Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ШОК: Генерал Танов не знае откъде да вземе парите за да връща надвзети акцизи.
ШОК: Генерал Танов не знае откъде да вземе парите за да връща надвзети акцизи.

 

Дупка от 150 млн. лв. се появява в бюджета за 2011 година още преди да е приет, твърдят експерти.
Огромните средства ще отидат за възстановяване на надвзетите акцизи върху употребявани луксозни коли, без да са предвидени в проектобюджета.
От бъдещия закон печелят собственици на стари мощни автомобили - над 163 конски сили, които са ги придобили в периода между 2007 и 2009 г. През това време България е събирала данък, без да държи сметка за "Изхабяването". Това постанови през юни Съдът на ЕС и ни задължи да връщаме надвзетия акциз. От 1 януари 2010 г. акцизът бе изцяло премахнат. Така в края на 2010 година вместо

такса "лукс"

богатите получиха неочакван подарък от правителството на Бойко Борисов.
Най-големият проблем за Агенция "Митници" е фактът, че се връщат парите заедно с лихвата за просрочие и ДДС-то. По този начин общата сума за възстановяване става труднопрогнозируема. Парите, които ще се връщат, не са предвидени никъде в бюджета за 2011 година като разход, показа проверка на "168 часа". Ако Агенция "Митници" наистина започне да възстановява акциз от догодина, това ще отвори огромна дупка в бюджета й.
"Няма предвидено отделно перо в бюджета за

възстановяването

на надвзетия акциз, който се изчислява на около 100 млн. лв. Тези пари ще бъдат приспаднати от приходите ни за следващата година. Именно поради тази причина и липсата на средства изпълнителният директор Ваньо Танов настояваше да не се възстановяват парите през тази година", коментираха от Агенция "Митници" за "168 часа".
"Щом сме направили законопроект и той е внесен за обсъждане, значи са предвидени средства. Къде са те точно, не бихме могли да посочим в момента", коментираха лаконично и от Министерството на финансите.

Идеята

с възстановяването на надвзетия акциз върху скъпите возила е стара, но никой не очакваше, че ще се стигне до такова щедро решение. Според законопроекта, внесен за гласуване в парламента, собствениците на такива коли ще приберат освен надвзетия акциз и 20 процента ДДС върху него, както и законовата лихва. Тази законова лихва се равнява на основния лихвен процент плюс 10 пункта, или за последните 4 години се движи между 10,5 и 13,5 процента.
Проверка на "168 часа" показа, че акцизът за една Х5-ца на BMW през 2007 - 2009 година, за който период се отнася и законопроектът, е възлизал на 9000 лева. От тази сума надвзети са 6500 лева. Като прибавим 20 процента ДДС върху надвзетото и по

10,2 процента лихва

за просрочие за 2 години, то собственикът на това возило ще си прибере обратно близо 9500 лева или повече от надвзетия първоначален акциз.
"Наистина все още не вярваме, че този законопроект ще мине, но последната му редакция е най-удачната. С нея справедливостта възтържествува, защото акцизът ще се възстановява директно на вносителите на такива луксозни автомобили, които са направили разхода. Лично аз от този надвзет акциз съм загубил около 130 000 лева и е справедливо да си ги получа обратно", коментира за "168 часа" зам.-председателят на асоциацията на вносителите на автомобили Любомир Доросиев.

Вносителите

са още по-доволни от факта, че възстановяването на надвзетите суми ще става в рамките на 3 дни, след като дължимото бъде доказано. Подобна експедитивност няма и не е съществувала никъде в държавната администрация до момента. Собствениците на возилата ще представят документите за внесения акциз в съответната районна митница. Администрацията ще извършва проверка, която не може да е по-дълга от 1 месец. След като излезе с положително решение ще трябва да възстановява средствата до 3 дни.
Естествено, има и една уловка, но тя няма да засегне всички. Според последната редакция на законопроекта първо ще се правят прихващания на суми, които собственикът кандидатстващ за надвзетия акциз, дължи към Агенция "Митници". Ако няма такива, той ще си получи цялата сума.

Старите коли поскъпват с 20 процента

Пазарът на употребявани автомобили постепенно се възстановява и цените се покачват. Това заявиха за "168 часа" от Асоциацията на вносителите на автомобили.
Септември и октомври са били особено добри месеци, като средноголяма автоборса е продавала месечно по 25-30 автомобила при единични продажби през пролетта. Едновременно с това са започнали да се качват и цените.
"Всичко тръгва от Италия, откъдето ние внасяме най-много. Отскоро на този пазар навлизат чехи и поляци, както и руснаци. Ако ние сме склонни да платим 5000 евро за автомобил, то чехът е готов веднага да брои 5500 евро, или 10 процента отгоре. За руснаците да не говорим - те направо товарят", коментира пред "168 часа" Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили.
Качването на цените в Европа се дължи основно на факта, че германци, французи, италианци вече не получават държавна поддръжка за покупка на нов автомобил, а той беше до 3000 евро. Тази подкрепа бе за производителите на нови коли в началото на кризата. Сега я няма и цените на старите коли се качват. Това се отразява и автоматично в България, като в зависимост от договарянето увеличението може да стигне и до 20 процента.