Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Преди по-малко от 3 години прокуратурата разкри потресаващи факти за контрола върху разрешителните за носене на огнестрелно оръжие. Оказа се, че законни пищови са препасали хора с присъди, психично болни, бандити, осъдени за побоища с бухалки, а някакъв си човек дори имал истинско разрешително за самоохрана с картечница.

Още в първите дни на 2019 година обаче, в желанието си да засилим реда, прескочихме типично по български и неподготвени в другата крайност. Полицията в цялата страна започна да отнема разрешителните на граждани, които нарушават Закона за движение по пътищата. Ако се окаже например, че три или повече пъти в последните три години си карал с превишена скорост - сбогом на оръжията - както би казал Хемингуей.

Всъщност желанието да се въведе ред и контрол върху притежателите на огнестрелно оръжие е похвално, но има няколко пробойни в тази национална операция, които са смущаващи и подсказват отсега неясен и много вероятно не така успешен финал, както би ни се искало.

Първото, което мен лично ме притеснява, е, че полицията се позовава на тълкувателно решение на Върховния административен съд от 2008 г. Няма как, като го види в писмото, с което го уведомят, че ще му отнемат оръжието, човек да не се замисли веднага защо полицията предприема тази операция чак сега?

Защо акцията не е стартирала още преди 11 години? Потвърждение ли е това на правилото, че законите в България не се спазват стриктно и постоянно от контролните органи, а само кампанийно – или за имидж пред Европейската комисия преди всеки доклад, или за приспания електорат преди избори?

Но тези много логични въпроси няма да смутят обръгналия на чиновническа немощ и лошотия българин. По-притеснителното е, че същото това тълкувание номер 4 от 2008 г. предизвиква крайно различни решения на същия този Върховен административен съд (ВАС). Най-малко два примера за това има още от 2012 година. Тяхната същност е в това, че различни съдии определят различни нарушения на пътните закони като нарушения на обществения ред – което пък дава основание за отнемане на разрешителни по Закона за оръжията, боеприпасите и взривните вещества.

По едно от делата магистратите решават, че шофирането с превишена скорост е нарушение на обществения ред и следва да бъде повод за отнемане на разрешително за носене на оръжие в комбинация с още 2 подобни нарушения в рамките на 3 години. Друг състав на ВАС обаче само три месеца по-късно се произнася, че превишената скорост не нарушава обществения ред.

Съвсем удачно магистратите преценяват, че за неправилно паркиране не бива да ти се отнема законното оръжие. Но пък изглежда странно, че шофирането без застраховка “Гражданска отговорност” според същите съдии не е проблем за “сигурността на гражданите”.

А всеки, претърпял тежка злополука на пътя, знае до какво води липсата на тази застраховка на виновния шофьор – най-малкото до невъзможност жертвите да получат справедливи обезщетения от застрахователя на виновник, а да бъдат овъзмездявани от държавния гаранционен фонд. А когато се товари бюджетът, накрая индиректно плащат гражданите. Нима това е по-леко нарушение от шофиране с 11 км/ч над позволената от закона скорост?

Сигурен съм, че десетки адвокати могат да разкажат още много други примери за противоречиво тълкуване на този закон. Което, разбира се, означава, че отново адвокатите “юристи” в Народното събрание умишлено или от глупост са сътворили калпави текстове, които предизвикват хаос и така и не въздават чаканата от обществото ни справедливост.

При това положение, колкото и полицията да иска да си свърши работата, това много трудно ще се случи напрактика.

Интересно е също дали заради нарушения на пътя няма да започне отнемане на разрешителни за оръжие на полицаи и военни?

Защото, ако на един полицай му отнемат оръжието, би трябвало кариерата му веднага да приключи. Разбира се, този въпрос ще предизвика много смях в залата, защото хипотезата “глобен на пътя полицай” е като краткия виц “евреин - миньор”.

Дали някога служители на МВР са снимани с превишена скорост зад волана на личните си автомобили? Много интересно е въобще да се извади статистика колко служители на МВР са заснети в различни нарушения на пътя и колко от тях са били санкционирани? Тази любопитна информация ще покаже как функционира системата за налагане на наказания и има ли пробойни в нея.

Въобще едно е сигурно. Инициативата е чудесна. В правилната посока. Но както обикновено, добре минирана от адвокатската колегия в парламента.