Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Големите градове освобождават електроколите от данъци и им осигуряват безплатен паркинг

Пловдив, София, Варна и Бургас спешно разработват стратегии за справяне с мръсния въздух. Заради четирите най-големи града ЕК заплаши страната с осъдителна присъда и даде 18-месечен срок за решаване на проблема.

Община Бургас се бори със замърсяването, залагайки на алтернативния транспорт.

"На първо място, абсолютно всички превозни средства в градския транспорт са произведени и доставени през последните няколко години - споделят пред "168 часа" от пресцентъра на Бургас. - Това са към 80 автобуса и 22 тролейбуса. Всички отговарят на стандарт Евро 5 и Евро 6."

По думите им за нуждите на общината са закупени два електромобила "Киа", както и електроскутери за екоинспекторите.

За да стимулират използването на електрически коли, в Бургас

са предоставили за тях безплатни паркоместа в синята зона

"На три места сме направили зарядни станции, които също са безвъзмездни, предстои да пуснем още няколко", споделят от общината.

Следващата важна мярка за морския град е изграждането на пътен възел "Запад" и реконструкцията на улица "Крайезерна".

"Заедно тези две съоръжения осигуриха обходен маршрут за транзитния поток автомобили за Южното Черноморие и Турция, които преди това минаваха през центъра на града и замърсяваха въздуха допълнително", коментират от пресцентъра.

През последните няколко години Бургас изгради система от велоалеи с обща дължина около 60 километра, с което рязко скочи броят на колоездачите.

"Вече четири години в града успешно се отдават велосипеди под наем - казват от общината. - Това лято бяха пуснати и електрически", споделят от пресцентъра в Бургас.

В София конкретни мерки се предприемат основно в сферите на транспорта и битовото отопление, които според учените са основна причина за замърсяването на въздуха.

Данните от измерванията показват, че

основният проблем на столицата са фините прахови частици.

"Транспортът и трафикът са сред основните замърсители в града и затова в последните 4-5 години фокусирахме усилията си за модернизацията на градския транспорт - споделят пред "168 часа" от пресцентъра на Столична община. - Подменихме половината автобуси с нови, спряхме най-старите икаруси и продължаваме."

По думите им от 1 август са пуснати в движение още 60 нови автобуса, които заменят такива на средна възраст 20 години. Те са по договор с частен оператор, който е задължен да купи автобуси на природен газ. В момента тече процедура за още 120 на синьо гориво.

"Промени се и доставка на още 30-ина автобуса от дизелови на газови - посочиха оттам. - Задължително условие за всички превозни средства, които се купуват, е да са с най-високия екологичен стандарт Евро 6."

Според тях целта на общината е през 2019 г. средната възраст на автобусите на градския транспорт да е под 7 години.

Както в Бургас, така и в София и Пловдив електромобилите не дължат такса за синята зона и са освободени от данък.

"Столичната община има Програма за управление на качеството на атмосферния въздух за периода 2015-2020 г. - споделят от пресцентъра на кметството. - Това е ключов документ, защото съдържа поредица от мерки за справяне със замърсяването."

Заедно с БАН София разработва система за ранно предупреждение при повишени нива на фини прахови частици, която трябва да е готова преди началото на отоплителния сезон.

Пловдив

също използва комплексни мерки, за да се справи с проблема.

"Ние сме първата община, която закупи 4 електромобила за работа на служителите в началото на годината - казват пред "168 часа" от пресцентъра на община Пловдив. - Те се използват за нуждите за паркиране и репатриране за синя зона."

По думите им, въпреки че масовият градски транспорт е частен, са създадени конктретни условия при сключването на нови договори. Изискванията са превозните средства да са най-малко със стандарт Евро 5, което е изпълнено на 80%.

"В момента в Пловдив започна изпълнение на проект за подобряване качеството на атмосферния въздух по програма "Околна среда" (2014-2020) - казват от общината. -

Общата стойност е около 94 хил. лв.,

но тепърва се обявява конкурс за самата програма."

Според тях от април досега не е регистрирано превишение на фини прахови частици във въздуха.

"Всъщност най-големият замърсител не е дизелът, а отоплението на дърва и въглища през зимния сезон. През този период има завишение на частиците и това се наблюдава до края на март", категорични са от пресцентъра на Пловдив. Затова постепенно се преминава към синьо гориво.