Драмите на царските ни сватби
Фердинанд, Борис III и Симеон - Ватиканът не позволява децата им да са православни, а Търновската конституция ги задължава
През 2002 г. Калина е първата царска дъщеря от 6 века, която се омъжва в България
Вече 93 години в семейството на Симеон Сакскобургготски няма сватба с принц или принцеса от кралски произход. Последната венчавка с жена със синя кръв е на баща му цар Борис III с Йоана Савойска, дъщеря на италианския суверен, на 3 октомври 1930 г. Преди това дядо му Фердинанд е взел за съпруга принцеса Мария Луиза Бурбон-Пармска, чийто баща е монарх на Парма и Пиаченца (държава, която впоследствие влиза в рамките на Италия). Вторият му брак е с принцеса Елеонора от немския княжески род Ройс.
Бившият български премиер прекъсва тази традиция,
като през 1962 г. се венчава за доня Маргарита Гомес Асебо, която е дъщеря на маркиз, екзекутиран заедно с майка ѝ в началото на гражданската война в Испания. Техните четирима синове и дъщеря също не сключват брак с принцеси или престолонаследници.
Но пък княгиня Калина е първата царска дъщеря, която вдига сватба в България след 600 години прекъсване. Преди нея народът ни е виждал церемонията на Кера Тамара, дъщеря на цар Иван Александър и сестра на Иван Шишман, и деспот Константин, но няма запазени свидетелства за празненствата. Сестрата на цар Борис III – Надежда, напуска България с баща си Фердинанд и се омъжва в Германия за принц Албрехт Ойген фон Вюртемберг.
"За пръв път от 6 века женим тук царска дъщеря", радват се събралите се самоковчани, когато на 26 октомври 2002 г. любимката на Симеон Калина се венча за своя избраник - мореплавателя и пътешественик Китин Муньос, в параклиса в "Царска Бистрица", построен специално за целта.
Двамата са се запознали
3 години по-рано в бар в Мадрид благодарение на испанския бонвиван Алваро де Маричалар.
Той е девер на принцеса Елена, сестрата на настоящия испански крал Фелипе.
Естествено, после е поканен на сватбата в Боровец заедно с над 300 гости от аристократични фамилии от целия свят. Те пристигат с автобуси от летището в София и в деня преди церемонията разглеждат сергиите в курорта и си избират български сувенири. Домакините ги гощават с традиционни ястия - баница, самоковски зелник, качамак, кисело мляко и айрян. Сакскобургготски лично обяснявал на своите роднини и приятели кое какво е и кои вкусове си отиват.
Калина също рекламира националните фолклорни мотиви. Избрала е рокля с български шевици от всички географски области и сама е измислила модела. Тоалетът е завършен със сребърни пафти.
Тъй като младоженците не са православни, венчавката е в специална шатра отвън до параклиса, защото католическият канон го позволява. Вечерта партито продължава в хотел "Рила". Танците са открити по аристократична традиция с валс - царят с Калина и Китин с доня Маргарита.
Пиронът в програмата е изпълнението на хор "Аква Делия" с песента "Хубава си, моя горо". А в ролята на диджей се появява дъщерята на Херберт фон Караян Арабел.
72 години по-рано, когато народът гледа сватбата на цар Борис III и принцеса Йоана Савойска, обичаите са доста по-консервативни. Дълго време младият монарх търси начин да получи позволението на папата, тъй като той е православен, а тя – католичка. В онези години това е сериозен проблем. Баща му Фердинанд е отлъчен от църквата, защото е кръстил сина си не по католическите канони, а Борис знае, че Търновската конституция на България го задължава престолонаследникът да изповядва православната вяра.
Владетелят прави предложение за брак
на Йоана в деня на сватбата на брат ѝ – престолонаследника Умберто. Междувременно търси подкрепата на папския нунций в София – монсеньор Анджело Ронкали, бъдещият папа Йоан XXIII, който е благосклонен към брака между италианската принцеса и българския цар. Правителството на Андрей Ляпчев и митрополит Неофит, старши член на Светия синод, са дали съгласието си.
Борис е поискал разрешение и от крал Виктор Емануил III, като очаква от него шифровано съобщение, за да обяви годежа в деня, в който се навършват 12 години от възцаряването му – 3 октомври 1930 г. Уговорката е тъст му да напише, че книгата се е получила. Телеграмата идва чак в късния следобед. Тя гласи: "До Соколски, София, Двореца. Радостен съм да изпратя книгата днес. Моля, отговори дали ще я публикуваш на 3-ти или в друг ден, за да го направя в същия ден. Подпис: "Вуйчо"."
Така годежът е обявен едновременно в София и в Рим на 4 октомври. Но страховете, че консервативните среди ще се противопоставят на католическата сватба, остават, тъй като царят предлага дата 18 октомври, а тъст му иска отлагане.
В крайна сметка венчавката е на 25 октомври в италианския град Асизи по желание на булката. Тя изрично настоява да няма пищни декори. "Не гримирайте Асизи", казва младата принцеса. Затова църквата "Свети Франциск" е без гирлянди, дамите са със затворени деколтета и почти без бижута.
На церемонията идва бащата на младоженеца – Фердинанд, както и гости от кралски фамилии, 135 журналисти отразяват събитието. Италия им е инсталирала телефонна мрежа, за да предават до медиите си.
Младоженците са благословени по католически обичай и се подписват. След това заминават с кораб за България и акостират в Бургас, където са посрещнати с клаксоните на локомотивите на гарата. Оттам се придвижват до София с царския влак, където са посрещнати с топовни гърмежи и звън от камбаните на всички столични църкви.
Софийският митрополит Стефан е измислил церемония, която да не изглежда като втора сватба.
Посреща младите пред храм "Св. Александър Невски" със златен потир, завежда ги до средата на храма и прочита молитва за благословение и ги причастява. След това се отправят към царския трон през олтара, където клирът отслужва тържествена литургия.
През 1933 г. се ражда дъщерята на семейството Мария Луиза, а през 1937 г. – престолонаследникът Симеон, чиято сватба предизвиква същите проблеми като при родителите му. Той е православен, а тя - католичка. Но за негово щастие в онзи момент папа е някогашният нунций в София, помогнал на баща му да получи съгласието на Ватикана. Церемонията се състои през 1962 г.
Сакскобургготски живее извън България, тъй като е изгонен заедно с майка си и сестра си от комунистите след референдума през 1946 г. Именно фактът, че е в Испания, го запознава с доня Маргарита Гомес Асебо. Когато заминава да учи във Военната академия във Вали Фордж в САЩ, научава, че тя също ще бъде там на гости на своя приятелка. Изпраща ѝ покана за бала на училището, но в същото време бъдещата му жена вече е в Япония. Срещат се отново следващото лято в Мадрид и решават да се оженят.
Симеон знае, че при брак между католик и човек с друга вяра Ватиканът изисква писмено обещание, че децата им ще бъдат кръстени по католически обичай. А той продължава да спазва изискванията на Търновската конституция синовете му да са православни, макар комунизмът да е в разгара си и да няма никакви признаци някога да се завърне на трона у нас.
Бъдещият премиер се консултира с адвокат, който открива, че вече е имало подобен
прецедент на нарушаване на католическото изискване.
През 1938 г. в Япония губернатор шинтоист се е оженил за католичка, без да е обещавал нищо за религията на децата си, благодарение на местния католически епископ.
Същото изключение се случва и през 1961 г. Испанският крал Хуан Карлос се сгодява за гръцката принцеса София, която е православна.
Така Симеон и Маргарита празнуват сватбата си цели три пъти. Първата е на 14 януари 1962 г., когато е същинската венчавка от отец Албендеа, изповедник на белгийския крал, роднина на царя. Булката носи тиарата на свекърва си Йоана. Бижуто е подарък от баща ѝ - италианския крал Умберто, който също е в прогонен като племенника си. Второто тържество е на 20 януари в Лозана, когато подписват граждански брак пред кмета. И третата е в църквата във Веве, Швейцария, където церемонията е по православен обичай. Отслужена е от митрополит Андрей Нюйоркски, който също е в изгнание като Симеон, заедно с руския архиепископ в Швейцария.
Първородният им син Кардам вече без никакви проблеми бе венчан в православната църква в Мадрид през 1996 г. за своята избраница Мириам де Унгрия. Тя носи тиарата на баба му Йоана, която е подарък от краля на Италия Виторио Емануеле. Така
Борис Сакс Кобург получава правото да бъде кръстен в православната вяра,
за да продължи традициите по Търновската конституция.
Същото украшение като Мириам носи на сватбата си и друга от снахите на царя – Росарио Надал, която се омъжва за княз Кирил през 1989 г. И той е православен, но това вече не е никаква пречка. По нейно желание тържеството е в католическия параклис в двореца на остров Палма де Майорка.
Така че когато пазителят на династията реши да се ожени, за него няма да има никакъв проблем да избере съпруга от каквато и да е вяра. Много е вероятно обаче тя да носи тиарата на прабаба му Йоана, както всички царски снахи.
Най-четени
-
Галерия Лили Иванова жертва на политически сблъсъци в Чили през 1973 г. Публиката я взема за рускиня и я освирква
Накрая я изпращат с овации, бис и награда На рецитала пее и Хулио Иглесиас Само 3 дни след сватбата си с Янчо Таков през 1973 г. Лили Иванова заминава за участие на музикалния фестивал във Виня дел
-
Ти си комплексар!
1. Имаш айфон за 2000 лева (но не говориш по него, а само „чукваш", за да не се набутваш) 2. В заведение винаги слагаш ключовете от колата си върху масата (да е ясно на всички, че баровците карат BMW
-
Любимите ми 50 книги
Разпределил съм ги по възрастови групи. Започвам с първите – книги, които са ми били любими, преди да навърша 10 години: 1. Шарл Перо - Приказки Най-добрият старт на пътешествието в света на книгите
-
Галерия Честит да си! Съдба моя!
Днес мажоритарният собственик на "ПФК Левски" и голмайстор №1 в историята на клуба Наско Сираков празнува своя 62-ри рожден ден. Неговата любима жена Илиана Раева му направи честитка и в социалните
-
Кой постъпва честно, не живее лесно
"Кой постъпва честно, не живее лесно. Кой излезе прав, не излиза здрав. Кой душа не продава, той имотен не става." 102 години от рождението на Радой Ралин