Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Профилактика срещу рак - 20 минути спорт на ден

Всекидневните упражнения могат да намалят риска от развитие на рак, но също така и да забавят развитието на болестта при вече засегнати пациенти, съобщават британски учени, цитирани от Би Би Си.

Екип от специалисти от Кеймбриджкия университет и от Primrose Oncology & Research Unit в Бедфорд са провели изследвания, доказващи, че обездвижването е основен рисков фактор за развитие на рак. Те препоръчват по половин час движение дневно като превенция, но освен при здрави хора и при вече засегнати пациенти. Учените обясняват, че дори не става дума за прекалено натоварващи упражнения, а просто раздвижване. Екипът подчертава, че движението трябва да е част не само от профилактиката, но и от всяко лечение на рак, тъй като намалява шансовете от бързо развитие на болестта, а при пациентите в ремисия – риска от повторна поява на тумори.

Професор Робърт Томас от Кеймбриджкия университет пояснява пред Би Би Си, че са провели опити с пациенти в ремисия, на които са предписани около 150 минути упражнения на седмица – което е около 20 на ден. Резултатите са показали, че рискът от повторна поява спада с почти 50%. Затова учените предписват умерената всекидневна физическа активност като превенция на появата на болестта, но също така и като част от лечението на вече засегнатите. Професорът препоръчва на всеки пациент още при диагностицирането да не спира физическата си активност или да започне такава, ако дотогава е живял обездвижено. Изследванията показват също, че продължаването на всекидневното движение дори по време на периоди на химиотерапия намалява риска от странични ефекти на процедурите. Британските учени поясняват, че резултатите показват 50% намаляване на усложненията при хората, страдащи от рак на дебелото черво, 40% - при пациентите с рак на гърдата и 30% - при тези с рак на простатата. Освен това движението е профилактика не само при рак, но и при много други болести.

На конгреса на Европейското общество по кардиология в Лондон през 2015 г. бе цитирано изследване на германски учени, доказващо, че само 25 минути интензивно ходене на ден удължават живота с 3-7 години. Според немския екип умерено натоварване всеки ден намалява с 50% риска от инфаркт за хората над 50-годишна възраст. Специалистите са категорични, че именно обездвижването е особено опасно за хората в напреднала възраст, но също така и рисков фактор при по-младите.

Известният лекар-хомеопат и фитотерапевт д-р Атанас Михайлов подчертава за “168 часа”: “Щом движението предпазва дори от рак, тогава е логично да предпазва и от много други болести. В ръководства за профилактика и лечение на сърдечно-съдови заболявания се препоръчва минимално по един час физическа активност дневно. Трябва да мислим и за децата – доказано е, че едва 14% от тези в началния курс покриват здравословната нужда от движение. На първолаците трябва да се осигурява по 2 километра движение в училище и още 3 – вкъщи под формата на игри, разходки, спорт. Това е стандартно изискване. В това число влиза и системното извеждане на бебетата и децата по всяко време на годината независимо от температурите навън. Естествено, в студено време с подходящо облекло и обувки. Ако лишаваме децата от възможността за достатъчно движение, създаваме условия за по-лесното им разболяване.”

Проучване на Европейския център за икономика и бизнес изследвания показа, че половин милион европейци умират всяка година от болести, свързани с обездвижването – коронарна болест на сърцето, диабет тип 2, високо кръвно, рак на дебелото черво. Според учените обездвижването взима повече жертви от тютюнопушенето. Специалистите препоръчват поне по половин час физическа активност всеки ден. Като за най-благоприятни се считат ходенето пеша и плуването, защото не натоварват нито сърцето, нито ставите.

Изчислено е, че дори и седем минути интензивен спорт благоприятства работата на сърцето, но за наистина добри резултати е нужно поне половин час тренировка на ден. Интензивният спорт обаче не е за всеки. Специалистите са категорични, че понякога прекаленото физическо натоварване има негативен ефект върху организма и увеличава риска от множество болести. Те изреждат редица спортове, сред които бодибилдинг, езда, каране на ски и сноуборд, дори тенис или джогинг, които крият рискове за хора със сърдечно-съдови или бъбречни болести, с болки в ставите или коленете, с проблемни ходила, за бременни или за подрастващи. Според специалистите идеалният спорт за всички възрасти, щадящ както тези с проблеми, така и по-възрастните или по-обездвижените, е ходенето пеша. 

Твърди се, че то подсилва имунната система, подобрява кръвообращението, стимулира работата на сърцето, предпазва от разширени вени, помага за насищане на организма с кислород и срещу високо кръвно, нормализира нивата на глюкозата в кръвта. Вярва се също, че разходките подобряват паметта и предпазват от развитие на склероза. Съветът да не се претоварва организмът по време на спорт важи не само за възрастните хора, но също така и всички, когато времето е студено, подчертават специалисти. Тъй като студените месеци са стрес за организма, се препоръчва на хората, които не тренират за спортни постижения, а единствено за поддържане на здравето си, да намалят продължителността на всекидневното спортуване. Друг съвет е и да не се тренира прекалено рано, нито прекалено късно, когато е тъмно, защото тогава организмът допълнително се претоварва. Важно е също човек да си вземе няколко дни почивка, ако чувства, че се разболява или след прекарано боледуване, защото вместо ползи може да предизвика негативен ефект.