Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Елисавета Белобрадова: България е втора в ЕС по изучаването руски, тези напъни не отговарят на бъдещото ни развитие

Елисавета Белобрадова
Снимка: Пресцентър "Да, България"
Елисавета Белобрадова Снимка: Пресцентър "Да, България"

В техническите гимназии да се въведе китайски - децата да имат достъп до държавата, която ще изпревари и САЩ по технологичен прогрес

- Г-жо Белобрадова, предизвикахте фурор с въпроса си за изучаването на руски език в българските училища. Не е ли прекалено да ограничаваме избора какъв език да учат децата?

- Според статистиката на Евростат сме втората държава в Европейския съюз по процент на учене на руски. В Румъния 0,5% от учениците учат руски, в Гърция - 0%. В Полша, която е много напред - учат 7%. А ние сме на 27%.

При нас това не е въпрос на желание. В ТУЕС например има няколко паралелки. С 5,86 се класираш в английската, с 5,76 - в немската паралелка. Тези с най-ниския резултат влизат в руската паралелка, защото няма какво друго да направят.

- Знаели са условията, преди да кандидатстват, ако не искат руски, има други училища...

- ТУЕС е гимназия, за която децата се готвят 3 г. Това е мечтата им. Писаха ми родители - не искат руски. Там обаче им казват - ако искате детето да учи в нашето училище, трябва да е с руски.

Ако руският е СИП, няма проблем. Но когато условието да учиш в дадена гимназия е руският, това е принуда.

Поискала съм статистика в колко от частните училища се учи руски. Те са еманация на това какво всъщност искат родителите и самите деца. От данните ще видим огромното несъответствие между частното и държавното образование.

- МОН е дал правото на училищата сами да избират какви чужди езици да преподават...

- Опитват се да излязат сухи от водата. Важна е учебната стратегия, която се налага. Ученето на езици трябва да отразява желанието на родителите.

Трябва да знаем какви ползи има от ученето на даден предмет. Затова попитах къде стои Русия в търговско-икономическите ни връзки, търговията, туристическия поток. Да видим колко българи заминават да учат висше образование в Русия за сметка на държави, в които се говори френски, английски, испански.

Искам да направя обективен анализ, който да докаже необходимостта да сме втората в ЕС държава, която изучава руски език, или да се докаже, че тези жестоки напъни с вкарването на руския в тези гимназии не отговарят по никакъв начин на бъдещето на България като икономическо, културно и образователно развитие.

Трябва да видим накъде се насочват потоците от студенти, какви и откъде са инвестициите, които идват. Руската икономика е наполовина от белгийската като БВП.

- Със сигурност има сфери като туризма, в който руският е необходим?

- Руският трябва да се изучава в гимназиите по туризъм. Това е браншът, който има нужда от руски. Дори съм “за” той да остане в определени райони, след като се направи анализ на туристическия поток за последните 7 г. Ако става въпрос за технически, математически или художествени гимназии, има нула основание за руски паралелки.

- Означава ли това, че вместо него в техническите гимназии трябва да се учи китайски например?

- Задължително е да се опитаме да има такава опция. Децата трябва да имат достъп до държавата, която ще изпревари и САЩ по технологичен прогрес. Политически може да не сме съгласни с Китай, но там се случват революционни неща. Идеологически Китай може би е по-опасен от Русия за България. Но практически, и за ниво на полезност, китайският е около 270 хил. пъти по-полезен от руския.

Дъщеря ми е завършила японска паралелка в 18-о училище.Там има корейски и японски. Интересът към тези паралелки надвишава стократно общия национален итерес към руския език.

- Ако все пак се стигне до орязване на часовете по руски, какво ще се случи с учителите?

- Не може ученето на език да се определя от броя на учителите. Ученето на руски рязко се е покачило от 2000 г. насам. Това означава, че системата в момента мултиплицира и произвежда учители по руски. Не може децата да учат предмета само защото е останал от 1998 г. и има учител по него.

- Обвиняват ви, че искате да забраните руския език, а и култура?

- Не става въпрос за забрана на руския език, а как образователната институция да се оптимизира и да дава на децата знания, които са им необходими.

Израснала съм с Чайковски, с руската музика. Любимата ми книга е “Смъртта на Иван Илич”. Но другият ми любим композитор е Верди, обожавам Сикстинската капела. Като католичка, по тази логика, би трябвало да се обърна към нацията и да поискам да се учи италиански език заради Микеланджело.

- Английският е буквално навсякъде, с изключването на възможността за учене на руски не се ли отслабват позиците на кирилицата като цяло?

- Като майка смятам, че вече е излишно да се учи английски в училище, моите деца са го научили от интернет, от международните си запознанства, от игри и четене. На деца, които нямат достъп до английски език, трябва да им се даде такава възможност.

Няма как да загубим връзката си с кирилицата, защото имаме български език, нямаме нужда от втори език с кирилица. Нека първо видим как стоят нещата, след това защо се учи руски. Може да се окаже, че има много деца роми, които избират руски език, когато той е СИП, защото им е по-лесен, защото е на кирилица. И това да са 8 на сто от тези 27%, които учат руски.

Видео

Коментари