Няма да има наказани за смъртта на летеца Терзиев, прекратиха делото срещу 2-ма полковници
- Вече не може да се търси дори дисциплинарна отговорност
- Пилотът не е наблюдавал уредите на МиГ-29, твърдят магистратите
Военният пилот подп. Валентин Терзиев, който загина при нощно учение по бойни стрелби в началото на юни 2021 г., е бил толкова концентриран да следи мишената, че не е наблюдавал навигационните уреди за височина и скорост. Това е изводът на Софийската военноокръжна прокуратура, която прекрати досъдебното производство за смъртта на майора от ВВС. Той посмъртно беше произведен в подполковник.
Че делото срещу двама полковници от ВВС е прекратено, стана ясно от доклада на министъра на отбраната Тодор Тагарев за трите месеца от встъпването му на поста.
“Поради изтекла давност вече е невъзможно да се търси дисциплинарна и друга отговорност за смъртта на пилота подп. Валентин Терзиев и за загубата на самолета МиГ-29”, констатира още министърът.
Военният пилот загина в нощта на 9 юни 2021 г. Неговият изтребител МиГ-29 се разби в морето край Шабла по време на нощна тренировъчна стрелба. След смъртта на Терзиев вдовицата му Димитрина Попова обвини за катастрофата командващия ВВС ген. Димитър Петров, зам.-началника на учението ген. Петьо Мирчев и командира на авиобаза “Граф Игнатиево” ген. Николай Русев.
Срещу генералите обаче не бяха повдигнати обвинения
А делото на военните прокурори бе срещу полк. Методи Орлов, заместник-командир по летателната подготовка в авиобаза “Граф Игнатиево” и ръководител на учебните стрелби през юни 2021 г., и зам.-шефа на щаба на ВВС полк. Юрий Луканов.
Постановлението за прекратяване на делото е от 30 август т.г. и е можело да бъде обжалвано в 7-дневен срок пред Сливенския военен съд. Не е известно дали е направено.
48-годишният подп. Терзиев имал общо 486 полета на самолет МиГ-29, преди това имал десетки на други самолети. На 7 юни 2021 г. той положил изпит за участие в учението по бойни стрелби, което се провело след два дни, става ясно от постановлението за прекратяване на делото за смъртта на летеца.
Прокурорите не разглеждат въобще проблема с малкия нальот на Терзиев. По нормативи на НАТО един военен пилот трябва да има по 180 часа във въздуха на година. Терзиев е имал по средно 30 часа на година, както “24 часа” описа в свое разследване от юли 2021 г.
Самолетът, на който летял подп. Терзиев, бил в изрядно състояние
Машината била произведена на 31 юли 1990 г. в Русия и оттогава във въздуха имала 704 часа и 18 минути.
При полета на Терзиев неговият МиГ-29 бил въоръжен с две авиационни ракети за унищожаване на въздушни цели на височина от пет метра до 20 километра със скорост до 2700 км/ч денем и нощем при всякакви метеорологични условия. На ракетите били направени всички проверки и те също били изрядни.
В нощта на полета нямало облаци, но нямало и луна,
всичко било тъмно. От самолета морето не се виждало, затова и летейки над водата, пилотът е трябвало да разчита единствено на уредите на борда, а не и на визуален ориентир.
По време на учението в спомагателния център в Балчик били полк. Методи Орлов и полк. Юрий Луканов, но в различни помещения. По радиовръзка полк. Орлов разговарял с полк. Луканов за даване на разрешение за стрелба.
Първо от авиобаза “Граф Игнатиево” в 0,08 часа излетял МиГ-29, управляван от майор Иларион Иларионов. Неговият полет бил за спускане на светеща парашутна мишена, затова и се наричал спускач.
Три минути след него излетял самолетът на подп. Терзиев, чиято задача била стрелба по парашутната мишена.
Интервалът от време осигурявал 40 километра разстояние между двете машини. С пристигането си на нос Шабла спускачът се движел със 720 км/ч. Започнало спускане на мишената от височина 7000 метра, като в този момент скоростта на самолета била 460 км/ч , а той се намирал на 20 км от бреговата ивица. След 10 секунди екипажът започнал завой наляво и забелязал, че мишената, която била на височина 6300 метра, се е разпалила. Пилотът докладвал и получил команда да продължи завоя. Тогава забелязал вдясно по-ниско от себе си светлините на самолета на подп. Терзиев. Спускачът наблюдавал стрелбата на Терзиев от бреговата ивица. В 0,34 ч Терзиев бил на 15 километра преди Добрич. Осем секунди по-късно получил команда да поддържа височина 7000 метра. В 0,37 часа той намалил скоростта на 720 км/ч и последвала команда за бавно снижаване до 5000 метра. Последвали няколко разговора, две минути по-късно подп. Терзиев поискал снижаване до 2000 метра. В 0,40 самолетът бил на височина 1310 метра. Ракетата била изстреляна, когато самолетът се намирал на 433 метра и се движел със скорост 948 км/ч. Седем секунди след изстрелването на ракетата мишената била поразена.
Точно 20 секунди след 0,40 ч връзката с екипа била изгубена
Според разследващите майор Терзиев е бил концентриран в прехващането на мишената, като се е стремял тя да попадне между двете успоредни линии, които се появяват на дисплея на самолета. Именно в този си стремеж той не е контролирал параметрите на полета - височина, скорост. Тези данни се изписват на уреда под дисплея и затова
не е отчел, че слиза много ниско
Във всеки един момент до 924 метра той е можел да избегне удара с морската повърхност, като промени посоката. Тази липса на контрол върху навигационните уреди се дължи на това, че инстинктивно е продължил да следи мишената, за да види дали ще я порази. Тъй като ракетата се е движела в посока надолу, то и пилотът я е следвал. От центъра в Балчик не можели да направят нищо, защото те реално не знаели на каква височина е той. Радарите на ВВС били двуизмерни, мерели положението на самолета в пространството, но не и спрямо земната повърхност. Затова изцяло задължение на пилота било да контролира височината. Според разследващите той е трябвало да спазва снижаването до 2000 метра и скорост 800 км/ч и освен мишената, да следи навигационните уреди.
В прокурорското постановление не се разглежда и друга нередност при нощните стрелби, довела до гибелта на Терзиев. Както “24 часа” разкри, той е бил пратен да свали мишена СМП-100, която е за дневни стрелби. Правилната мишена трябвало да е ЦП-100. Дневната мишена е по-ярка и може да е помогнала за “очароването” на пилота и отклонението му от уредите на самолета, твърдят източници на “24 часа”.
Най-четени
-
Галерия Лили Иванова жертва на политически сблъсъци в Чили през 1973 г. Публиката я взема за рускиня и я освирква
Накрая я изпращат с овации, бис и награда На рецитала пее и Хулио Иглесиас Само 3 дни след сватбата си с Янчо Таков през 1973 г. Лили Иванова заминава за участие на музикалния фестивал във Виня дел
-
Ти си комплексар!
1. Имаш айфон за 2000 лева (но не говориш по него, а само „чукваш", за да не се набутваш) 2. В заведение винаги слагаш ключовете от колата си върху масата (да е ясно на всички, че баровците карат BMW
-
Любимите ми 50 книги
Разпределил съм ги по възрастови групи. Започвам с първите – книги, които са ми били любими, преди да навърша 10 години: 1. Шарл Перо - Приказки Най-добрият старт на пътешествието в света на книгите
-
Галерия Честит да си! Съдба моя!
Днес мажоритарният собственик на "ПФК Левски" и голмайстор №1 в историята на клуба Наско Сираков празнува своя 62-ри рожден ден. Неговата любима жена Илиана Раева му направи честитка и в социалните
-
Кой постъпва честно, не живее лесно
"Кой постъпва честно, не живее лесно. Кой излезе прав, не излиза здрав. Кой душа не продава, той имотен не става." 102 години от рождението на Радой Ралин