Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Това е първият филм у нас, създаден със специална техника с широк екран, с която днес работят майсторите в киното

Многообещаващият филм "Възвишение" е първият роден кинопродукт, заснет със специална техника, използвана от титаничния режисьор Мартин Скорсезе за последното му творение "Мълчание".

В работата по възрожденската лента е използвана камера ARRI ALEXA XT 4:3 широк екран с анаморфни обективи Hawk V-light във формат ARRIRAW. С такава в момента се правят някои от най-изкусните продукции в световното кино.

"Обърнах ся на ум с молба към Господа: "Господи - рекох, - освободи ма от тука! Помогни ми да ся возвися! Помогни ми да ся возвися!".

Но Демогоргонът здраво та държи, хватката му е желязна! Не, рекох си, тя таз работа тъй няма да стане, ами я да прибегнем ний до другаря си Колта!

Е, хайде със здраве! Може да ся видим - не губи надежда, - в тоз свят или в онзи. Пък ти ще ми кажеш кой кой е."

След този финал на читателите им се налага да затворят романа на Милен Русков "Възвишение", отличен с Наградата на Европейския съюз за литература за 2014 г. След последната точка на хартията обаче творението на надарения български писател заживя и се пренесе, "возвиси" се, и в други светове на изкуството. И ето че

отново "ся виждаме" и

ще "ся виждаме" с

главния герой Гичо,

както ни уверява самият той накрая. А ние ще му кажем, че той успешно оживя отново първо в храма на Мелпомена, след като Иван Добчев и Александър Секулов драматизираха историята на Русков и я поставиха на сцената на Пловдивския театър с Бойко Кръстанов и Красимир Василев в главните роли.

Тази година чрез седмото изкуство Гичо ще може да се впусне отново в Делото заедно със своите съратници и на големия екран.

Режисьор на "Възвишение" е безспорният професионалист Виктор Божинов, снимал най-култовите епизоди на хитовия сериал "Под прикритие". Продуцент на филма е доказалият се Иван Дойков, също отговорен за успеха на криминалната сага на БНТ и игралната лента "Мисия Лондон". Оператор е Антон Бакарски, работил в екипите на "300: Възход на една империя" и "Непобедимите 2".

Сценаристи на екранизацията са Нели Димитрова, Виктор Божинов и Милен Русков, който основно разработва диалозите за пред камерата. Като автор той не е имал никакви по-особени изисквания към филмирането на неговия роман.

"Работата ни с него беше естествен процес. Ние предложихме структура на историята, заедно с Милен и Нели Димитрова я възприехме и Милен седна да работи по диалозите, защото това беше сериозно предизвикателство, което само той можеше да пребори", обяснява пред "168 часа" Виктор Божинов.

В ДЕЙСТВИЕ: Режисьорът Виктор Божинов наставлява актьорската чета през всичките четири сезона, които обхваща снимачният процес.
В ДЕЙСТВИЕ: Режисьорът Виктор Божинов наставлява актьорската чета през всичките четири сезона, които обхваща снимачният процес.

В главните роли на двамата полуреволюционери, полуразбойници Гичо и Асенчо влизат звездата от сериала "Откраднат живот"

Александър Алексиев

и дебютантът в киното

Стоян Дойчев,

който до този момент е усъвършенствал своята артистична специалност, завършена в НАТФИЗ, с играта си в Столичния куклен театър.

Двамата се включват в "конспиративната, експедитивна и революционно-разбойническа" дейност на останалите юнаци от историята. Пред камерата в образа на водача на четата, известния революционер и съперник по отдаденост на Делото на самия Васил Левски - Димитър Общи, влиза актьорът Филип Аврамов.

Театралната звезда Христо Петков се преобразява като Тодор Шумненеца, който след "Под прикритие" отново си партнира и с Кирил Ефремов в ролята на Петко Страшника.

Актьорската чета се допълва от Благовест Благоев (Наш Тотко), Станислав Ганчев (Пейо Бръмбара), Румен Гавазанов (Георги Чумата), Антонио Димитриевски (Григор Стойневски-Македонеца), Ивайло Димитров (Стефан Жълъда), Владимир Михайлов (Симо Влаха) и Велчо Шунтов (Веселин Анчев).

С директен билет от Русков екипът на продукцията се качва на машината на времето и се връща към възрожденската епоха от 1872 година, когато Димитър Общи и неговите бунтовници осъществяват арабаконашкия обир.

Историята е построена ред по ред от Русков, който умело преплита историческите факти с художествената измислица, а действието е проследено през очите на Гичо.

Той се впуска в Голямото дело, макар че с неговия другар Асенчо стоят малко като съшити към останалите борци за освобождаването на България.

"Таз година аз и Асенча ще водя, него ще му е за първи път, нещастний. Мой баща ма гледа накриво: "Стой, вика, тука при нас да работиш, къде, кай, ся скиташ с тез пезевенци", пеняви ся нещо. Но аз не ща абаджийство да блъскам, за турци да работя!

Аз съм ся на Делото обрекъл и на Револуциата!"

Двамата обаче получават отговорната задача да предадат лично писмо на самия Васил Левски. Възможно е Апостола действително да се появи във филма, но дали всички ще го видят... Защото дори в книгата неговото присъствие се долавя по необикновен начин в "близките и неусетни разминавания" на героите с него. Безспорно е, че именно по този начин образът и личността му запазват недосегаемостта на неговото "возвисение".

Ключово участие в лентата има и съвършена реплика на "Колт" от 1851 година, който е най-верният спътник на бунтовниците.

"Пистолетът е главен герой. Колтът, който ползваме, е една от най-добрите реплики в света. Такива ползват само във филмите на Тарантино", признава режисьорът.

Приключението на героите е наситено с трагизъм, комизъм и интрига дотогава, докато малкият човек не изпъкне достатъчно на фона на Голямото дело със своето разочарование от мечтата си - лишен от полагащото му се героизиране.

"Голяма лъжа е май свободата, брате! Детска работа не е ли тя, и каприз разглезеннаго человека, робът на думите? А животът е истина. От дълбокото.

Но без свобода животът не е тъй сладък, а все ся ти към сладкото накланяш, като муха на мед. Суета е и туй. На нежна младост мечтата. И туй суета сует. От славолюбие в това опасно дело влизаш, а също от лекомислие и самонадеяност.

Думаш си: "Аз съм голяма работа, мен не ще ма нивга уловят". Като игра на туй гледаш, револуциата игра ти ся види. А като та фанат и та изправят пред бесилото, душа ти ся свива в ужас. И си рекваш: Ах! Що сторих аз! Животът ми отиде!". Но късно вече, няма връщане назад. Тогаз ще речеш: "Споменавайте ма като йеродякон Игнатий". Или: "Ах, излагаха ма" ще речеш, като Общий. Аче после, като увиснеш на въжето, ти можеш биля в историята влезе.

Защото тъй ся

таз игра играй.

Като пясъчен часовник - обръща ся от едното в другото. И ти си ся хем излъгал, хем далече надхитрил. Защо неусетно суетата е в смелост преминала, а лекомислието в саможертва. И тъй между едното и другото преминава, трепти и ся колебай, като махало на часовник. Като увиснеш тъй под гредата, накъдето духне вятърът на случая, натам заминаваш и ти. Ако духне в едната посока, ти си един хаирсъз и обесник забравен. Ако духне в другата, ще та славят народите. Как ся случи. Ей туй н е най-мъчителното, че сичко е както ся случи. Няма справедливост, няма правда, дори на тая цена. И сичко е както ся случи. Но животът ти заминава, туй е сигурно. Кой може и само тоз да е.

А всякий ища да живей."

За герои обаче спокойно могат да бъдат обявени всички от екипа на продукцията, нагърбили се с нелеката задача да екранизират усложнения по своя характер роман на Милен Русков.

За самите актьори може би най-голямото

предизвикателство е езикът, с който трябва да боравят.

Всеки, който е чел книгата, е запознат със специфичния правопис, който е използвал авторът и който не се придържа към съвременните книжовни норми, а следва особеностите на възрожденската литература.

"Самата тя е доста разнородна и непоследователна и представлява нещо като първичен организиран хаос: един и същ човек пише едно и също нещо по два различни начина в рамките на една книга, а понякога и на един абзац. Литературата тогава е била силно либерално начинание и, общо взето, всеки си е имал собствено мнение по въпроса как трябва да изглеждат нещата, което при това е можело да се промени от сутринта до вечерта, да речем. Това е упорядъчено и в него е въведен известен ред - за улеснение на съвременния читател, - но не такъв строг ред, че да се изгуби духът на времето", пише в бележка под линия Русков.

По този въпрос Виктор Божинов е категоричен, че актьорите са положили много усилия и резултатът според него е автентичен.

Зрителите ще могат сами да оценят труда и отдадеността на целия екип още тази година. Снимките на филма приключват през ноември, като оттогава заглавието е в постпродукция.

Очаква се премиерата на "Възвишение" да се осъществи в края на 2017-а, като датата ще бъде обявена допълнително.

"Двадесет и седми Февруарий. Аааа! Туй не е живот! Много е студено, дърво и камък ся пука. Днес тръгваме от Котел и досега да съм ся отправил, ако не трябваше да чакам Асенча от Жеруня, моят другарин...

Та тъй при Димитра сме тръгнали да ся срещнем с него на тайное манастирско сборище, кое аз тука не мога каза, понеже ся поддържа в най-строга една тайна. Аче после ще зафащаме вече Делото".

Ето така със “зафащането” на двама мераклии започва всичко.