Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Спорт и медитация срещу вредните ефекти на изолацията

Любовта и удоволствието са превантивна медицина

Гледайте по-малко новини и повече комедии, съветват психолози. В стресови моменти е добре да се наблегне на медитация и успокояващи практики, за да се намалят негативните последствия за здравето. Освен това учените обясняват, че любовта и удоволствието са превантивна медицина.

В период на изолация и стрес на изпитание е поставено както физическото, така и психичното ни здраве. Психолози подчертават, че е изключително важно да се погрижим

да бъдем максимално спокойни

да търсим всекидневни радости. Това ще ни помогне, от една страна, да подсилим имунитета си, защото за добра защитна реакция организмът има нужда от достатъчно сън и хормонален баланс. От друга страна, стремежът към успокоение помага да се намалят рисковете от отключване на други проблеми, които биха могли да се събудят в такава стресова ситуация – високо кръвно налягане, повишена кръвна захар, автоимунни и алергични реакции.

Възможно е стресът да се контролира, категорична е д-р Лиса Ранкин, автор на книгата “Победа на ума над медицината”. Необходими са съзнателни и целеви действия всеки ден. Специалистката ги сравнява с тренировки – всеки ден да се отделя време за разтоварване, гледане на комедии, медитация и положителни емоции.

“Страхът е навсякъде. Много от нас са изцяло под контрола му – подчертава тя. – Но знаете ли, че той е вреден за вашето здраве? Защото в много случаи тялото не прави разлика кога се страхувате от нещо реално – приближаваща кола, или от нещо далечно и не толкова плашещо – че може да бъдете отхвърлени от този, когото обичате, или уволнение в работата. Но това е обратимо.

Когато се съсредоточаваме върху положителни мисли и чувства, върху удоволствие и надежда,

опасните емоции се разсейват

и хипоталамусът спира да задейства реакциите на стрес. Любовта, вярата и удоволствието са превантивна медицина и високоефективно лечение. Когато тялото се отпусне, нервната система се балансира, намалява се секрецията на кортизол и адреналин, стимулира се имунната система. Тялото поема естествен процес на самовъзстановяване.”

Най-честите механизми за справяне с прекомерния стрес са по-малко гледане на новини и откъсване, доколкото е възможно, от информационния поток; избягване на стресови хора, които само натоварват; откъсване от обстановка, която засилва страха.

Според много специалисти движението е един от най-важните фактори за предотвратяване на здравословни проблеми. В периоди на изолация възможностите за движение са по-малко, но

спортът в никакъв случай не бива

да отпада от всекидневието

На конгреса на Европейското общество по кардиология в Лондон е цитирано изследване на германски учени, доказващо, че само 25 минути движение на ден удължават живота с 3-7 години.

Според немския екип умерено натоварване всеки ден намалява с 50% риска от инфаркт за хората над 50-годишна възраст. Специалистите съветват в ситуация на епидемия да се практикуват упражнения у дома – йога, аеробни, а за по-възрастните – просто разгряване на ставите. Съществуват множество безплатни програми онлайн. В никакъв случай не бива да се стига до обездвижване, защото това допълнително отслабва имунната система и ни прави податливи на вируси.

Психолози съветват в такива моменти човек да се съсредоточи върху гледането на комедии или четенето на забавни книги.

Смехът е мощен инструмент за здраве

Още през 1884 г. психологът Уилям Джеймс открива, че настроението - положително или отрицателно - има свое отражение в поведението на тялото. “Връзката е както от ума към тялото, така и от тялото към ума – обясняват създателите на центъра за йога и психология “Фрейле”. - Йога на смеха използва двупосочната връзка между ума и тялото, за да промени настроението ни. Използват се физически дейности като ритмично пляскане, скандиране и специфични движения на тялото в съчетание с упражнения за дишане и смях. Това води до такъв силен ефект, че благодарение на йога на смеха много хора са преодолели тежка депресия.”

Според специалисти генерирането на смях дори и без да е част от специална техника, а чрез комедии или забавни истории, води до секретиране на серотонин и допамин в тялото, което пък провокира усещане за щастие и спокойствие. Тоест върви се в обратната посока – не чакаме да се чувстваме добре, а сами правим така, че да се смеем. И това вече води до състояние на радост.

В стресови периоди се препоръчва и практикуване на релаксиращи техники. Според американски учени, чието изследване е публикувано в Journal Of The American Medical Association Internal Medicine, само трийсет минути медитация на ден са в състояние да окажат върху човешкия организъм

същия ефект като силен антидепресант

Екипът от университет “Джонс Хопкинс” прави проучване сред 3500 души, проявяващи признаци на тревожност и депресия. След преминаване на обучение по медитативни техники и всекидневното им практикуване по половин час при по-голяма част от страдащите учените са установили значително занижаване на проявите на стрес. Онлайн съществуват различни платформи, които предлагат медитации за слушане, подходящи дори за начинаещи. Безплатни варианти могат да бъдат намерени в YouTube, както и на сайтовете на някои йога студиа.

В своята лекция за TED будисткият монах Матю Рикар споделя: “Обикновено когато се почувстваме раздразнени или притеснени, мисълта се връща отново и отново към този обект. Всеки път, когато се върне към този обект, мисълта затвърждава обсебването и притеснението. Това е един самозатвърждаващ се процес. Затова, вместо да гледаме навън, е нужно да погледнем навътре.

Погледнете самия страх

Изглежда много застрашителен, като буреносен облак. Ние мислим, че бихме могли да седнем на облака, но отблизо той е просто мъгла. Ако погледнем мисълта за страха, тя ще изчезне като скреж под утрешното слънце. Ако правите това отново и отново, склонността да се страхувате ще намалява всеки път, когато разсейвате притеснението. Накрая, дори и да се появи страх, само ще премине през съзнанието като птица, прелитаща в небето, без да оставя и следа. Това е принципът на тренирането на съзнанието.”