Боговете на Африка
Разкъсвани между религиите на нашествениците, хората на Черния континент вярват, че предците им бдят над тях и почитат не божества, а камък, поток или леопард в джунглата
Ритъмът на барабаните в Африка сякаш никога не спира. Дали из джунглите на Конго, саваните на Кения или полупустинните равнини на Буркина Фасо, перкусиите са неизменно част от ежедневието на африканците. Монотонното бумтене е сърдечната честота на континента, местните са свикнали да работят, да се забавляват или да почитат своите божества под непрекъснатия им съпровод.
Танцовият ритуал на народа гере в Кот д‘Ивоар също преминава под неуморния акомпанимент на барабаните. Те бият в своя ритъм, докато посветен човек от племето, облечен в богат на цветове церемониален костюм, се е качил на един от ниските клони на дърво и се готви да започне своя мистичен ритуал пред благоговението на своите съселяни. Маскираният африканец издава няколко пронизителни вика, скача от дървото и започва своя танц. За няколко минути изпадналият в транс танцьор губи земния си вид.
Наблюдателите на този ритуал не могат да вникнат в движенията на изпълняващия го – ръце, крака и торс почти не могат да бъдат различени. Облеклото му донякъде наподобява българските кукерски одежди. Лицето е покрито от красиво изрисувана дървена маска. Основата на костюма обаче е много обемна пола, направена от дълга слама. Тя лети във всички посоки заради наглед произволните движения на танцьора и именно това го прави да изглежда като същество, което не е от този свят. Това е и целта на ритуала - хората от гере вярват, че в тези мигове той вече не е просто човек.
В него се е въплътил някой от десетките духове пазители на общността и на селото. Чрез церемониалния танц те успяват да постигнат хармония със свръхестественото, което обгражда живота им във всеки негов аспект. А страничните наблюдатели успяват да надникнат към нещо, която днес изглежда почти изгубено – историята на старите вярвания на Черния континент. Боговете на Африка.
Танцът на народа гере много добре олицетворява принципите на традиционните африкански религиозни практики, трудно съхранени през столетията нашествия и кръвопролития. Африка е вторият по големина и вторият по население континент на Земята. Там живеят над 1,4 милиарда души. Заради сравнително по-слабото му развитие влиянието на Стария свят върху културата на Черния континент е много силно изразено.
Това именно е причината на тази територия до днес да се води много ожесточена битка за душите на нейните обитатели. През вековете мюсюлмански и християнски мисионери кръстосват саваните, джунглите и пустините в борба за вярата на африканците.
В стремежа си за контрол и подчинение европейските колонизатори от XVIII и XIX век също не спестяват усилия в това да изкоренят „езическите“ обичаи на местното население. Този сблъсък продължава активно и в наши дни.
Целия материал четете в "Космос"
Най-четени
-
Галерия Царете Самуил и Калоян имали тежки травми от боздуган по главата
Цар Самуил е бил доста нисък - само 155 см, докато цар Калоян е имал много висок ръст - около 190 см. Това показва анализ на намерените кости на владетелите, направен приживе от антрополога проф
-
Ако наистина сте щастливи
Да си го кажем директно: ако наистина сте щастливи и добре си изкарвате времето, изобщо няма да ви хрумне да се снимате. От
-
Галерия Тайните на сърцето: Как Дора Габе закъсня да спаси Яворов
Поетът бил лудо влюбен в нея още когато е 17-годишна, но я плашел. Преди самоубийството му тя искала да се разведе заради него Боян Пенев я кара да направи аборт, след който не може да бъде майка
-
Галерия Режисьорът, събрал героите от “Вчера”
Иван Андонов бил деликатен, но много взискателен, от когото София Кузева-Чернева (Дана) и Христо Шопов (Иван) научават всичко за киното Актьорите посвещават "Не бях аз" - продължението на филма
-
Левон, ако си виновен, ще се срамувам заедно с теб
Левко, представям си колко си самотен сега! Така започва публикацията си певицата Тони Димитрова, с която се обръща към диригента Левон Манукян. В началото на седмицата стана ясно