Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ОПАСНО: Малки и големи воюват ден и нощ в средновековния свят на mperiaonline.org
ОПАСНО: Малки и големи воюват ден и нощ в средновековния свят на mperiaonline.org

"ЗАБРАВИХ да взема сина си от детската градина, за да играя в интернет. Прекарвах денонощия пред компютъра. Рекордът ми е 48 часа, без да спя, гледайки монитора. Бях забравил дори да ям. Изолирах целия свят около себе си и единственото, което правех, е да съм част от компютърна игра. Тя изпиваше силите и времето ми. Всичко", разказва 33-годишният софиянец Методи Илиев.
Точно преди години дипломираният икономист остава без работа. Прекарва часове в интернет, гледайки обяви. За да запълва времето, започва да влиза в сайтове с онлайн игри. Така попада на сравнително новата imperiaonline. Струва му се увлекателна и занимателна. Без да усети, Методи заживява в един нереален средновековен свят, в който разполага с огромни виртуални земи, които обработва и засява, води дълги и изтощителни войни за надмощие, слава и чест.
В началото 33-годишният мъж прекарва пред компютъра по няколко часа на ден. За да е добър в играта това не е достатъчно. Стои все повече и повече. Постепенно нещата излизат извън контрол. Методи оставя на заден план търсенето на работа, съпругата си и две годишния си син. Цялото му внимание е насочено към виртуалната му империя.
"Пристрастих се постепенно. Започнах да си лягам късно през нощта, сутрин ставах рано и първата ми работа беше да седна пред компютъра. Така минаваха дните ми. Първоначално съпругата ми не отдаваше голямо значение на случващото се, но нещата се влошаваха. Тя ми казваше да изчистя у дома, но аз не го правех, защото имах нови територии за завземате и трябваше да прибирам виртуалната си реколта. Не пазарувах, не помагах в къщи, не си търсех работа, не общувах с никой извън мрежата, изобщо нищо", връща се назад Методи.
Манията му към imperiaonline минава границите, когато забравя да прибере от детска градина двегодишния си син.
"Просто забравих. Знаех си, че имам още малко време, преди да тръгна, и в един момент изключих. Съпругата ми се обади, че от детската градина й звънят да я питат защо не си вземаме детето. Почувствах се ужасно. Тръгнах веднага да взема сина. Това беше повратна точка. Внезапно осъзнах, че вече три месеца съм без работа и животът ми е извън контрол. Бях се превърнал в онлайн наркоман. Със съпругата ми се карахме все по-често, парите не ни стигаха, а аз не правех нищо по въпроса. Така се взех в ръце. Намерих си работа точно за една седмица и оттогава не поглеждам към играта. Знам, че ако го направя, няма да мога да спра", признава Методи.
Той не е единственият пристрастен към компютърните игри. Imperiaonline е най-новият хит сред онлайн маниаците. Вманиачени по играта са както деца, така и възрастни. Тийнейджъри между 16 и 19 години прекарват дните и нощите си онлайн в комуникация с мъже и жени на възраст между 30 и 40 години, показват статистиките. Провалени кариери, разбити бракове, бягащи от училище деца и проблеми със здравето са само част от

 драмите на онлайн маниаците

Експеримент на "168 часа" сочи, че само в тази игра постоянно онлайн са около 300-400 българи, а останалите, не толкова запалени играчи, се включват периодично. В Imperiaonline основно е взаимодействието с другите, затова играчите се познават, пишат си, постепенно започват да си споделят. В краткия ми експеримент като играеща успях да срещна пъстра палитра от сънародници, зарибени по играта. Едно от момчетата с псевдоним Маниака89 се оказа студент в колеж в специалност ресторантьорски мениджмънт. В момента той изтърпява домашен арест, защото се е сбил с полицаи при опит за задържане за пласиране на трева. Споделя, че спи по 2-3 часа на нощ, за да не изостава в играта.
Другият ми виртуален приятел също е женен с дете подобно на Методи Илиев. Питам го дали няма проблеми в семейството, защото постоянно е онлайн.
"Преди с жена ми се карахме, но и тя се запали по играта. Даже си купи лаптоп и не става от него. Синът ми е още малък, но като порасне, ще му завещая героя си",

категоричен е bgtartor


Imperiaonline не е единствената, която превръща много хора в зомбита пред компютъра. Мнозина лекари и специалисти вече говорят за онлайн зависимост, която може да се сравнява с нуждата от наркотици или алкохолизма. Макар на пръв поглед да изглежда безвредна и дори забавна, зависимостта от компютърни игри води до разбити семейства, проблеми с общуването и редица заболявания, част от които на психическа основа.
Любопитна подробност е, че Imperiaonline е разработена от българин, и то депутат. Народният избраник от ГЕРБ Доброслав Димитров създава играта преди пет години. Нарича я симулация на реалния живот. Imperiaonline се играе от стотици хиляди геймъри в 100 държави по света. От 2005 година насам е преведена на 29 езика. Днес в българския екип работят около 30 души.
"Имаме потребители от цял свят. Дори в началото се учудихме, че имаме играч и от Ватикана. Това е стратегическа игра, тя стимулира мисленето. В нея процентът на насилие е нисък, затова смятам, че само може да стимулира мисълта на играещите. Разбира се, всеки трябва да знае къде е границата. Като създател на сайта категорично не адмирирам стоенето по 48 часа пред компютърна без сън", коментира депутатът - създател на играта, Доброслав Димитров.
Другият онлайн хит освен Imperiaonline e и играта BGMAFIA.COM, в която редовните играчи не падат под 1000. В рекламите в интернет и двете игри са безплатни. Оказва се, че това е само примамка. Всяка игра си има компонент, наречен кредити. Това са бонуси, които играчите получават чрез sms-и, 2 лв. без ДДС. Кредитите са най-ценната стока в BGMAFIA.COM. Принципът е, че срещу реални пари 4-5 лева можеш да се сдобиеш с купища милиони долари от киберикономиката. Така игрите се оказват доста печеливши за създателите си, а играещите губят не само време, но и големи суми пари.
"Кредитите са допълнителни и пожелателни. Те не са задължителни за участие в играта, така че не виждам нищо нередно", категоричен Доброслав Димитров. Депутатът от ГЕРБ не отрича, че печели добре от играта, но твърди, че не зарибява деца. Родителски организации не са на същото мнение. В комисията за закрила на детето и Агенцията по хазарт има внесена петиция на родители, които настояват да се забрани рекламирането на играта и да се признае като вид хазартна. Също и да се забрани достъпът на деца под 18 години.
"Това е пристрастяване подобно на хазарта. Играчите инвестират огромни суми пари", категорична е и психоложката Маргарита Бакрачева. Тя изготвя доклад за пристрастяването към онлайн игрите. Резултатите са повече от фрапиращи. Близо 45% от българите на възраст между 18 и 38 години прекарват средно по 12 часа на ден, играейки в интернет.

Маргарита Бакрачева, психолог:

Вреди и на малки, и на големи

"НАПРАВИХМЕ изследване за играта Secondlife. Резултатите бяха фрапиращи. Хора на възраст, с професии губят по 2-3 хил. лева на месец за онлайн игри. Пристрастяването няма възраст. Податливи са и децата, и техните родители. Това е страшно", категорична е Маргарита Бакрачева. Според нея пристрастяването става бавно и неусетно, но може да е по-силно дори от хазарт.
"Имаме сигнали от работодатели, които търсят помощ от нас. Според тях служителите им прекарват по 80% от времето пред игри на работното място."
В момента има дебат в американската медицинската общност дали пристрастяването към онлайн игрите трябва да фигурира в списъка с психични разстройства.

WOW е най-голямата зарибявка

World of warcraft е играта с най-много потребители в световен мащаб (над 10 милиона). Много популярна е и в България въпреки факта, че за да се играе, на всеки два месеца се плаща такса от около 30 лева.
"Това е най-добра и бързо продавана ни игра" - казват от "Близард", фирмата - създател на WOW.
Действието се развива в измислен фентъзи свят, където играчът създава и развива герой, имайки възможност да избира между различни раси и умения. Играта е многопластова и разнообразна, като в основата й стои идеята, че участниците трябва да играят заедно, за да успеят да постигнат по-голям успех. WOW печели и от факта, че изключително се доближава до реалния живот, но в един значително по-интересен и интригуващ свет, където и най-големият неудачник може да се окаже супергерой. За което само трябва да жертва истинския си живот, този на близките си и парите си.
По играта има написана поредица от книги, комиксите и фигурките на основните герои са по-продавани от тези от "Междузвездни войни".
В края на миналата година излезе трето продължение на играта - "Катаклизъм", който бе разграбен с предварителни заявки далеч преди официалната му промоция.

 

Идиотщини за маниаци

Сред едно от най-тъпите изобретения на 2009 година бе класирана портативна тоалетна, предназначена за компютърни маниаци. Тя дава възможност на геймърите да я ползват, без да стават от компютъра.
Сред "помощниците" на играчите са специални клавиатури, мишки, чаши за пиене без ръце и дори специална поставка за сандвичи. В нея филията се закрепя с метални шини пред устата, за да може да се яде, без да се ползват ръцете.
В повечето онлайн игри геймърите действат заедно, обединени в гилдии, за да постигнат определен успех. Правилата в някои от гилдиите са много строги, като се забранява на играчите, веднъж включили се в играта, да стават от компютъра за определен период от време (между 3-6 часа) по каквито и да било нужди. Тези, които не спазват правилата, се изключват.
Покрай всички игри се развива доходоносен паралелен бизнес. Освен тениски и всякакви други аксесоари, в интернет е пълно със сайтове, които дават подробни наставления как, къде и защо да се играе, да за станеш по-добър.
Всички подобни игри предлагат възможност за даване на истински пари, с които да се закупи виртуална стока. В WOW например, срещу 5 или 7 евро може да се купи виртуално злато, което да се ползва в играта. Мечът на Лич Кинг (главният бос в предпоследното продължение на WOW) се продава в реален размер за 450 долара.

Доброслав Димитров, създател на Imperiaonline.org

Всеки сам избира колко време да играе

- Г-н Димитров, как се роди идеята на играта?
- Това е стратегическа игра, в нея участниците влагат мисъл. С моя партньор я създадохме като една алтернатива на предлагащото се на пазара и е по-скоро виртуална симулация на реалния живот. В нея участниците вземат решения, които са близки до истинския живот.
- Каква е средната възраст на играещите imperiaonline.org?
- Това е игра за възрастни хора между 18 и 35 години. Средната възраст на играещите е около 27-28 години. Деца под 18 години трудно могат да се включат, защото има много трудни компоненти.
- Как ще коментирате пристрастяването на възрастни хора към подобни игри?
- Всеки сам определя границата дали ще контролираш забавлението, или то ще контролира теб. Това е индивидуален избор. Спекулира се на тази теми, защото игрите не са нищо по-различно от останалите форми на забавление. Никой не те кара да прекарваш дни пред компютъра, това не е нужно, за да си добър в играта.
- Според потребители игрите само се рекламират като безплатни, а всъщност за да получат бонуси трябва да пращат есемеси?
- Моделът на тези игри е да бъдат безплатни. Но все пак инвестициите са големи и за да има приходи, са създадени допълнителни екстри, за които се плаща. Но това не дава предимство в играта, те не са решаващи. Всички участници са равнопоставени. 90% от играещите imperiaonline.bg не са българи, което е голям успех. Компютърните игри са огромна индустрия, в която ние се включваме с много качествени продукти.

 

 

САЗДАТЕЛ: Депутатът от ГЕРБ Доброслав Димитров измисля imperiaonline.org. преди три години.
САЗДАТЕЛ: Депутатът от ГЕРБ Доброслав Димитров измисля imperiaonline.org. преди три години.
Маргарита Бакрачева
Маргарита Бакрачева