Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Яхтата La Datcha на руския олигарх Алишер Усманов беше конфискувана.
Яхтата La Datcha на руския олигарх Алишер Усманов беше конфискувана.

18 от топ на най-големите лодки все още принадлежат на руски богаташи

Санкции и масови арести на яхти принудиха богати руснаци панически да ги пуснат за продажба. Големите компании брокери като Fraser, Moran, Burgess, C&N, Arconyachts са пуснали дузина оферти за суперлуксозни плавателни съдове на руски собственици.

Най-голямата и най-скъпата от тях е Here comes the sun (89 м), свързана със собственика на сондажната компания “Евразия” Александър Джапаридзе. В момента тя е пусната за продажба за 195 млн. долара. Продава се и Galactica Supernova (70 м) за 75 млн. евро. Неин собственик е Вагит Алекперов - основателят на “Лукойл”.

Бивши видни представители на службите също

бързат да се отърват

от суперяхтите си

Така в списъка им попада Icon Ragnar (68 м), която е собственост на бившия офицер от КГБ и бивш директор на “Норилск Никел” Владимир Стржалковски. Продавачът иска да получи за нея 69,5 млн. евро. Друга лодка, Admiral Quinta Essentia (55 м), вероятно се продава от бившия член на Съвета на Руската федерация и крал на водката от “Белуга груп” Валентин Завадников. Той иска да вземе за нея “скромните” 25 милиона евро. По-рано бившият банкер Олег Тинков също изрази желание да продаде яхтата си. Причината е, че той вече не може да си позволи да поддържа струващия 100 милиона долара ледоразбивач La Datcha.

В света има около 100 яхти, които са по-дълги от 90 м (300 фута), и въпреки че собствеността им невинаги е ясна, SuperYacht Times изчислява, че най-малко 18 от тях принадлежат на руснаци. Другите са предимно на американски и европейски бизнес магнати и династични семейства, както и на кралски особи от Близкия изток.

От своя страна, руските богаташи имат сериозни основания да продават луксозните си суперяхти. След началото на войната в Украйна, по данни на Forbes,

властите в САЩ

и ЕС конфискуваха

най-малко 15 луксозни съда, собственост на олигарси, близки до президента Путин.

В дните след като руските войски нахлуха в Украйна на 24 февруари 2022 г., западните страни започнаха да санкционират десетки руски олигарси и милиардери. Това беше преломен момент, когато западните власти направо започнаха да конфискуват активите им. От Фиджи до Франция бяха задържани яхти и самолети и замразени имоти, като не позволяваха на санкционираните бизнесмени да ги посещават, продават или плащат за поддръжката им.

В началото на април 2022 г. агенти от ФБР и испанската Guardia Civil (военнизирана полицейска част подобна на българската жандармерия) се качиха на 80-метровата суперяхта на име Tango, закотвена в яхтено пристанище на Палма де Майорка. Яхтата

принадлежеше на

алуминиевия барон

Виктор Векселберг.

Часове след полицейската акция главният прокурор на САЩ Мерик Гарланд обяви в телевизионно изявление, че морският съд на стойност 90 милиона долара е конфискуван по искане на Министерството на правосъдието на САЩ, “като облага от престъпление”.

Според заповедта за изземване Векселберг е използвал фиктивни компании, за да скрие собствеността си върху Tango, и е използвал американски банки, за да плати за поддръжката й, избягвайки санкциите, наложени му през 2018 г.

Но рекордът за най-голяма яхта засега държи 156-метровата Dilbar на Алишер Усманов на стойност 600 милиона долара, която беше конфискувана от Германия през април 2022 г.

Някои руснаци обаче загубиха по няколко. Така на главния изпълнителен директор на “Роснефт” Игор Сечин, по прякор Дарт Вейдър, първо му бе отнета 135-метровата яхта Crescent за 190 милиона долара. Не стига това, но бизнесменът, който е и бивш вицепремиер на Русия, загуби и Amore Vero (86 м), която бе конфискувана от френските власти в Ла Сьота, Южна Франция, на 2 март 2022 г.

През март миналата година испанските власти арестуваха и яхтата Valerie (85 м) на руския олигарх Сергей Чемезов, на стойност 140 милиона долара, която се намираше на пристанището в Барселона. Чемезов е бивш офицер от КГБ и шеф на държавната корпорация “Ростех”.

А докато бъде отнета Lady M - струваща 55 млн. долара, собственост на Алексей Мордашов, стоманодобивен крал и директор на “Северстал”, за малко щеше да избухне международен скандал. Причината е, че тя успя да се измъкне безнаказано - първоначално от Хонконг, после и от Южна Африка, докато накрая беше заловена от италианските власти.

Карабинери задържаха и 40-метровата яхта Lena на основателя на “Волга Груп” Генадий Тимченко. От санкциите

не можа да се измъкне

и 72-метровата Clio,

купена за 78-млн. долара от Олег Дерипаска, алуминиев магнат, за когото се казва, че е “любимият индустриалец на Путин”.

Изведнъж светът стана тесен и руските олигарси не можеха да се чувстват сигурни дори на Карибите. Доказва го случаят с Alfa Nero. Яхтата с дължина 82 метра, закупена за 81 млн. долара от Андрей Гуриев, основател и бивш ръководител на “ФосАгро”, един от четирите най-големи производители на фосфатни торове в света, бе конфискувана в Антигуа на 21 август 2022 г.

Но освен от конфискация, луксозните придобивки се оказаха уязвими и за друг вид посегателства. Още в началото на войната, на 28 февруари 2022 г.,

яхта на руски олигарх

беше повредена

на испанските Балеарски острови, според съобщенията от украински моряк, търсещ отмъщение за нахлуването на Русия в родната му страна. Жертва на посегателството стана луксозната Lady Anastasia, с приблизителна стойност от близо 8 милиона долара, принадлежаща на Александър Михеев, главен изпълнителен директор на руската оръжейна компания “Рособоронекспорт”.

Според репортажите морякът саботьор бил възмутен, след като видял видео на украински жилищен блок, ударен от руска ракета. По-късно пред съда той каза: “Използваните въоръжения са произведени от компанията на собственика на яхтата. Те атакуваха невинни хора. Не съжалявам за нищо, което съм направил, и бих го направил отново.”

Разбира се, много от скъпите съдове продължават да си стоят закотвени в пристанищата на някои страни, които не поддържат стриктно санкциите срещу Русия, като Обединените арабски емирства, Турция или Саудитска Арабия. А и по правило те не се водят директна собственост на прочутите руски богаташи.

Любовта на руските олигарси към луксозните яхти датира от края на 90-те години на миналия век. Само Роман Абрамович лично е купил седем и продал по-късно три от тях. Именно той повлича крак и с покупката си през 1998 г.

ги превръща в мода

сред руския елит

Така например преди време яхтите на Роман Абрамович в Турция бяха идентифицирани от Daily Mail като Eclipse (162 метра) - кораб на стойност над 470 млн. долара, Garcon, 66,7 метра - за около 20 милиона долара, Halo, дълга 55 метра и струваща 37,5 млн. долара, както и 139-метровата My Solaris за 505 млн. долара.

За съжаление, конфискацията на някои от мегаяхтите им, според изчисленията на западни специалисти, не може да се отрази съществено на състоянието на богатите им собственици. На този фон може би единственото положително развитие от войната в Украйна е, че западните държави най-накрая започнаха да стават по-твърди към руските олигарси, които дадоха възможност за развитие на клептократичната система, управляваща страната им повече от 20 години.

Игор Сечин
Игор Сечин
Роман Абрамович
Роман Абрамович