Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Причинно - следствената връзка в онова, което имаме като шоубизнес е простичка, но ще се опитам да я синтезирам в няколко изречения.

1. У нас пазар за музика няма. Албуми почти не се продават, разпространението (освен ако не е като на Графа с Кауфланд) е недъгаво. Практически е почти невъзможно да избиеш инвестицията си, освен ако не си си записал албума сам у вас с пиратски софтуер.

2. В ситуация на липсващ пазар регулацията в медиите не е естествена, а такава, каквато преценят някакви хора - при соца това бяха държавните комисии, а днес това са музикални редактори и собственици на медии, които са я завършили ТОХ, я минно - геоложкия, я са учили за масажисти в НСА.

3. При липсващ пазар и неадекватна преценка съвсем настрана оставяме факта, че песните може да са със сгрешени прозодии и вътре да чуваме "музикАта прави с мене чудеса" или пък "чувашлИ, чувашлИ ме" и това да изглежда напълно нормално. Така и класациите стават не класации за продажби, а класации, подредени от драгия зрител или слушател, който може да гласува 230 000 пъти от едно IP, стига да трие cookies от броузъра си.

Във всеки случай подозрението, че нещо не е наред остава и няма сила, която да може да ни убеди, че която и да е класация на бг медия е справедлива и честна.

4. При липсващ пазар, недъгава регулация и неясни регламенти в класациите съмненията, че дадена музикална награда се дава по симпатия или по друга договорка се засилва още повече. Чист факт - наградите отиват предимно за изпълнители на Вирджиния, Монте мюзик, лейбъла на Криско и комай другаде няма.

5. Медиите правят музикални формати - Xfactor, гласът на България.

Форматите са чудесни, те създават някои временни звезди, но не създават продукт. Замислете се колко от участниците във форматите от последните 10 години направиха кариери и ще ви стане ясно каква е ситуацията. Телевизията използва кратката слава на участниците, за да прави малко телевизионен рейтинг на сутрешните си блокове или на вечерните риалити формати, след което участника се оттегля в кръчмата, пиано бара или заминава да пее по линията Амстердам - Нюкясъл - 6 серии по 45 минути всяка вечер.

6. В крайна сметка, при тоталната сбърканост на пирамидата, която е с върха надолу и с основата нагоре, няма какво да се чудим - все по - нелепи и направо глупави песни ще печелят награди.

Нито има кой да ги оцени обективно, нито има кой да се позове на някакво тяхно достойнство, нито можем да кажем - "а бе, може да е тъпа, но има пазарен успех".

И не на последно място - нито една медия у нас няма "талант департмънт" - не си създава сама звезди, които открива насам - натам. Така, както онова осиновено незрящо българско момче, което стигна до финала на френския The Voice бе намерено да свири по гарите и се превърна в звезда.

Тук това няма да се случи, защото нашите телевизионни продуценти в огромната си част са мързеливи, инертни и робуващи на концепцията, че ако поканят в едно шоу Сашка Васева, която да се скара с Денди в ефир, рейтинга е гарантиран.

Или, че каквото и да е ще стане гледаемо, ако се появи Николета Лозанова.

Май това исках да напиша.

Има и още, ама не е за публични статуси.

*Венци Мицов във фейсбук