кмета на Белово, че партизаните слизат от планината. Георги Парлапанов и помощникът му Александър Вълчев снимат с две малки камери, в които има по 15-20 м лента. Затова и кадрите оттам са само минута и половина

Когато обаче сестрата на Чапай го прегръща и целува, тълпата избутва Парлапанов и той пропуска момента. “Бай Киро, не можах да го снимам това”, извиква операторът. Тогава Кирил Петров отива при Чапай и го моли да повтори прегръдката, за да я заснемат.

Така в интерес на пропагандата

историческото

събитие е режисирано

Самият “Чапай” едва месец след триумфалното му посрещане загива в боевете срещу германците край Крива паланка.

Другите най-популярни кадри са как Тодор Живков се здрависва с партизаните от отряда “Чавдар” в София.

Те са заснети от Васил Холиолчев, който също съвсем случайно се озовава на това място. Тъй като никой тогава не знае кой е Тодор Живков, при озвучаването дикторът на националното радио Петър Витанов произнася фразата:

“Човек от народа поздравява партизаните”

Народът се шегуваше, че на тези кадри се вижда как Тодор Живков всъщност се запознава с партизаните от отряда. А изразът „Човек от народа“ стана заглавие на документалния филм, който Христо Ковачев засне за 70-годишния юбилей на Живков. Една от първите задачи на новото ръководство е да изпрати оператори за посрещането на Съветската армия. За целта екипи заминават по Искърското дефиле, на Витиня и на Петроханския проход.

"Червеноармейците обаче ни изненадаха, защото дойдоха оттам, откъдето най-малко ги очаквахме", пише Холиолчев в спомените си. Този факт обяснява наличието на малко кинокадри от посрещането на Съветската армия. Седмичният кинопреглед, е наречен "Отечествен", и в него вече влизат само подходящите лица и събития. Първият излиза на 25 септември 1944 г. и съдържа всички най-значими кадри от 9-и и посрещането на червеноармейците.

Кога се появяват първите съветски части по спомените на софиянци, четете в хартиеното издание