Най-инфарктното кацане на един боен пилот - II част
О.з. подполковник Николай Калев е командир на 15-и изтребителен авиополк (ИАП) през 1985 – 1988 г., с. Равнец. Той е боен пилот първи клас, летял е на почти всички видове изтребители до промените. Тук Калев разказва за едно учение, което е стартирано, за да се повиши подготовката на летците. Всеки сам може да прецени дали има прилики и разлики с учението, в което загина майор Валентин Терзиев.
В първата част авторът описва как моментът нарочно е избран заради сложните метеорологични условия, но плановете неочаквано се объркват.
Към определения час за начало на полетите всички бяхме по местата си. На Службата за контрол на подхода (СКП) в Балчик бе подп. Г. Начев, а аз на СКП-то в Равнец. ОКП (обединен КП) Братово, на 12 км от Равнец, и СПН Балчик бяха запуснали своите средства, а щурманите готови да изпълнят задачите по прехват на въздушна цел на радиолокационна верижка. Всички РСТО средства на двете летища също бяха проверени и запуснати. По изискване на документите при излитане под минимума следваше да има две запасни летища в различни посоки, на които при влошаване на метеорологичните условия екипажите да могат да кацнат там. В „различни посоки” означава, че двете летища трябва да са раздалечени, та ако на едното се влоши времето, това да не стане на другото. Така сигурността и безопасността на полетите се повишаваха. За тази нощ запасни летища бяха Безмер и Толбухин (Добрич). При тях времето беше аналогично на това в Равнец. На техните СКП-та и КП екипажите също бяха в готовност.
На незапознатия с материята читател това може да се стори твърде сложно и ангажиращо, но във въздуха се вдигат екипажи и авиационна техника за милиони, а тяхната сигурност не е 100%. Всякa, дори малка грешка на пилота или отказ на АТ можеше да доведе до твърде нежелани последствия...
И така, в определения час и минута първият самолет – „спарката“ (двуместен вариант на едноместен самолет – б.р.) МиГ-21У - излетя от Балчик. Вътре в нея бяха – в първа кабина – командирът на втора ескадрила майор Тоньо Иванов, а в задната - полк. Христов. Те изпълняваха полета и като разузнавачи на времето както на летище Балчик, по маршрута Балчик – с. Стеврек, Сливенско - Равнец, така и на летище Равнец. На един лист имах извадка от плановата таблица на балчиклии - порядъка на излитане с индексите на летците и групите за прехват. Същата извадка имаше и при щурманите насочвачи в ОКП Братово.
Още не беше дошла спарката на правата за кацане на Равнец, когато получих информация по УВС-то от ОКП, че другите екипажи – бойните самолети, са излетели за прехват на въздушните цели. Радиоразговорите (на УКВ станции) се водеха на всяко летище на своя втори канал, а насочването на прехватите – на каналите на КП.
В СКП-то при мен всички дежурни си бяха по местата. Имах връзка по УВС с инженерния команден пункт (ИКП), където бе подп. Димов. Моят помощник – дежурният по СКП на Равнец, бе до мен, готов да ми окаже всякаква помощ, а журналът с особените случаи в полет бе пред очите ми. Планшетистът започна да нанася на калката отметките на първия самолет по данни от РЛС – П-37. Някъде към 15-ата минута влязох във връзка с екипажа на спарката и им дадох условията за кацане – облачност 10/10, долна граница на облаците 600 м, видимост – 7 км, вятър – слаб, курс за кацане - 105°, т. е. основен старт. Държах близо до мен метеоролога капитан Злати Златев и го предупредих при всяка промяна на метеорологичните условия да ми докладва. Златев, както и другите метеоролози по летищата бяха много добре подготвени в професионално отношение. Най-добрите синоптици в страната ни са тези от ВВС. Без съмнение! Пример – Минчо Празников, известен по-късно в цяла България. Пък и не само той – нашите на Равнец и Балчик не ги давам за нищо...
Полетът на спарката по маршрута бе, ако не ме лъже паметта, на 8000 м. Горната граница на облаците се оказа на 9000 - 9500 м, което означаваше, че целият полет протичаше само в облаците – от излитането до кацането. На това му се вика „дебела баница”! А за това какво го очаква пилотът в такива условия, само който е летял нощем в СМУ, може да си представи. „Дяволчета” по фанара, лъжливи чувства, с които пилотът трябва да се бори и т.н., и т.н. А да правиш прехват в облаци, и то в радиолокационна верижка в двойка или в звено, това вече е върхът на подготовката на изтребителя прехващач!
Тоньо докладва „Колесник, клапи, надолу по режима”. Ръководителят на кацането му даде отстояние от полосата, с което пое управлението му. Спарката снижаваше по глисадата за кацане безпроблемно. От въздуха докладваха височината си, а ръководителят им даваше отстоянието до пистата за излитане и кацане (ПИК) – на 6000 метра – 62 км, на 5000 – около 52 км и така на 4000, на 3000, на 2000, на 1000, на 600 – на 18 км, дотук всичко беше по ноти. Очаквах да докладват излизането под облаците и видимостта под тях. Но те докладваха, че кабината им е запотена, след което аз им подадох команда да преминат на гореща херметизация, за да изчистят фанара от запотяването. Разпоредих всички екипажи на втори канал да включат на „горещо”. В това време подходи к-н Златев и ми връчи нов бюлетин с доклад, че е започнал ръмеж. Останалите величини на долна граница на облаците, видимост и вятър оставаха същите. Ръмежът не се усещаше по стъклата на СКП-то, защото те бяха скосени навътре – от покрива към пода. Действително видимостта не бе се променила – Нефтокомбинатът все така ярко светеше.
На 6 км от ПИК спарката бе на „хоризонта” – 400 м. Вече бях включил на излъчване четирите прожектора. Полосата бе осветена добре.
Спарката се появи малко преди далечното аеронавигационно обслужване (АНО) – то се видя. „Виждате ли полосата?” – запитах аз. Не получих веднага отговор, нещо смотулевиха. „На далечната, клапи напълно” – докладва Тоньо и пусна фаровете за кацане. Разреших им кацането, а след малко наблюдателят отвън докладва за наличие на колесника със зелената сигнална лампичка на пулта пред мен, която наблюдавах под око. Не помня радиоразговорите – толкова време мина оттогава – профилът им за кацане бе добър и те кацнаха отлично в рамките на знака „Т”.
В това време първите индекси на бойните машини се чуха на втори канал – канала за кацане на Равнец. Но репликите бяха накъсани и не се разбираха добре. Явно имаше силни електрически изпразвания в „дебелата баница” от облаци. Само за няколко минути на канала се обадиха няколко екипажа – на всички давах условията за кацане на Равнец и команда да включат на „горещо”.
Какво се случва след това, четете тук.
Най-четени
-
Ти си комплексар!
1. Имаш айфон за 2000 лева (но не говориш по него, а само „чукваш", за да не се набутваш) 2. В заведение винаги слагаш ключовете от колата си върху масата (да е ясно на всички, че баровците карат BMW
-
Любимите ми 50 книги
Разпределил съм ги по възрастови групи. Започвам с първите – книги, които са ми били любими, преди да навърша 10 години: 1. Шарл Перо - Приказки Най-добрият старт на пътешествието в света на книгите
-
Галерия Честит да си! Съдба моя!
Днес мажоритарният собственик на "ПФК Левски" и голмайстор №1 в историята на клуба Наско Сираков празнува своя 62-ри рожден ден. Неговата любима жена Илиана Раева му направи честитка и в социалните
-
Кой постъпва честно, не живее лесно
"Кой постъпва честно, не живее лесно. Кой излезе прав, не излиза здрав. Кой душа не продава, той имотен не става." 102 години от рождението на Радой Ралин
-
Галерия Перничанинът, който взриви "Звезде Гранда"
Яни Янков прави истински фурор в сръбското музикално шоу и е един от претендентите за първото място Още като бебе пеел детски песнички и реклами, а учителка в градината открива таланта му Известен е