Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Бюджетът на Авиоотряд 28, превозващ първите хора в държавата, е най-нисък в сравнение с 6 г. назад. За 2016 г. той е

5 654 600 лв. за разлика от предишните 5 г., когато е бил между 8,5 и 7,3 млн. лв.

През 2009 г. за полетите на властта са били отделени 3,4 млн. лв., но след това сумата се качва.

Намалението през 2016 г. спрямо 2015 г. е с около 2 милиона лева. То ще се постигне за сметка на по-малко на брой полети. Поне според документите. Няма да има съкращаване на пилоти, стюардеси, инженери и диспечери, категорични са хора от Авиоотряд 28. По настояване на Бойко Борисов миналата година бе

спряна обществена

поръчка за кетъринг със сьомга, 12-годишно уиски

и други деликатеси на борда. Сегашното меню е по-скромно. То включва месни и рибни храни, плодове и зеленчуци, минерална вода и безалкохолни напитки.

Според бюджета през настоящата година президентът, премиерът, министрите и шефката на парламента ще трябва да излетят и кацнат общо 450 пъти с правителствените самолети. Докато в предишните години те са изпълнявали по 510-520 полета. Средно летели по 750 часа годишно, което прави по повече от 2 часа всеки ден.

Според справка, изготвена за "168 часа", бюджетът на авиоотряда за 2016 г. е разпределен на две. 2 590 000 лв. са предназначени за персонала и 3 064 600 лв. - за издръжка. Очевидно е, че те са абсолютно недостатъчни, защото само 2,5 милиона лева от тях ще отидат за ремонт на фалкона. Обществената поръчка е обявена на 26 февруари. Предложения за ремонт се приемат и на вертолета. Прогнозната стойност е 1,2 млн. долара, което по курса на деня прави 2 134 993 лв. Така на практика целият бюджет на авиоотряда за издръжка ще се усвои само за поддръжка. А годината едва е започнала. Очевидно сметката на превозвача на властта няма да излезе и ще се наложи актуализация на бюджета.

9-местният фалкон няколко пъти дава дефекти и по време на полет с премиера Бойко Борисов. А на всичкото отгоре бе ремонтиран преди една година.

След като бе огледан и поправен основно в Швейцария през декември 2014 г., през февруари 2015 г. се появи проблем. Министър-председателят трябваше да участва в Съвета на министрите в Брюксел. На излитане от София колесникът не се прибрал и екипажът кръжал над София, докато изразходи цялото гориво. Тогава Борисов разказа как виждал къщата си в Банкя, но не можел нищо да направи.

Транспортният министър Ивайло Московски обяви, че в няколко държави българските правителствени самолети може да бъдат задържани заради неплащани сметки за летищни такси и други задължения.

Следващата повреда бе след половин година - в края на август 2015 г. Тогава се развали заключващият механизъм на носовия колесник и летателният апарат кацна принудително във Варна. Експертите прецениха, че повредата се е случила във въздуха по време на прибиране на колесника.

Интересното е, че авиоотрядът използва не само правителствените самолети, хеликоптер и вертолет, а редовно наема и машини на частни авиокомпании, за да превози държавниците. А те са по-голям брой. Така например през 2012 г. с "България ер" са осъществени 792 полета на властта. В този случай се плаща наем на частната авиокомпания, застраховка на самолета и екипажа, горивото, както и гараж на съответните летища, ако се налага да чака ВИП персоните и посещението е за по-дълго време. Сметката се плаща или от бюджета на авиоотряда, или от ведомството, чийто шеф е летял с наетия самолет.

Според новия правилник на правителствения екипаж всяка институция трябва да преведе пари на Авиоотряд 28 за полетите. Така например Народното събрание е задължено да плати полет със специално предназначение на Цецка Цачева и делегация от депутати, ако тя използва правителствените самолети. Президентството пък дължи средства за превоза на Росен Плевнелиев, ако той пътува с фалкона или по-големия еърбъс. Както беше преди месец, когато държавният глава беше начело на делегация в Южна Америка.

Калкулирано по този начин, се оказва, че цената на полетите на властта е доста по-висока от бюджета на авиоотряда.