Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Жертва са на академичен фундаментализъм - у нас се преподавата много материя в неподоходяща възраст, децата се спасяват със зубрене или бягат в интернет

Времето, за което трябва да се справят с теста и най-вече това, че от тях се иска друг тип мислене  - това са двата основни проблема, които деветокласниците у нас срещат със задачите на PISA.

Те масово не са подготвени, че трябва да мислят, а не да репродуцират, да се срещнат със собствените си възможности и бързи реакции. Оценява се образователната ни система, не 9-окласниците, обясни Маргарита Илчева, преподавател по български език и литература. Тя е сред учителите, които са оценявали тестовете на българските деца по PISA.

Проучването установи, че над половината от 15-годишните у нас нямат практически умения и адекватно възприятие на преподаваното в училище, нито могат да го приложат в задачи, изискващи логическо мислене.

Имаме манталитетен проблем - винаги обичаме да се сравняваме с по-лошото и така да се утешаваме, слава богу има и по-зле от нас. Но трябва да си кажем, че участват 80 държави от целия свят и това наистина е оценка за системата и най-вече за учебното съдържание, подчерта Илчева пред "Събуди се" по Нова тв тази неделя.

Като литератор тя смята, че проблемът е свободата на учителя. По литература, математика и природните науки тя е много ограничена - няма пряка връзка между учебните програми въпреки усилията ни да ги оптимизираме и това, което трябва да се предаде като нови знания в рамките на една учебна година, обясни преподавателката.

Организационно не е възможно предварително да се узнаят училищата, в които ще се правят тестовете, това става едва 2 месеца по-рано, издаде експертката. Затова намира за странен патоса да се готвим специално за тях.

Трябва коренна реконструкция на българката образователна система, убедена е тя. В международното изследване на 4-оласниците сме много добри, явно проблемите започват от 5 клас. И те са в академичния фундаментализъм - една сложна материя, която се преподава в неподходяща възраст. Децата се спасяват или със зубрене, или с четене в интернет.

СКпетична е, ако ще се прави реконстррукция, в какви периоди да се извърши. Има книжка с "разсекретените" задачи от PISA отпреди 12 години. Няма как реконструкцията на учебни планове, съдържание, учебници и помагала за 5-и и 7-и клас да не ги вземе.

Но най-важното според учителката е как се подготвят учителите. Те трябва да знаят въз основа на опита си какво представлява учителството, не просто да идва една "бодра смяна" от универсститета. Убедена е, че ако се даде истинска методическа свобода на учителя и се работи по рамкови програми, за две години всичко ново и интересно да започне да се разбработва в часовете с учениците.

Илчева е и обучител на учители.