Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Приживе Баския казва, че превръща уличното изкуство в бизнес за милиони.
СНИМКИ: РОЙТЕРС
Приживе Баския казва, че превръща уличното изкуство в бизнес за милиони. СНИМКИ: РОЙТЕРС

Неизвестни платна на уличния художник са намерени в заключен шкаф на негов приятел

Агенцията разследва излагане на фалшификати, които, ако бъдат признати за оригинали, ще струват $100 млн.

Директорът на Музея на изкуствата в Орландо настоява, че са автентични

ФБР конфискува повече от 20 оспорвани картини на легендата на уличното изкуство Жан-Мишел Баския от Музея на изкуствата в Орландо, Флорида. Това стана след акция заради изложбата "Герои и чудовища: Жан-Мишел Баския. Венецианската колекция на Тадеус Мъмфорд-младши".

С нея музеят и новият му директор д-р Аарон де Грофт претендират, че показват за пръв път неизвестни творби на тъмнокожия художник, намерени в изоставен шкаф. Според заповедта за обиск федералните следователи на престъпления в областта на изкуството се заинтересуват от 25-те картини веднага след откриването им през 2012 г. и

започват разследване по подозрение,

че са фалшиви

Любители на изкуството от цял свят дойдоха във Флорида, за да видят творбите. Сега те са шокирани от новината за разследването на ФБР.

Говорителят на Музея на изкуствата в Орландо Емилия Бурмас-Фрай заяви, че са изпълнили заповед на ФБР за достъп до изложбата "Герои и чудовища". Тя добави, че никой от служителите на музея не е арестуван, че музеят е свидетел, а не обект на разследване, както и че ще сътрудничи на следствието.

Колекцията

“Герои и чудовища”

трябваше да стане изключително събитие в света на изкуството, но нещата се влошиха почти веднага след откриването й поради съмнения за автентичността на творбите. Баския, който е роден в Бруклин през 1960 г. и е живял и работил в Ню Йорк, постига успех през 80-те години на миналия век като част от движението на неоекспресионизма. Музеят на изкуствата в Орландо беше първата институция, която показва неизвестните произведения, за които се твърди, че са открити в заключен шкаф години след смъртта на твореца, починал от свръхдоза наркотици на 27-годишна възраст през 1988 г.

Смята се, че произведенията са създадени през 1982 г., период на възход на художника, но експерти посочват, че според заповедта за обиск картонът поне на едно от платната е използван

шрифт на

доставчика FedEx

от 1994 г.,

около 6 г. след смъртта на Баския

Също така телевизионният сценарист Тадеус (Тад) Мъмфорд, държал шкафа, където е намерено изкуството, е заявил пред следователите, че никога не е притежавал произведения на изкуството на Баския и че творбите не са били в шкафа последния път, когато го е отварял.

Мъмфорд почина през 2018 година.

Директорът на Музея на изкуствата в Орландо Аарон де Грофт обаче многократно настояваше, че изкуството е автентично.

През февруари той защити творбите в отговор на въпроси, които в. "Ню Йорк Таймс" публикува за първи път.

“Нямаме съмнения. Творбите са оригинални”,

каза Де Грофт, който има докторска степен по история на изкуството от университета във Флорида. И допълни, че не е работа на музея да удостоверява изкуството. "Творбите дойдоха при нас, удостоверени от най-добрите изследователи по Баския", каза Де Грофт пред WESH. Той посочи множество доклади, поръчани от настоящите собственици на произведенията на изкуството.

Творбите са напълно удостоверени от надеждни източници, включително от лицето, което ръководи комисията за автентичност на наследството на Баския; подписани са от водещи историци на творчеството на художника, криминалисти и експерти по почерк. Анализите включват експертиза на почерка от 2017 г. от Джеймс Бланко, която идентифицира подписите, които се появяват на много от картините на Баския; анализ от 2017 г. от доцента по изкуство от Университета на Мериленд Джордана Мур Сагезе, автор на труда "Как да четем Баския: изследване на амбивалентността в американското изкуство"; изявления от 2018 - 2019 г. от покойния куратор Диего Кортес, дългогодишен поддръжник на художника и член-основател на разпуснатата

комисия за автентичност

на наследството

на Баския,

която обяви всички картини за истински.

Удостоверенията на Кортес бяха придружени от снимки, в средата на които е подписът на куратора. "Ние сме уверени, че творбите са автентични и сме горди да ги представим за първи път на зрителите” – твърди Аарон де Грофт.

Музеят съобщава, че всички картини са създадени в края на 1982 г., когато 22-годишният Баския живее и работи в студио под дома на търговеца на изкуство Лари Гагосян във Венеция, Калифорния, и подготвя нови платна за шоу в артгалерията му в Лос Анджелис. Според директора на музея платната са рисувани със смесена техника, боядисвани и рисувани върху парчета от почистен картон с размери на 10-инчов квадрат. Те са били

продадени от Баския на сценариста

Тад Мъмфорд

срещу $5000 кеш

- около $14 000 днес - платени без знанието на Гагосян. След това 25-те произведения на изкуството тънат в забрава в продължение на три десетилетия, съобщиха от музея, за да се появят отново през 2012 г., след като Мъмфорд не успява да плати сметката за складово помещение в Лос Анджелис и съдържанието от шкафа – творбите на Баския, прибрани сред бейзболни сувенири и вещи от телевизионната индустрия - е продадено на търг, пише в. "Ню Йорк Таймс".

Уилям Форс, търсач на съкровища, и Лий Мангин, негов финансов поддръжник, търсят вещи на малки търгове и виждат снимки на цветните картони. Те придобиват творбите за около 15 000 долара. Мангин предоставя разписки от покупката и разказа за тръпката от "лова" си пред в. "Ню Йорк Таймс". В отговор на въпроси на медии Лари Гагосян твърди, че "намира сценария на историята за много малко вероятен". Притесненията на Гагосян са отразени от няколко куратори, за които се знае, че пишат за творчеството на Баския. Те отминаха изложбата на музея в Орландо с каменно мълчание.

Директорът на музея Де Грофт настръхва от подобен скептицизъм.

“Моята репутация също е застрашена”,

казва той в интервю. — И аз не се съмнявам, че това са платна на Баския."

Освен анализите, най-важното доказателство според Де Грофт е кратко стихотворение на Мъмфорд от 1982 г. То е написано в чест на създаването на произведенията на изкуството и срещата, която собствениците казват, че се е състояла между Баския, тогава художник във възход, и Мъмфорд, един от малкото чернокожи сценаристи, работещи в рамките на интернет телевизия, който се издига като продуцент и сценарист за високо оценения тв сериал на Си Би Ес "M*A*S*H".

Изглежда, че редовете от стихотворението се отнасят и към работата на Мъмфорд от 70-те и предстоящия му сценарий за финала на сериала "M*A*S*H" - "25 картини, носещи богатство". "Стихотворението е почти като разписка, то се отнася до творбите, препраща към надписите в творбите, показва времето" - казва Де Грофт. - Абсолютно не се съмнявам."

Счита се, че

преди смъртта си през 1988 г. от свръхдоза наркотици

Баския е създал приблизително 2100 произведения на изкуството, от малки рисунки до украсена с боя врата на хладилник. Такива са данните на Бруклинския музей. "Възможно ли е тези платна върху картон да са били сред тях?" – пита авторът на журналистическото разследване в "Ню Йорк Таймс" Брет Сокcъл.

Макар че със сигурност е трудно да си представим Гагосян, който живее само на един етаж над Баския и следи отблизо напредъка в студиото му, или работещия като помощник в артгалерията шофьор Джон Сийд да не са забелязали създаването и продажбата на 25 картини върху картон. Както отбелязва Фийби Хобан в своята биография "Баския" от 1998 г., "Всеки с правилно отношение и точната сума пари можеше да закупи нещо от художника, който постоянно се нуждаеше от пари, за да поддържа различните си навици".

Самият Гагосян признава, че собствените му счетоводни методи с Баския едва ли могат да се определят като традиционни: "Той предпочита да му се плаща в брой или в бартер, или с дрехи, или например: "Е, купи на приятелката ми пътуване до Париж".

Но сега въпросът е за истинския произход на тези картини, твърди в. "Ню Йорк Таймс".

Стойността на творбите на Баския нарасна: през 2017 г. една от картините му беше продадена за $110,5 млн. на акуцион на Sotheby's. Ако 25-те закупени от Мъмфорд картини бъдат удостоверени като автентични, Putnam Fine Art and Antique Appraisals определят тяхната обща стойност на близо $100 милиона. Официално становище според "Ню Йорк Таймс" от комисията за наследството на Баския вече е невъзможна - то приключи своята дейност през 2012 г. след скъпоструващо съдебно дело за произведения на изкуството на Баския, първоначално смятани за фалшиви. От Sotheby's отказаха да коментират автентичността на тези картини.

Няколко професионалисти от света на изкуството също бяха предпазливи, позовавайки се на опита на комисията за удостоверяване на автентичността и страха от възможни съдебни дела с настоящите собственици на картините. Един търговец, който лично е работил с Баския и е видял снимки на картините в музея в Орландо, казва: "Начинът, по който Баския поставя елементи в композицията, има

вътрешна логика, която липсва в тези изображения”

Освен Форс и Мангин, частична собственост върху произведенията на изкуството сега има и един от най-известните адвокати в Лос Анджелис, Пиърс О'Донъл, познат с успешен съдебен процес срещу актьора Брад Пит, съден от бившата си съпруга Анджелина Джоли. О'Донъл казва пред "Ню Йорк Tаймс", че има права за 6 от 25-те картини.

Той цитира различните доклади, направени относно автентичността на картините, и подобно на Де Грофт - стихотворението, написано от Мъмфорд и подписано от Баския. "Това стихотворение е толкова показателно, а

върху него са инициалите

на Баския”,

продължава той. "Това е автобиографично и не можете да измислите тези неща, просто не можете!"

В. "Ню Йорк Таймс" обаче припомня, че още през 1994 г. в обращение бяха пуснати творби на Баския, които по-късно бяха счетени за добре направени

фалшификати, придружени от фалшиви писма

за произход. Миналия юли ФБР арестува мъж в Ню Йорк, който се опитва да продаде произведения на изкуството, за които лъжливо твърди, че са плод на сътрудничество между Баския и Кийт Харинг, също пълни с фалшиви писма за произход. О’Донъл иронизира подобни сравнения и конспиративни теории. "Трябва да има налице голям заговор, който съперничи на бунта на Капитолия на 6 януари, за да не бъдат автентични тези неща", присмива се той.

Семейството на Мъмфорд, което научи от медиите за музейната изложба на "Венецианската колекция на Тадеус Мъмфорд-младши" е учудено. "Всичко е много странно"- казва Джефри Мъмфорд, по-малкият брат на Тад, носител на стипендия на Гугенхайм, класически композитор и професор по музика. Тад никога не е споменавал, че купува платна на Баския, казва брат му и допълва: "Той беше човек, който всъщност не ходи много често в художествени галерии, често се страхуваше да отиде там, защото чувстваше, че трябва да има диплома по изкуство, за да оцени творби.”

Една от уликите за автентичността на картините може да се крие в картона, върху който Баския е нанесъл своите слоеве боя, пастел и масло. Мангин каза, че се е консултирал с няколко експерти, за да потвърди от кога датира, но му е казано, че съставът на картона от 80-те години е невъзможно да се разграничи от този от последните години. "Никой нямаше отговор", обясни Мангин. "Картонът си е картон."

Но на гърба на картона от кутия за доставка има ясно видим фирмен отпечатък. Според Линдън Лидер, независим експерт по марки, на когото "Ню Йорк Таймс" показва снимка на картона, шрифтът в отпечатъка не е бил използван от Federal Express преди 1994 г. Той твърди, че това е годината, в която той лично е преработил логото на компанията и неговите шрифтове, докато работи като старши директор по дизайн в рекламната фирма Landor Associates.

"Изглежда, че е Univers 67 Bold Condensed", казва Лидер за отличителния лилав шрифт на етикета. - През 1982 г. не са използвали Univers". Така че

парчето картон не е могло да бъде произведено

до 12 години след като Баския уж рисува върху него и шест години след смъртта на художника.

Според човек, близък до музея в Орландо, който е поискал да остане анонимен, тъй като не са били упълномощени да разкриват вътрешни дискусии, неговият кураторски екип е изразил загрижеността си пред Де Грофт, че текстът на FedEx изглежда не е от 1982 г. Но директорът е отхвърлил притесненията им.

Първоначално беше обявено, че експозицията ще бъде изложена до юни 2023 г. в Орландо, но музеят по-късно обяви, че тя приключва. Бурмас-Фрай каза, че собствениците на изкуството са отказали да удължат договора с музея и планират да изпратят творбите в Италия за изложба.

"Въз основа на моето обучение и опит смятам, че значително изтеглената напред дата за

напускането

на колекцията

от музея

е с цел да се избегне по-нататъшно изследване на произхода и автентичността на произведенията от обществеността и правоприлагащите органи", казва специален агент на ФБР в искането за заповед за обиск. Конкретният фокус на ФБР не е ясен, но според разследването на "Ню Йорк Таймс" "умишлената продажба на изкуство, за което е известно, че е фалшиво, би била федерално престъпление".

Не са повдигнати наказателни обвинения, пише в. "Вашингтон пост". Миналия вторник много ценители посетиха Музея на изкуствата в Орландо, за да видят противоречива изложба на Жан-Мишел Баския със собствените си очи.

Изложбата “Герои и чудовища: Жан-Мишел Баския. Венецианската колекция на Тадеус Мъмфорд-младши” в Орландо
Изложбата “Герои и чудовища: Жан-Мишел Баския. Венецианската колекция на Тадеус Мъмфорд-младши” в Орландо