Марку Койвисто: България ще произвежда и изнася за трети страни бойни машини
Платформата на “Патриа” позволява постоянно модернизиране на бронираната машина според нуждите на съвременната война
Ако страната ви избере нашето предложение, само 20% от компонентите в новите БТР-и ще се правят във Финландия, а останалото тук
Марку Койвисто е вицепрезидент на финландския производител на бронирани бойни машини “Патриа Ленд”, която е един от кандидатите за доставчик на новите БТР-и на българската пехота. Койвисто бе в София за финалната конференция на Сухопътните войски за проекта за закупуване на 198 нови БТР-а. На събитието бяха представени предложенията на всички кандидати.
- Г-н Койвисто, запознахте се с това, което предлагат конкурентите ви. Смятате ли, че все още “Патриа” е най-доброто предложение за бронирана машина на българските Сухопътни войски?
- Много се радваме, че има толкова силна конкуренция. На клиента се предлагат много възможности и по този начин се насърчава и нашето желание да предложим по-добри продукти. Съревнованието за нова бронирана машина в България действително е много силно. Но силно вярваме, че “Патриа” има най-доброто предложение за България.
- Покрай конкурса за изтребителите се появиха твърдения на политици, че трябва да се избере техника, която се използва от най-голямата армия в НАТО. Смятате ли, че “Патриа” може да покрие такива политически условия?
- Да, нашите машини се използват в страни от НАТО и ние сме в преговори с други клиенти от НАТО. Това, което казаха от командването на Сухопътните войски, е, че трябва да се увеличат всички способности на Сухопътните войски. И това, което “Патриа” предлага, е такова, че няма да се наложи българските Сухопътни войски да правят никакви компромиси. Нашата машина е с най-съвременните технически характеристики. Изпълняваме ниво 4 за защитата на бронята на машината, което е задължително изискване. В същото време с тази броня машината има възможност да се ползва и като амфибия. Освен това нашата концепция за създаване на местно производство се е доказала вече многократно. А и
разходите за
целия жизнен
цикъл на
машината са
най-ниските
на пазара
- Колко години е жизненият цикъл на един БТР “Патриа” и каква е цената за поддръжката му през целия жизнен цикъл?
- Не можем да дискутираме цените, след като сме в състезателната фаза за избор на нова машина за българската пехота. Жизненият цикъл на този вид машини обикновено е между 25 и 30 години. Но начинът, по който е конструирана машината “Патриа” и модулната и платформа, позволява постоянна модернизация, която реално дава неограничен жизнен цикъл, като възможностите на машината могат да се подобряват постоянно.
- Какво представлява тази ваша концепция за местно производство? Означава ли това, че финландските бойни машини ще се произвеждат в България?
- Именно. Ако изберат нашето предложение, Сухопътните войски ще получат финландска машина, но вие ще си я произвеждате тук в България. Имаме опит при други държави, където местното производство стига до 80% от машината. Така че само 20% от компонентите за машината ще бъдат от Финландия, а останалите 80% ще са произведени тук, в България.
- Предполагам, че вече сте се запознали с българската отбранителна промишленост. Според вас каква част от една машина “Патриа” може да бъде произведена в България? И това производство в България ще може ли да бъде изнасяно за други държави, за да не се получи, че ще направим завод само за тези 200 машини, които ще закупи Българската армия?
- Разбира се, че произведените в България бойни машини ще могат да се продават извън страната. Това е уникалното в нашата стратегия. Българският завод ще може да продава бойни машини и на трети страни. Ние мислим, че българското производство в машината “Патриа” ще е между 50 и 80% от цялата машина. И отново подчертавам, че тези машини ще могат да бъдат продавани извън България.
- Бойният опит също се изтъква като условие от политиците за всяка нова техника, която ще бъде купувана за армията. Вашите машини участвали ли са във военни действия, за да могат да отговорят на такова условие?
- Полските и словенските войски използваха нашите машини в Афганистан. Поляците имаха в една част от операцията около 200 машини “Патриа” в Афганистан. И това, което е важно, че след завръщането си оттам те имаха реален боен опит от операцията. При завръщането си в Полша те внедриха всичките си идеи в машината и реално я направиха още по-добра и подходяща за бойни действия. Това всъщност е един от основните аспекти на трансфера на технологии, който осъществява “Патриа”. Не можем да очакваме днес сухопътните войски да кажат точно каква бойна машина ще им е нужна след 20 години, каква ще бъде войната след 20 години. Но тъй като ние разполагаме с технологията и знанията да подобряваме, да ъпгрейдваме непрекъснато нашите машини, реално те могат
постоянно да
бъдат правени
все по-добри и
по-добри
и да отговарят на нови и нови изисквания, които се налагат от практиката.
- Ако България си купи машини “Патриа”, ще има ли достъп до ъпгрейдите, които са правени от други армии, примерно до тези, които са направили поляците след Афганистан?
- Разбира се. С покупката на бойна машина “Патриа” България ще стане част от едно много голямо семейство на държави, които ползват нашите бойни машини. Ние постоянно обменяме опит между нашите клиенти. Освен това използването на местно производство, което предлагаме за България, вече реално е пробвано много пъти. Тоест ние няма да повтаряме грешки тук, в България, ще дойдем с много изчистен модел.