Черната легенда за 1 май
- Конспирация: Социалисти и анархисти избират датата, за да се противопоставят на господстващата религия
Първи май е ден, който свързваме с празника на труда, с шествия, червени знамена и борбата за работнически права. Но зад официалната фасада на този празник се крие тъмна и загадъчна легенда, която свързва корените му с древни езически ритуали, сборища на вещици и дори опит за подкопаване на религиозните устои на обществото.
Как един ден, посветен на труда, може да хвърля толкова зловеща сянка?
Официално историческите събития, които свързваме с Първи май, са стачките в Чикаго през 1886 г. и последвалото утвърждаване на празника от Втория интернационал през 1889 г. Но по тази легенда те са само фасада, а зад тях стоят по-дълбоки, почти окултни мотиви, които целели да възродят езическите корени на Европа и да подкопаят християнските ценности.
По стари и мрачни традиции нощта срещу 1 май е известна като Валпургиева нощ. Легендите твърдят, че в тази нощ вещиците се събирали на върха на планината Брокен в масива Харц, Германия,
за да празнуват
с демони и духове
Тези сборища, пропити с мистицизъм и страх, били смятани за връх на езическата магия, която предизвиквала както страхопочитание, така и гонения от страна на християнската църква. Древните германски племена също на тази дата отбелязвали пролетния преход с ритуали, посветени на плодородието и обновлението.
Затова конспирацията твърди, че изборът на 1 май за Празник на труда не е случаен. Той бил умишлено избран от ранните социалисти, комунисти и анархисти, за да се свърже с тези езически традиции и да се използва като оръжие срещу религиозните институции. Валпургиевата нощ, с нейния бунтовен и антихристиянски дух, била идеалният символ за движение, което искало да разклати основите на традиционното общество.
И действително няма спор, че комунистите и анархистите, особено в Европа, виждали в религията инструмент на господстващата класа срещу работническото движение.
Карл Маркс например разглежда религията като инструмент за социално потисничество, който отвлича вниманието на работническата класа от истинските причини за тяхното страдание.За него "критиката на религията е предпоставка за всяка критика", а най-известният му цитат по темата е от "Към критиката на Хегеловата философия на правото", 1843 г., където четем:
"Религията е въздишка
на угнетената твар,
сърце в безсърдечния свят, както и дух в бездушните порядки. Религията е опиум на народа."
Тук Маркс описва християнството като утеха за потиснатите, която обаче служи на управляващите класи, като дава фалшива надежда и отклонява хората от революционната борба. Той не я разглежда само като заблуда, но и като симптом на социално отчуждение, което ще изчезне при премахването на експлоататорските условия.
Маркс твърди още, че религията, като форма на идеология, замъглява истинската природа на обществените отношения, което е в основата на неговата философия.
Пьотър Кропоткин, един от първите "законодатели" на анархизма, също критикува религията, виждайки я като средство за контрол и подчинение, което подкрепя държавата и капитализма. В същото време неговите възгледи са по-скоро насочени срещу ролята на църквата и нейното съучастие в потисничеството: "Религията, с нейните свещени йерархии и догми, винаги е била инструмент в ръцете на управляващите, за да държат народите в подчинение." ("Анархия: нейната философия и идеали", 1896 г.) Самият той княз, Кропоткин разглежда религията като част от апарата за социален контрол, който спъва свободата и самоорганизацията на хората. Той решително отхвърля религиозната основа на морала, като предлага етиката да се гради върху естествените човешки инстинкти за сътрудничество, а не върху догмите на църквата. В тази връзка той също призовава за общество, освободено от религиозни и държавни институции:
"Истинската нравственост не се нуждае от свещени книги или храмове; тя произтича от взаимопомощта и солидарността между хората. ("Етика: Произход и развитие", 1922 г.)
И именно с избирането на 1 май - ден, свързан с езически и антихристиянски ритуали - според любителите на конспиративни теории теоретиците на социализма и анархизма са имали за цел символично противопоставяне на църковната догма. Така празникът бил замислен не само като ден на солидарност между работниците, но и като провокация към религиозните институции, които осъждали както социалистическите идеи, така и древните езически традиции.
Нещо повече - случайно или не, в САЩ например Църквата на Сатаната е
създадена официално
точно в нощта на 1 май
през 1966 г. По този повод нейният основател Антон Шандор Ла Вей отбелязва в своята Сатанинска библия, че освен като техен рожден ден, Валпургиевата нощ е важен сатанински празник и "се чества на 1 май, който е нейният ден. Изумително е, че цялата тази дълга и отегчителна история била необходима просто за да извини запазването на най-важния езически празник в годината - грандиозната кулминация на пролетното равноденствие!".
Той подчертава и традиционната
връзка на датата с
магьосничеството:
"Майската нощ е била ознаменувана, като всички демони, призраци, зли духове и самодиви излизат, за да проведат своите диви пиршества, символизиращи плодовитостта на пролетното равноденствие."
Освен това Сатанинският храм нарича Нощта на вещиците "тържествен празник в чест на онези, които са били жертва на суеверие". Подобно на Хелоуин, който неслучайно е точно шест месеца след нея, Валпургиевата нощ също има езически произход. В Германия тя е известна от векове като Призрачната нощ на вещиците - Hexennacht.
Още преди приемането на християнството, на 1 май германците празнували свой езически празник, свързан с "майското дърво". От историята например е известно, че Карл Велики принудил саксонските племена да му се подчинят, като отсякъл техния свещен дъб, наречен Ирминсул. Но това време от годината се смятало като особено важно и защото точно тогава воалът между духовните светове и нашия бил най-тънък.
Света Валпурга традиционно се свързва с 1 май поради средновековен разказ, че е канонизирана на тази дата през 870 г. сл.Хр. Препокриването на датата с езическия празник вероятно е напълно случайно, но е послужило за полезна цел за онези, които все още се придържат към старите вярвания.
Местни варианти на Валпургиевата нощ се отбелязват в цяла Северна и Централна Европа - в Нидерландия, Чехия, Словакия, Словения, Швеция, Литва, Финландия и Естония. В Дания и Норвегия традицията с огньове за прогонване на вещиците също се спазва като "навечерието на свети Йоан".
А на много места следващият ден, 1 май, е познат още и като "Якоби Филипи" - празник на апостолите Яков Малки и Филип в западния християнски календар на светиите.Но тези обичаи са особено разпространени в по-отдалечените части на Германия, като планината Харц, където продължават да се разпространяват сравнително безобидно до XVI век.
Страхът се обединява около вярата, че Брокен - най-високият връх на планината Харц - е
сцена на тайните
събрания на вещиците
- шабат.
Твърди се, че те са били придружени с диви оргии, на които вещиците се съешават със Сатаната, приел образа на козел. Освен това на тази дата те планирали пакости и злини за следващата година.
Затова местните жители се събирали още от вечерта на 30 април и за да се предпазят от вещиците и да прогонят злите духове, вдигали силен шум, палели огромни огньове и изгаряли сламени човечета и стари вещи за късмет.
Сам изкачил върха през 1777 г., геният Йохан Волфганг фон Гьоте обезсмъртява Валпургиевата нощ в своята поема "Фауст". За славата на върха в планината Харц вероятно е помогнал и един природен феномен, познат като Брокенските призраци. Със своите не толкова значителни 1141 м върхът все пак се явява най-високата точка на Северна Германия и около 300 дни в годината е забулен в мъгли. При тези условия, ако сянката на наблюдателя попадне върху слой от мъгла или облаци, тя се отразява, но не като в твърда повърхност, а във всяка водна капчица поотделно.
В резултат на това мозъкът надценява размера а движението на въздуха кара сянката да се движи дори когато наблюдателят стои неподвижно. По този начин се създава илюзията за отделно същество, което сякаш виси и се движи, без да има видим контакт със земята. Еферичната картина се допълва и от
светещ цветен ореол
около отразената фигура,
който придава още по-мистичен характер на гледката.
По ирония на съдбата в продължение на дълги години след Втората световна война върхът, на който се събирали вещиците, остава недостъпен за обикновените хора. Причината е, че като гранична зона и аванпост на ГДР срещу Запада на него е била разположена най-голямата
подслушвателна станция
на Източния блок
Дали тази черна легенда за Първи май е истина, или просто плод на въображението на конспиратори? Историческите факти сочат, че Празникът на труда е свързан предимно с борбата за осемчасов работен ден и с работническото движение. Но връзката с Валпургиевата нощ и езическите ритуали не може да бъде напълно отхвърлена.
Днес Първи май е изгубил голяма част от своята революционна и мистична аура. За мнозина това е просто
почивен ден или
повод за празненства
Но легендите за вещиците от Харц и за скритите намерения на първите социалисти продължават да хвърлят сянка върху празника.
Дали зад червените знамена и лозунгите за солидарност не се крие нещо по-тъмно? Може би истината е някъде по средата - между историята, мита и човешкото желание да търси скрити значения в познатото.