Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Преди дни бе съобщено, че тази година влизат в сила нови правила за кандидатстване за 1-ви клас. В работния вариант на системата за прием на ученици в първи клас на Столична община (СО) обаче нищо не е споменато за тези, които вече са в подготвителни групи в училищата – излиза, че те ще трябва да кандидатстват отново за училището, в което вече учат и дори съществува риск да не бъдат приети в него. Това предизвика доста гневни реакции. И аз се присъединявам към тях.

Като майка на дете в подготвителна група, съм силно притеснена, че в така предложената Система, никъде не е упоменато дали и какво предимство ще имат при кандидатстване децата, които вече са приети в предучилищни групи в училищата в София.

Тъй като критериите за прием са били различни за различните училища през 2016 г., всеки от сегашните ученици в подготвителна група, е приет според съответните критерии на даденото училище. При някои критерият е бил месторабота на родителите, при други – временен адрес, при трети – по-ранно подаване на документите. С променянето на критериите обаче, много от тези деца, могат и да нямат шанс да бъдат приети за първи клас в училището, което вече припознават като свое, да останат в средата, към която са положили усилия да свикнат през последните месеци и да продължат да учат със съучениците, които вече наричат свои приятели. Редно ли е деца, вече ученици в едно училище, да трябва да кандидатстват отново за него и дори да не получат достатъчно бонус точки за това, че вече са били приети веднъж в същата институция?

Как да обясня на едно 6-годишно дете, че то няма право да учи повече в своето училище? Неговата неизбежна реакция ще бъде – „Какво лошо съм направил, че да бъда изхвърлен“. Като истинският отговор би трябвало да бъде – просто някой си е свършил работата, без изобщо да помисли за теб.

И не става дума за едно дете, нито дори за един клас, а за стотици деца, които в момента учат в подготвителни групи в цяла София. Не би ли било логично учениците на едно училище, било то в подготвителна група, автоматично да преминават в по-горен клас или да получат достатъчен брой точки (равни, дори повече от тези, давани за местоживеене) при кандидатстване само заради факта, че вече са в даденото училище.

Каквито и промени да бъдат приемани в системата за прием на ученици в първи клас, те не бива да бъдат за сметка на децата, които вече са ученици и са минали през трудния процес на кандидатстване. Не бива да забравяте, че преходът от детска градина към училище според психолози се смята за един от най-тежките в детското развитие и рискова предпоставка за отключване на различни заболявания, дори диабет. Нашите деца вече са преминали през него и все още преминават – със смяна на средата, сградата, приятелите, учителите. Процесът за тях започна на 15 септември 2016 г. и месеци наред ние като родители, и те като малки ученици, се борим с новостите и евентуалните трудности. Дори можем да кажем, че те тъкмо започнаха да свикват с всичко ново. Ако вие не направите нужното, че те да имат шанс да продължат да учат в същото училище, в което са били официално приети през 2016 г., то стресът за тях, както и за нас родителите, ще е двойно по-голям. Да не говорим, че те ще останат с впечатлението, че са направили нещо лошо или не са се представили добре в училище, за да бъдат изгонени от него.

Освен това така предложената Система за прием в първи клас компрометира възможността за създаване на подготвителни групи към училищата, защото какъв смисъл има което и да било дете да посещава такава група, ако то след това няма да има сигурност, че ще има право да продължи да се обучава в същото училище. Ако системата за прием не предоставя реално предимство на такива деца, тогава никой родител не би имал интерес да записва детето си на предучилищна група в училище.

Моля ви, така предложената Система да бъде преразгледана, като се вземе предвид особеното положение на децата, вече приети в подготвителни групи в училищата в София, и се гарантира тяхното преминаване в първи клас в същото училище.

Отвореното писмо е адресирано до г-н Елен Герджиков, председател на Столичен общински съвет; до г-жа Мария Минчева, директор Дирекция „Образование“, Столична община; до д-р Тодор Чобанов, заместник кмет на Столична община