Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Нови мерки за по-чист въздух, но нищо за миене на улици. По-ниската цена за парното и билета за градския транспорт ще ограничат горенето на боклуци и трафика в столицата

То има най-бърз ефект, но е мистерия защо общината го избягва

В опит да се справи с кошмарно мръсния въздух в столицата общината мина към план Б. Ще се предприемат всякакви мерки, но не и тези, които ще имат най-бърз ефект.

Честото миене на улиците неслучайно се прилага в повечето западноевропейски градове, но у нас не е на дневен ред.

От общината обявиха, че към него ще се прибягва по-често, но само ако няма опасност от заледяване. Което е странно, след като вече има препарати, които предотвратяват поледиците на пътя.

"Избягват миенето, защото им

излиза скъпо

- обясни пред "168 часа" екологът Янчо Найденов. - От друга страна, всички плащаме такса смет, София непрекъснато се разширява и се питам къде отиват всички тези пари? Нали идеята бе с тях да се изчисти градът? Миенето е задължителна мярка, без нея не може. Сега какво правят - мият, събират калта на едно място и като я оставят по улиците да засъхне, отново вдига прах. Тоест в организацията на почистването нещо много сериозно куца."

На подобно мнение е и бившият министър на околната среда Евдокия Манева: "Необходимо е да се обърне по-голямо внимание на миенето. Присъствах на среща, където представители на общината поеха подобен ангажимент, както и че ще се наложат по-високи такси за камионите на строителните фирми."

Вместо този най-ефективен метод за борба с мръсния въздух общината заложи на други. При два поредни дни на 4 пъти превишение на нормите достъпът до центъра на коли с четни и нечетни номера ще се редува - реално всеки ще може да кара там през ден. Освен това ще има

частична или пълна забрана за паркиране в синята зона

Подобни мерки се прилагат в много западноевропейски мегаполиси, но там са съчетани и с адекватна данъчна политика, стимулираща покупката на нови коли, а не на стари, както е в България. Придружена е и от спиране на движението в градовете на старите дизелови автомобили. У нас те представляват 60% от стария автопарк и са основният замърсител, но на този етап за тях няма ограничения. В ЕС стигнаха дотам, че редица градове обявиха, че до 7 години изобщо няма да допускат дизели, дори и да са нови.

У нас все още

никой не смее да ограничи вноса на димящи автомобили

Единствено общината обяви, че КАТ ще ги контролира с газоанализатори, които ще измерват емисиите им. За съжаление при сегашното състояние на полицията е повече от ясно какво ще се случи, така че едва ли може да се очаква някакъв осезаем ефект и от тази мярка.

"Затова е необходимо да се обърнем към простите решения - съветва Янчо Найденов. - Българинът не може да си позволи нова кола, но е принуден да се движи с автомобил, защото

градският транспорт е скъп

Да, има метро, но ако трябва да пътувате от "Люлин" до гара Искър, само в едната посока ще са ви необходими 4-5 лв. В двете - 8 лв. Затова

човек предпочита да се качи на кола

Тя няма да му е изгодна, ако мрежата на метрото е по-развита и билетът е по-евтин. От общината казват, че цената му е сред най-ниските в Европа, но ако сравните средната заплата в ЕС с нашата, ще видите, че билетът там пак е по-достъпен."

Според него другата основна мярка е да поевтинеят централното отопление и газификацията, като те навлязат и в ромските квартали.

"Много хора в провинцията се отказват от тях, защото им е скъпо, и минават на дърва", казва Найденов.

Ясно е, че докато тази тенденция върви, в София въздухът ще става все по-мръсен.

"Сутрин в "Люлин" до 11 часа не можеш да си отвориш прозореца, така мирише на дим", посочва Найденов.

Според него тезата за по-евтино централно отопление и по-достъпна газификация на пръв поглед звучи абсурдно. Но ако парите за това се сравнят с тези, които обществото дава за болнични и лечение на белодробни заболявания, ще се види, че в нея има смисъл.

Според Евдокия Манева е крайно време и зелените неправителствени организации да покажат някаква заинтересованост към въздуха в София и да предложат решения. 

Защо зелените вечно критикуват, но никога ги няма, когато столицата е скована от смог, когато има пожари или залесяване, четете в хартиеното издание. 

Коментара ()

Вашият коментар