Сценаристът Георги Иванов: Кинообщността не трябва да се дели на враждуващи групички, борещи се за кокала
В гилдията битката за държавно финансиране е жестока. Има обнадеждаващи нови практики, но някои промени ще продължат да крият старите схеми
Длъжни сме да опитваме да стигаме до
българския зрител, а не само да обслужваме
артистичното си его, сигурен е сценаристът
Системата за държавно финансиране на родното кино от НФЦ е проблематична и несправедлива според масовото мнение в гилдията. Всяка година, щом дойде време художествените комисии да раздават оценки, според които да се реши кои проекти ще бъдат подпомогнати, ясно проличават настроенията и тихото уреждане на сметки между творците. Има различни примери - като този как режисьор на лента, предпочетена да ни представлява за елитно световно съревнование, заради този успех после бива "наказан" с фрапиращо ниска оценка за следващия си проект от член на художествена комисия, чийто филм е бил големият, но изгубил конкурент тогава. Борбата доста често се оказва безмилостно жестока. Възможно ли е да се излезе от този омагьосан кръг? Какъв е правилният начин?
"168 часа" разговаря със сценариста на редица наши хитови сериали и филми Георги Иванов, който лично е опитвал да бъде част от решението на проблема.
- Г-н Иванов, какви са най-големите дефекти на системата за оценяване на кинопроекти, по която се работи в НФЦ?
- Почти всички в гилдията са наясно с досегашната практика да се слагат "наши" хора в комисиите, които да дават високи оценки на правилните проекти и тенденциозно ниски оценки на останалите, за да ги смъкнат в класирането. Някои асоциации с шепа хора членска маса съществуваха само заради правото да излъчват членове в художествените комисии. Така се произведоха редица филми, създадени с огромни средства, с почти никакви зрители и нулево международно представяне. Имахме обаче и примери с неподкрепени филми, които авторите направиха "на мускули", но постигнаха забележителни международни успехи. Всичко това се случваше, защото никой не носеше отговорност за крайния резултат - нито авторите, нито НФЦ. Веднъж получили субсидия, продуцентите и режисьорите досега имаха почти пълна свобода да заснемат тотално различен филм от проекта, с който са кандидатствали. Филм, който не отговаря нито на заявеното съдържание, нито на подаденото финансиране. Контролът беше нулев.
Надявахме се, че тези практики ще се променят с приемането на новия закон и правилника към него. Но всъщност това, което се случи, е, че новите промени ще продължат да прикриват старите схеми.
- Разкажете за вашия личен опит с експертната група да промените положението и да се създаде формула за правилно оценяване. Какво постигнахте и какво не успяхте?
- В началото на миналата година след огромни спорове и въпреки мнението на много от професионалистите новият закон най-накрая влезе в сила. Този закон въведе няколко фундаментални промени, свързани с конкурсните сесии за финансиране на филми. Изборът на художествените комисии към НФЦ вече се осъществява чрез жребий от регистър на кинотворци - режисьори, продуценти, сценаристи, актьори, кинокритици, оператори. Целта е никой да не знае предварително кои експерти от гилдията ще станат членове на комисията и така да се избегне практиката "сега ще дадеш на мен, на следващата сесия аз ще съм в комисия и ще дам на теб".
Друга голяма промяна е въвеждането на приемателна комисия. За пръв път съществува контролен орган, който следи дали изработеният филм се различава недопустимо от спечелилия проект. Защото, ако това е така, означава, че е налице злоупотреба на публични средства.
И разбира се, за първи път с новия закон се въвежда държавно финансиране на проекти за сериали - нещо, което в другите европейски страни вече съществува.
Какво обаче не е наред в тези промени? През март 2021 година НФЦ и Министерството на културата отправиха покана към всички професионални гилдии, асоциации, организатори на фестивали, както и към независими кинодейци да се включат в работната група за изработване на правилника за прилагане на закона. Това беше отворена директна покана без ограничение. Повечето големи асоциации и организации излъчиха свои представители. Работната група беше съставена от 30 души професионалисти с дългогодишен опит в киното. Изненадващо председателят на Съюза на филмовите дейци създаде алтернативна група, в която започнаха паралелно да работят по свое предложение за правилник, без да се искат мненията на хората от гилдиите в съюза.
- До каква рецепта стигнахте?
- След два месеца срещи, обсъждания и спорове официалната работна група създаде правилник, който внесе в министерството. В текстовете взехме пример от добрите практики в Румъния, Италия, Унгария - увеличихме тежестта на сценария в анкетните карти от 30 на 55 точки от 100; разписахме подробни и ясни критерии в оценяването; намалихме възможността за субективни оценки; изработихме алгоритъм, с който да елиминираме оценки, които се отличават драстично от средната и са видимо субективни или дори злонамерени. Въведохме служебно оценяване, което да носи точки за автори, участвали с филмите си в значими фестивали, както и точки за постигнат брой зрители.
Накрая неочаквано за всички служебният министър на културата тогава Велислав Минеков одобри някакъв правилник с тотално различен текст от този, върху който работихме два месеца. Веднага пуснахме официално възразително писмо до господин Минеков, на което така и не получихме отговор. Обещаните от заместник-министър Кондакова срещи с гилдията и обсъждания също не се случиха.
В крайна сметка се появи правилник, който е изработен незнайно къде и от кого, непрозрачно, без обсъждане с гилдията, който удивително много прилича на работния текст, създаден от алтернативната затворена група към председателя на Съюза на българските филмови дейци. Приетият правилник реално елиминира почти всички споменати опити за промяна.
В този правилник не влезе нито едно от предложенията на работната група. Функцията на приемателната комисия е сведена до символична. Субективните критерии продължават да носят основни точки при оценяването. Постиженията на режисьора и продуцента в предходни проекти са сведени до минимум. Например, ако някой режисьор има "Оскар" и "Златна палма" за предходен филм, то той ще вземе само ЕДНА точка от общо 100.
Също фрапиращо е, че в оценъчните карти за проекти за сериали не се вземат предвид опитът и постиженията на сценариста като основен създател, а се оценява отново режисьорът.
Този абсурд е създаден от някой, който няма понятие от световните практики и иска да си подсигурява субсидии. С колегите от БАФТРС бяхме изработили изключително прецизни критерии за оценяване на проекти за сериали, синхронизирани с международните стандарти. Нищо от това не влезе в новия правилник.
Всеки, който се е занимавал със създаването на сериали, знае, че на такъв ранен етап от търсене на партньори и финансиране режисьорът може все още да не е избран. В цял свят проектите за сериал се оценяват според качествата на сценария и опита на главния сценарист и продуцента.
Режисьорът влиза на доста по-късен етап и е съвсем вероятно да е и от държавата копродуцент.
Най-четени
-
Галерия Лили Иванова жертва на политически сблъсъци в Чили през 1973 г. Публиката я взема за рускиня и я освирква
Накрая я изпращат с овации, бис и награда На рецитала пее и Хулио Иглесиас Само 3 дни след сватбата си с Янчо Таков през 1973 г. Лили Иванова заминава за участие на музикалния фестивал във Виня дел
-
Ти си комплексар!
1. Имаш айфон за 2000 лева (но не говориш по него, а само „чукваш", за да не се набутваш) 2. В заведение винаги слагаш ключовете от колата си върху масата (да е ясно на всички, че баровците карат BMW
-
Галерия Учени след прецизен 3D-модел на Торинската плащаница: Исус е бил човек с необикновена красота. Имал е 370 рани по тялото
Имал е величествен и царствен израз, разкрива професорът, направил изображението Професорът изброил 370 рани по тялото на Спасителя Благодарение на Торинската плащеница италиански професор създаде 3D
-
Галерия Честит да си! Съдба моя!
Днес мажоритарният собственик на "ПФК Левски" и голмайстор №1 в историята на клуба Наско Сираков празнува своя 62-ри рожден ден. Неговата любима жена Илиана Раева му направи честитка и в социалните
-
Галерия Ще ни вземат ли сърбите и Рилския манастир след западните покрайнини?
Тези дни нашата общественост бе потресена от една новина, дошла от западната ни съседка. Някакво лице от Сърбия на име Джордже Боянич, който сам се титулува „професор"