Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Искаш държавна детска градина за детето? ОК, но първо плати глобата в КАТ!

Завишените санкции са добро начало. Но ще спрем джигитите на пътя само с пълен отказ за длъжниците от държавни услуги.

Преди 10-ина години имах да си събирам дълг от съдебно обезщетение от една жена, която след употреба на алкохол ме беше помела с кола на автобусна спирка в София.

В продължение на повече от 10 години от датата на катастрофата и около 6 години след съдебното решение тя нямаше абсолютно никакво намерение да се разплати с мен. Предполагам, че почти беше забравила за случая - 21 август 1996 г. за нея бе просто още един ден с тежък махмурлук.

Когато обаче десет години по-късно на граничния пункт за излизане от страната абсолютно изненадващо й отнеха международния паспорт, жената с махмурлука още на следващата сутрин бе в кантората на адвоката ми. Тя толкова силно искаше да разреши финансовия ни проблем, че без да иска, ми плати с 1000 лева повече.

Днес трудно се намират толкова щедри длъжници, защото през 2011 г. независимо един от друг Конституционният съд и Върховният административен съд отхвърлиха възможността да се налага забрана за пътуване извън страната на българи с дългове, за да не се нарушава правото им на свободно придвижване.

Оттогава обаче държавата не е заменила тази мярка с някакви по-ефективни и справедливи механизми, като изключим частните съдебни изпълнители в услуга най-вече на банките и на големите монополисти, чиито жертви най-често стават обикновените хора.

Големите крадци никога и за нищо не са плащали - те продават милиони дългове на безимотни роми и овчари и продължават да крадат и трупат задължения с нови фирми. С тях държавата няма никакъв механизъм да се справи. Могат да ги респектират само дебеловратите мутанти от 90-те, които возеха хора като тях в багажника на колата.

Тези пътувания бяха с много по-мощен мотивиращ ефект и от отнет паспорт на летището. Но днес живеем в други времена. И в багажниците вече много рядко возят хора. Последният известен случай бе в София точно между Коледа и Нова година. Пред очите на квартален полицай в района на Шесто РПУ.

И тъй като съдебните изпълнители на НАП например по разбираеми причини не могат да практикуват този доказан във времето прийом, държавата си е все така затруднена в битката за събиране на вземания, както и преди години. И най-големият проблем тук понякога дори не са просто парите, които трябва да влязат в бюджета.

Големият проблем е, че неплащането на глоби възпитава в лоши навици. Създава трайно усещане, че правилата са създадени, за да се нарушават, а санкциите по правило не трябва да се заплащат. И когато това продължава 5, 10, 15, 20, 25 години - усещането за безнаказаност разяжда системата.

Как можем да очакваме, че шофьорите ще спазват правилата на пътя, когато държавата толкова дълго време не може да намери механизъм да събира бързо и масово наложените им глоби за различни нарушения? Никак!

Всяка година пътната полиция налага санкции за общо 25-30 милиона лева. Колко мислите, че след това успява да събере от джигитите? Около 6 милиона - тоест между 20 и 30 процента (данните са за цялата 2015 г.). Какъв по-ясен знак от това, че на нарушителите не им пука от глобите? Просто актовете и фишовете не ги засягат по никакъв начин.

Потвърждават го следващите цифри - в България има десетки шофьори, които дължат от санкции над 5000 лева. Има 5-6 тотални тарикати, всеки от които е натрупал глоби за над 100 хиляди лева.

Какво правят българските депутати в тази ситуация и на фона на все по-недисциплинираните шофьори на пътя и увеличаващите се жертви? Правят най-лесното, което могат да измислят - увеличават глобите, но без никаква идея как да принудят шофьорите да ги плащат.

В никакъв случай не оставайте с впечатление, че критикувам последните промени в Закона за движение по пътищата, който влиза в сила на 21 януари. Напротив. В българските условия е абсолютно справедливо да се свалят номерата на колите на шофьори собственици, които карат пияни, дрогирани или без книжка.

Съвсем удачно е също така да се увеличат глобите за тези, които шофират с повече от 30 км/ч над разрешеното, както и за тези, които организарат гонки на пътя - защото заради това постоянно загиват хора по шосетата.

А възможността катаджиите да връчват глобите, което досега беше сериозен проблем, е едно добро начало. Но как ще уплашиш някого дори и с тройна глоба, когато той няма никакво намерение да я заплаща?

Един много ефективен механизъм, оказва се, е бил обсъждан в транспортната комисия в Народното събрание заедно с последните промени в закона - държавата да отказва всякакви административни услуги на хора, които дължат пари от глоби.

Искаш свидетелство за съдимост, или колата ти да мине на технически преглед, или пък някакво удостоверение в общината, или може би да запишеш детето си в държавната детска градина? Може, но след като си платиш акта и фиша в КАТ.

Достатъчно е да се създаде единна информационна система между КАТ, НАП, общинската администрация и държавните ведомства, в която само с въвеждането на ЕГН да излиза кой, на кого и колко дължи.

Познайте дали при това положение нарушителите ще си плащат глобите? Ами само в КАТ над 250 хиляди българи всяка година подават молби за услуги като подмяна на книжка, смяна на имена в документи, промяна на категория. Отделно още 30 хиляди застават на гишетата на Пътна полиция за други документи.

Да не говорим за общините, данъчните и всевъзможни държавни служби, които издават всякакви разрешителни, лицензи и удостоверения. От тези документи ти зависят пряко бизнесът и всякакви начинания, които предприемаш. Ако искаш да продължиш напред, върни се крачка назад и си плати глобата.

"Може би не е много секси да забраниш на един човек да запише детето си в държавна детска градина, защото има фиш за 20 лева в КАТ - коментира ми вчера един данъчен служител, който е и юрист." "Не е много секси в Швеция и Дания, където хората си плащат глобите - отвърнах му аз, - но за държави като България, Италия и Гърция си е таман!"

Това предложение обаче тихомълком е отпаднало още на ниво транспортна комисия. Нашите депутати директно са го отхвърлили.

Защо да си създават главоболия с избирателите? Те отдавна са доказани, че не са там, за да мислят и разрешават проблеми.

Коментара ()

Вашият коментар