Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Едуард Мане, "Нана", 1877, "Салон на изкуствата", Хамбург
Едуард Мане, "Нана", 1877, "Салон на изкуствата", Хамбург

През Бел епок проститутките отново имат своята огромна роля в обществото. Те се превръщат в музи за художниците и писателите, които обаче не ги възвеличават и представят като недостъпните куртизанки, а се опитват да предадат реалния им образ.

Импресионистите са тясно свързани с момичетата, продаващи любов. Някои художници като Тулуз-Лотрек дори живеят в бордеи, за да уловят живота на проститутките. Красавиците са изобразявани голи, само по чорапи или небрежно наметнати с прозрачни шалове. По онова време жените, които работели в бордей, било обичайно да носят бели, розови или черни мрежести жартиери, отворени обувки с високи токове и прозрачни туники от тюл. Повечето импресионисти рисуват проститутки – Едуард Мане, Огюст Реноар, Тулуз-Лотрек. Най-емблематичната картина, изобразяваща жена от бордей, е "Нана" на Мане. За нея изследователят Нилс Юхан Рингдал пише: „Жената пред тоалетката е само по копринено бельо и обувки с високи токчета. В лявата си ръка държи червило, в дясната – пухче за пудра. Носи пръстен, а малкото й пръстче е изискано, почти дръзко вирнато. Дебела златна гривна се плъзга по голата бяла ръка. Жената на картината е позирала вече много пъти. Майсторското произведение на Мане от 1877 г. не оставя съмнения каква е професията й. Нарисуваният върху тапета жерав дава допълнителни указания: une grue е френско жаргонно название на проститутка. Господин с цилиндър и вечерен костюм седи на тапициран с копринено кадифе диван и наблюдава жената. Тя знае отлично, че той е зяпнал предизвикателното й дупе. Погледът й е отправен в друга посока, сякаш в будоара й се намира още един мъж, когото не виждаме. Този мъж – това сме ние, зрителите, също се любува на гледката. Тя го знае. Самата тя се радва на хубостта си. Самостоятелна жена е, независима от мъжете, които я желаят. Ала не е съвсем свободна. За да си избира клиентите, е нужно да е физически привлекателна. Нана – така се казва жената от картината на Мане. Художникът я е нарекъл по името на проститутката от едноименния роман на Емил Зола. По онова време цял литературен Париж говорел за героинята на френския натуралист."

Едуард Мане, "Бар във "Фоли Бержер",1882, Галерия Кортолд, Лондон
Едуард Мане, "Бар във "Фоли Бержер",1882, Галерия Кортолд, Лондон
 Огромен скандал предизвикала и картината на Мане "Олимпия", показващ гола куртизанка. Тя дори била забранена за показване на годишния Парижки салон. Художникът обаче успял да изложи други платна, в които отново се намеквало за платения секс, но не било чак толкова обичайно. В известната картина "Бар във "Фоли Бержер" на преден план е съвсем облечено момиче, а зад нея се вижда друга жена, която също е съвсем привидно невинно говореща с мустакат господин. Според мнозина с тази съвсем нескандална картина Мане искал все пак да покаже другата страна на парижкия живот. Рингдал обяснява: „Картината е пропита от еротична двойственост. Дали закръглената дама, за разлика от умислената жена на преден план, е склонна да се продаде за пари? Картината от 1882 година носи недвусмислено внушение за продажба на плът. Но в каква степен? Наистина ли в последната си голяма картина Мане отново е изобразил акт на проституция?
Анри Тулуз-Лотрек, "Червенокоса жена", 1897, частна колекция
Анри Тулуз-Лотрек, "Червенокоса жена", 1897, частна колекция

"Фоли Бержер" било най-знаменитото парижко кабаре. В началото на 80-те години на XIX век съществували редица подобни локали, но всичките били по-скромни и по-евтини. Дали наистина са били бордеи? Тези места приличали по-скоро на обикновени ресторанти, където мъжете сядали да изпият чаша бира. Прелъстяването се осъществявало сравнително деликатно. Келнерката отивала до масата на клиента, без да я е повикал, наливала си и го подканвала да пие още. След кратък флирт вероятно му обяснявала, че и тя става за "консумиране". Много от момичетата получавали дял от консумацията или бонус при добър оборот на бара. Ако клиентът заявял интерес към секс, жената го извеждала от заведението и както в традиционния бордей, отивали в стая на втория или третия етаж или в малък хотел на същата улица."

Анри Тулуз-Лотрек, "Тоалет", 1889, Мюзе д'Орсе, Париж
Анри Тулуз-Лотрек, "Тоалет", 1889, Мюзе д'Орсе, Париж
 Тулуз-Лотрек пък рисувал дори афиши за "Мулен Руж", на които увековечил великолепните танцьорки на канкан. Проститутки изобразявали и живописците Анатол Вели, Гюстав Курбе, Жан Луи Форен, Йожен Жирар и Анри Жерве. Ева Гонзалес и Едуар-Теофил Бланшар предпочитали да изобразяват шивачки и барманки, които си докарват допълнителни доходи с проституция. Кокотките намерили своето място и в романите и стиховете. "Неслучайно темата "проституция" и фигурата на кокотката са водещи в тогавашната литература. Във френските романи от Бел епок – "Нана" от Емил Зола, "Величие и падение на куртизанките" от Оноре дьо Балзак и "Дамата с камелиите" от Александър Дюма-син – демимонденката е главната героиня на повествованието. Проститутки срещаме както при Виктор Юго, така и при Йожен Сю, Пол Алексис, Алфонс Доде и Гюстав Флобер. Братята Гонкур предпочитат да описват хедонистични, лабилни жени. Ги дьо Мопасан пише с много чувство за хумор и с искрено съчувствие за проститутки от всякаква възраст и с разнообразно телосложение. След "Дамата с камелиите" Александър Дюма-син публикува комедията "Господин Алфонс", с която въвежда образа на сводника в световната литература. Жорис-Карл Юисманс описва клиенти на бордеи и дребнобуржоазни чиновници, които се женят за проститутки. В много стихове на Шарл Бодлер, Пол Верлен и Алфред дьо Мюсе се говори за проститутки. Марта на Юисманс, Елиза на братя Гонкур и Фльор-дьо-Мари на Йожен Сю набрали популярност почти колкото „Нана“ и се радвали на далеч по-голяма читателска симпатия. Най-забавната куртизанка в историята на литературата е Лоената топка на Мопасан, а най-трагична гибел застига героинята на Дюма Маргьорит Готие, която издъхва с историята на своята посестрима Манон Леско в скута", се подчертава в "Най-трудната професия".