Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

След като се обърнал, 30-тонният турски тир препречил насрещното платно и помлял 4 автомобила, пътуващи на запад към София. СНИМКИ: Ваньо Стоилов
След като се обърнал, 30-тонният турски тир препречил насрещното платно и помлял 4 автомобила, пътуващи на запад към София. СНИМКИ: Ваньо Стоилов

Турският тир превозвал козметика от Чехия към град Трабзон на Черно море

Петима са загиналите при зверската катастрофа на 163-ия километър на магистрала "Тракия" в неделя към 17 часа, потвърдиха днес официално от полицията в Стара Загора. Сред тях е и 53-годишният шофьор на тира, предизвикал мелето. Трима от мъртвите пътници в помляните автомобили са от София - момиче на 17 г., жена на 40 г. и мъж на 44 години. Четвъртата жертва, мъж, предстои да бъде идентифицирана.

Ранените са шестима. По спешност те бяха откарани в Университетската болница в Стара Загора веднага след инцидента. Сред тях в най-тежко състояние се оказа момиченце на около 3 години - с черепно-мозъчна и други травми и с опасност за живота. За него директорът на болницата проф. Йовчо Йовчев съобщи днес, че е на системно дишане. Най-вероятно детето ще бъде изпратено в столичната болница "Пирогов" за по-нататъшно лечение. Неговите родители, по на 26 години, са само с охлузвания. Другите пострадали са жена на 30 години с контузия на стъпало и на лопатка, мъж на 48 години с комоцио и момче на 17 години също с комоцио. Тяхното състояние бе определено като стабилно и те бяха изписани още в неделя вечерта за домашно лечение.

Регистрацията на тежкия камион Мерцедес Актрос, който се обърна на "Тракия", е от турския град Трабзон. На практика той е цяла композиция - влекач с прикачено към него полуремарке. Тирът превозвал около 15 тона дамска козметика и сленцезащитни кремове, натоварени, според документите, в Чехия.

По неясни все още причини тирът, който пътувал на изток към магистрала "Марица", която води към турската граница, напуснал активната лента, пресякъл вляво изпреварващата лента и като минал през разделителния обезопасителен остров със стоманени ограждения, навлязъл в насрещното платно за движение. Там се обърнал върху автомобилите, които карали към София.

При удара са помляни БМВ с пловдивска регистрация, както и три автомобила от столицата - Дачия /такси/, Фиат крома и Мини Купър, които нямали никакъв шанс да избегнат стоварилата им се изневиделица грамада - натовареният камион тежал общо около 30 тона. По-голям късмет имала ненавършила 20 години шофьорка от София, която със свои приятели се връщала от морето - момичето успяла да спре навреме своя лек автомобил Санг Йонг - драма, за която по-късно баща й разказа пред една от националните телевизии.

При тази тежест и скоростта, за която се предполага, че била около 70-80 км в час, мантинелата нямала как да спре връхлитащия тир. Експерти казаха, че тя наистина била стара - полагана е през 1996 г., и ръждива, но въпреки това отговаряла на всички стандарти за това предпазно съоръжение. При катастрофата от нея са унищожени около 150 метра.

Тялото на турския шофьор бе открито рано сутринта в понеделник под кабината на тира, която след удара се е запалила. Разследващите, чийто оглед на мястото на катастрофата продължи до към 3,30 часа сутринта, смятат, че мъжът е изхвърчал от кабината при обръщането на тира и е загинал още преди тя да се възпламени. 

При удара шофьорската кабина на тира се запалила, шофьорът изпаднал от нея и загинал още преди това.
При удара шофьорската кабина на тира се запалила, шофьорът изпаднал от нея и загинал още преди това.

Една от техните версии е, че той може да е заспал от умора на волана или пък да му е прилошало и затова да е изгубил контрол над тежкото возило. Можело и нещо за миг да го е разсеяло. Тъй като е загинал, му бе взета кръвна проба за алкохол и наркотици, чийто резултат ще стане ясен по-късно.

В тази част на денонощието той нямало как да бъде заслепен от слънцето, тъй като пътувал на изток.

Заради смачканата до неузнаваемост кабина на камиона разследващите бяха затруднени да открият веднага шайбата на тахографа, която била електронна, за да разчетат по нея точно скоростта, с която се е движел мерцедесът в момента на катастрофата. На това място на магистралата максимално разрешената скорост за леките автомобили е 140 км в час, а за камионите - 90 километра.

Ограничението от 90 км в час за леките автомобили заради неравностите по пътното платно, за което "24 часа" писа в съботния си очерк миналата събота, започва малко по на изток - от километър 168, и продължава да разклона за Стара Загора на километър 208. Въпреки това участъкът на катастрофата е предвиден за основния ремонт на трасето, който се очаква да започне в края на август. Ремонтът е планиран за участъка между километрите 156 - границата между областите Пловдив и Стара Загора, до километър 208 и ще струва около 60 милиона лева.

Фаталният тир излетял в насрещното платно в края на надлеза в района на старозагорското село Опълченец, по който магистрала "Тракия" пресича железопътната линия от София за Бургас. Наклонът на самото място е малък, на изток следва лек ляв завой, който тирът така и не успява да вземе, защото свил рязко вляво.

Тепърва разследващите ще проверяват дали шофьорът му, който пътувал сам, е спазил изискването за задължителните почивки по време на дългия път. Чакали го още много часове зад волана, тъй като разстоянието между София и неговия град Трабзон в Североизточна Турция е над 1600 километра.

Днес неговият товар бе претоварен на друг камион, а злополучният тир - вдигнат с кран и изтеглен от местопроизшествието. Работници възстановиха помляната мантинела, а движението по магистралата в посока София трябваше да бъде пуснато след обяда.

По случая се води досъдебно производство под надзора на Окръжната прокуратура в Стара Загора.

В Стара Загора коментират, че миналата година по това време подобна трагедия нямаше да се случи, защото тогава бе забранено на тежките камиони да се движат по магистралите и първокласните пътища в дните петък и неделя в часовете между 14 и 20, с изключение на тези, които возят бързоразвалящи се стоки. Тогава пътищата са най-натоварени с автомобили, напуснали големите градове за уикенда, най-вече в посока морето. Тази забрана обаче тази година отпадна след протестите на превозвачите, които трупали загуби заради принудителните си престои.