Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

МиГ-29 паднал в "сметището" за разбити самолети

На мястото са открити много останки от изтребители, ракети и мишени от многобройните военни учения

В операцията трябвало да използват и подводница, но в последния момент я отказали

“Самолет, паднал във вода, се разбива много по-жестоко от самолет, сгромолясал се на сушата.”

Това сподели пред "168 часа" бивш подводничар.

Часове след като е станал инцидентът с майор Валентин Терзиев и разбилия се МиГ-29 край Шабла, той е повикан спешно на съвещание на щаба на флота.

“Трябваше да разкажа как мина операцията през 1994 г., когато беше паднал самолет край Балчик - посочва експертът. - Обясних изводите от цялата тази операция, която се проточи дълго. Казах им, че

не може да се открият големи части от самолета,

защото всичко е на парчета и това затруднява търсенето. Бяха ме попитали дали подводницата, с която работех дълги години, е в ред, за да я използват. Казах им, че ми трябват около два дни, за да я въведа в употреба, защото е консервирана.”

Инженерът допълва, че мястото в морето срещу полигона на Шабла се е превърнало в сметище.

“Там има много боклуци, паднали ракети заради учебни стрелби - обяснява подводничарят. - Има и самолети мишени, които са били без пилот и са потънали. Това ми го е разказал бивш военен, покрай една история с оръдие. Аз съм сканирал мястото по друг повод и в действителност

на локатора се появяват много парчета,

разни отломки, но не съм слизал на мястото, за да фотографирам.”

Любопитното е, че по време на търсенето на черната кутия на падналия МиГ-29 разузнавателният екип първоначално е попаднал на фалшива следа. След като слезли на дъното, се оказало, че това е някаква отломка.

Операцията била сложна и е използвана модерна апаратура, качена на кораба “Сибър” - миночистач, участващ в търсенето.

Всъщност

откриването на черната кутия беше истински късмет,

търсене на игла в купа сено, защото от щаба първоначално не знаеха точното място на разбилия се изтребител.

7 дни след инцидента беше локализиран районът на разбиването, а чак на 24 юни беше намерена и черната кутия.

Тя бе извадена от над 70 м дълбочина. След това бе транспортирана до "Граф Игнатиево", където трябваше да бъдат снети данните от нея. Служебният военен министър Георги Панайотов обяви, че вътрешната обвивка на кутията, която съдържа информацията, вероятно е изправна.

Оказа се обаче, че

лентовият кабел е повреден,

което налага Министерството на отбраната да я изпрати в Русия или Украйна при производителя за ремонт и снемане на данните.

"Вече е установен контакт с фирмата и чакаме отговор дали точно тази черна кутия е направена в Русия, или в Украйна - обясниха на брифинг. - Този, който я е произвел, може да разчете данните най-добре и с него ще работим, за нас няма по-лесен или труден вариант дали ще е Русия или Украйна."

От ведомството обявиха още, че

липсват финалните 13 секунди

от полета на майор Терзиев. Въпреки това последните му думи, записани в командния пункт, са: "Поразих целта. Излизам от атака". Командирът на базата в Граф Игнатиево казал на министъра, че гласът му е бил спокоен и уверен.

Вдовицата му Димитрина Попова обаче обвинява Военното министерство в прикриване на истината. Тя е убедена, че съпругът й е убит. Една от причините е, че ден след като загина летецът, бе открит биологичен материал, който бе посочен като доказателство за смъртта на майор Терзиев.

"Не знам дали е паднал, или е свален, но няма как да намериш биологичен материал на 10 юни, с който потвърждаваш смъртта на пилота, а да вземеш ДНК за изследване от роднини на 16 юни, освен ако не си сигурен какво е станало", категорична е Попова.

А в последното си изявление военният министър Георги Панайотов за пръв път намекна за грешка на командването при катастрофата с изтребителя. Той отново потвърди, че мишената е падала много по-бързо, възможно е пламъкът да е прогорил парашута, но все още фактите не са установени с категоричност.

"Пределната за учението височина е била 2000 м, но 1200 м е тази, от която пилотът може да се измъкне, да вземе решение - обяснява той. - Става обаче въпрос за нощ, непрогледно е, не сме сигурни, че майор Терзиев, изпълнявайки задачата, е имал време да проследи къде се намира в момента над земята. И тук

идва ролята на тези, които го командват, да му кажат."

Панайотов отрече категорично да внушава хипотезата за пилотска грешка, но не отговори директно на въпрос кой от командването е виновен.

"Боравя с данните на военна полиция, те не търсят и установяват вина", обясни министърът.

А преди дни вдовицата на майора припомни, че още чака истината.

"Наближава крайният 30-дневен срок за предварителното следствие, а аз все още не съм извикана за разпит, като потърпевша страна - посочва Димитрина. - Докога законите, сроковете и спазването им са само за някои хора. Нас ни съсипват с всевъзможни ежемесечни срокове и глоби, без компромис, а при погубен човешки живот - срокове няма, виновни няма, наказани няма - тече безвремие."