Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Пилотът Калев: Не можем да виним майор Терзиев, има грешки в организацията!

Защо не се оповестят разговорите между него и щурманите насочвачи, пита пилотът на МиГ-21 и дългогодишен командир Николай Калев

- Към настоящия момент коя хипотеза според вас е най-вероятната за гибелта на майор Терзиев?

- Признавам, трудно може да се определи, поради недостиг на информация. Според мен има натрупване на грешки от различно естество, като се започне от нивото на летателната подготовка на летците от 3-та авиобаза в Граф Игнатиево и, в частност, на майор Валентин Терзиев, и преминем през вероятно допуснати слабости в организацията, управлението, ръководството и осигуряването на полетите до евентуални грешки или забавени реакции на пилота. Комисията по разследването следва да определи коя е непосредствената причина за

гибелта на летеца,

основната причина за летателното произшествие и способстващите причини и обстоятелства. По принцип летецът фокусира върху себе си грешките на всички лица по цялата тази верига и от неговата подготовка и умение да излиза от сложна ситуация зависи неговото здраве и живот. Но има случаи, когато летецът е безпомощен. Такъв е случаят с "приятелския огън", когато не очакваш такова развитие на ситуацията, или пък сблъсъка с чуждо тяло.

На 14 юли излезе официално съобщение по телевизиите, че последната реплика на пилота е била прекъсната. Това е нещо ново.

- Тогава казаха и, че летецът е извършил пуск на ракетата на височина около 1300 метра.

- По чии данни е това, след като нямаме данните от тестера? И тук възникват редица въпроси. Знаем, че учението на НАТО край Шабла е планирано отдавна. Колко месеца преди това е била поставена задачата на 3-та авиобаза за поразяване на парашутната мишена Ц-П – 100? Колко време преди това е била поставена конкретната задача на майор Валентин Терзиев? Била ли е съставена програма за летателна подготовка на пилота, която да го подготви за нейното изпълнение?

Колко полета има майор Терзиев нощем за последните месеци? Колко прехвата с голяма скорост на сближение е изпълнил в навечерието на стрелбата? Имал ли е превозни или контролни полети по прибори нощем? Колко нальот има през последните месеци на тренажора на МиГ-29? Каква е била парашутната подготовка на летеца? Изпълнявал ли е учебни катапултирания през последните години? Защо не се оповестят

радиоразговорите

между летеца и щурманите насочвачи? Каква е била минималната безопасна височина, до която е следвало да се поразява мишената? Каква е била вертикалната скорост на пропадането й и на каква височина е извършен пускът на ракетата по данни на обективния контрол? Имало ли е други сили, които са “отработвали” по целта? Защо толкова дълго се бави дешифрирането на “черната кутия”? Още въпроси могат да се зададат.

- Има слухове от рибари и очевидци на катастрофата, че самолетът се е взривил във въздуха.

- Това насочва разследването в една посока. Ако обаче е срещнал морето и тогава е загинал пилотът, хипотезите тръгват в друго направление. Ние все още не знаем къде е истината. Твърденията на очевидците могат да бъдат разнопосочни и не са твърда основа за разследване.

Какво точно

са видели

– светлата диря от барутните газове на ракетата, нейното взривяване при поражение на парашутната мишена или взрива на самолета във въздуха. Това са три различни по мощност светлинни източници. Но според мен нашите разсъждения нямат особена стойност, защото комисията си работи, независимо ние какво си мислим. Прави впечатление, че някои отговорни фактори не дават изявления.

- Все пак излязоха доста официални данни, не може да нямате някаква хипотеза?

- Ако все пак трябва да посоча една хипотеза, то тя е следната: Непосредствена причина за летателното произшествие е грешка в техниката на пилотиране от страна на пилота, вследствие на попадане в обстановка, за която към момента той не е бил подготвен или натрениран. При изпълнението на маньовъра за излизане от атака (енергичен завой надясно към нос Калиакра) твърде е вероятно да е получил илюзии за пространственото положение на самолета и вследствие на това да е загубил пространствена ориентировка. Самолетът е изпаднал в дълбока спирала с голяма постъпателна и вертикална скорост, и само за броени секунди от височина 1300 м се е врязал в морето. Нека не забравяме, че това е станало в безлунна нощ, без естествен хоризонт, без забележима “постилаща” повърхност, тоест над морето, където

навсякъде е

пълна тъмнина,

което можем да определим като способстващи причини. Ударът в морето не е непосредствена причина за гибелта на пилота, каквото е изявлението на разследващата комисия, а следствие от действията на пилота.

- Имал ли сте илюзии в полет над морето?

- Аз неведнъж съм изпитвал силни илюзии за пространственото положение на самолета, както и моите колеги и затова не можем в случая да виним майор Терзиев.

-Може ли да е бил заслепен от от факела на мишената, от барутните газове на ракетата и последващия взрив?

- Стрелял съм нощем по същата мишена и с увереност мога да кажа, че това не може да бъде основна причина за произшествието. Колкото до осветлението вътре в кабината – то може да се регулира по желание на пилота.

- Според вас каква е причината за катастрофата?

- Основната причина за летателното произшествие, според мен, са слабостите в летателната подготовка на летеца в етапа на подготовка за учението и слабостите и

грешките в организацията,

управлението, ръководството и осигуряването на стрелбите край Шабла. Допуснат е летец до изпълнение на бойна задача, за която той към момента не е бил подготвен. Амбицията да бъде поразена мишената е похвална, но има граница на допустимото. Такава граница по височина бих определил до 3000 м. Стрелбата по целта следва да се извършва в леко кабриране (изкачване), а не в догон при стръмно снижение с голяма скорост под заповяданата безопасна височина. Стремежът да покажем "мускули" пред нашите партньори по НАТО не е най- правилното в случая поведение.