Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Пътническият самолет Boeing 737 MAX 8 на индонезийската авиокомпания "Лайън Еър", който се разби в понеделник 13 минути след излитането си от Джакарта за о. Суматра, е имал проблем с техническа неизправност при предишен полет. Констатацията е направена само ден преди катастрофата, когато лайнерът е летял от о. Бали до Джакарта.

Дневникът, с който Би Би Си разполага, показва, че четецът на въздушната скорост на капитана се е развалил, а показанията за надморската височина при командира и първия пилот се различават, съобщи Би Би Си. Екипът е решил да продължи полета си и е кацнал безпроблемно в Джакарта.

Тогава главният изпълнителен директор на авиокомпанията Едуард Сираит заявява, че самолетът е имал неуточнена "техническа повреда" при предишния си полет от Денпасар в Бали до Джакарта, но проблемът е бил "напълно отстранен". "Ако самолетът беше развален, би било невъзможно той да лети от Денпасар" - казва той. - Когато получихме доклада на екипажа на полета, незабавно решихме проблема."

По данни на индонезийската агенция за спасяване и издирване 2 минути след излитането на самолета Boeing 737 MAX 8 на 29 октомври, понеделник, пилотите попитали диспечера дали могат да се върнат и получили положителен отговор. Скоро след това връзката е изгубена. Самолетът е паднал рязко в морето в района на западното крайбрежие на остров Ява на 30-35 м дълбочина.

Всички 189 пътници са загинали. Сред жертвите са три деца, седем души от екипажа, както и 20 сътрудници на Министерството на финансите на Индонезия. Едно от телата на бебетата е намерено на 30 октомври, съобщиха от полицията. Представител на Националния съвет за борба със стихийните бедствия на Индонезия Сутопо Пурво Нугрохо публикува в туитър акаунта си видео на мястото, където е паднал самолетът. То е заснето от член на издирвателната група.

На кадрите се вижда маслено петно, останало, както се предполага, от падналия във водата лайнер. Според медиите сред откритите останки от самолета е и разкъсан резервоар, който вероятно се е самовзривил. Намерени са остатъци от лични карти, бебешки обувки, спасителни жилетки, мобилни телефони и др. По информация на Flightradar 24, полетът JT 610 е бил изпълняван от самолета от ново поколение Boeing 737 MAX 8. Лайнерът, предвиден за 210 души, е извършил първия си полет на 30 юли 2018 г. и е бил предаден на превозвача "Лайън Еър" на 15 август.

Самолетът е предвиден за кратки пътувания. Нискотарифната компания разполага с още 7 от същия модел. В изявление компанията производител Boeing изрази съчувствие към жертвите и семействата и заяви, че е "готова да предостави техническа помощ при разследването на произшествието", което се извършва от индонезийските власти. Проблемите в авиационната история на Индонезия Катастрофата на 29 октомври е най-тежката в Индонезия след тази през 2014 г., когато самолет на "Еър Ейша" от Сурабая до Сингапур падна в морето, при което загинаха всички 162 души на борда.

През 2007 г. Европа забрани на индонезийските авиолинии да летят до Стария континент поради опасения за безопасността, въпреки че в следващите години позволи на някои от тях да възобновят услугите си. Забраната бе напълно отменена през юни тази година. През 2016 г. САЩ вдигнаха десетилетната забрана, съобщи Си Би Ес Нюз. След катастрофата на 29-и Австралия съобщи на държавните си служители да спрат да летят с авиокомпанията "Лайън Еър", докато не излязат резултатите от разследването. "Лайън Еър" е голяма частна индонезийска авиокомпания, която разполага със 115 самолета и лети в повече от 120 направления в Югоизточна Азия, в Австралия и Близкия изток.

Заради проблеми с безопасността на полетите до 2016 г. ЕС и САЩ не са позволявали на самолетите й да преминават през въздушното им пространство. През 2013 г. самолет на "Лайън Еър" пропусна пистата на международното летище в Бали и се приземи в морето, като 108-те души на борда останаха невредими. През 2004 г. лайнер от Джакарта се разби и разпадна при кацане в Соло Сити, при което загинаха 25 души. През 2011 г. и 2012 г. има няколко инцидента с пилоти на компанията, у които са открити дози метамфетамини, като в един от случаите това е било преди полет. Разследването продължава.

Колко полицаи и съдебни следователи участват в разследването, четете в печатното издание на "168 часа".