Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

- Боби, здравей! Разкажи ни за теб, за твоето развитие, и за SEO като цяло?

- Здравейте! Интересът ми към компютрите датира отдавна, още от преди 2000-та година. Спомням си моята първа “среща” с компютър отблизо. Бях удивен и честно казано уплашен от екрана, пълен с иконки. Непознати за мен. Не знаех коя каква е и какво прави. Въпреки това усещах, че в тези машинки има много потенциал и като всяко нещо, което ме плаши, се захващам да го разгадая и науча. Така започнах да работя в интернет зала, за да съм близо до компютрите - тогава нямах нито компютър, нито интернет. И повечето семейства бяха така - това беше времето на интернет залите. Започнах да изучавам как се прави един уеб-сайт, структурата му, кода му, много безсънни нощи съм прекарал в тестове и опити, много провали и много сладки малки успехи. Именно така се учи човек и тези знания остават в главата му за цял живот.

Не по-малко интересна е моята първа среща със SEO (2004 г.), макар че по онова време не знаех как се нарича този процес. След като направих първия си сайт за предлагане на уеб дизайн услуги, седнах в една интернет зала и започнах да го търся в Google по име. Той не излизаше и аз се въоръжих с търпение, продължавайки да ровя в търсачката. След 2 изнурителни часа го открих на 40-та страница. Това ме съсипа тотално - аз едвам издържах толкова време, за да го открия, а потенциални клиенти, търсещи услугата ми да направят това - изключено е! Имах 2 пътя. Или да зарежа тази дейност, като трудна и безперспективна, или да се захвана и да разбера как работи, какви са принципите в нея и как мога да съм успешен. Отново започнах да чета, да прилагам, да анализирам и пробвам и започна да се получава постепенно. Радостта от успешния сайт е огромна за мен, защото той наистина става един много полезен инструмент за хората, а и Google вижда това.

При получаване на награда от Forbes Evolution Awards през 2013 казах, че въпреки че битува мнението, че SEO е спамърска техника, истинското SEO е изкуство, ваещо сайта като скулптура, докато той стане прекрасен. Именно това е вдъхновението за нас като агенция, за клиента ни и за потребителите на сайта.

- Как се обединихте в Серпакт с Никола и Дидо? И как работите заедно?

- В България битува мнението, че фирма със съдружници или партньори не може да бъде успешна. И наистина, когато всеки иска да е лидер, да управлява, възниква напрежение и процесът на работа е под стрес, непродуктивен и с ниска ефективност. Но ако сътрудниците не си съперничат, а се допълват взаимно, и заедно съставят един задружен и силен екип, тогава резултатите не закъсняват и идват много успехи. Именно това е и тайната на Serpact.

Когато Ники ме покани в екипа, аз го познавах отдавна, като колега и специалист. Уважаваме се и сме общували винаги добре и с приятелски чувства. Дидо също познавам отдавна и се разбираме отлично с него. Но не предполагах, че така добре ще си “паснем” тримата и заедно ще анализираме до късно клиентски проекти, ще разрешаваме трудни казуси и ще правим нови открития. Това е много вдъхновяващо, а освен това и много печелившо - за фирмите, с които работим. Винаги е повече, когато по една задача мислят три глави, а не една.

Дадох си сметка, че съм добър специалист по SEO, но слаб мениджър, организатор и търговец. Никола пък отлично се справя с тези делови задачи, а Дидо умее да анализира много абстрактни неща. Така поетапно и логично се сглоби пъзелът.

По-късно Дидо и Никола създадоха идеята за нашите успешни уебинари под името SerpAsk, а аз се включих след това в реализирането им. Уникалността на тези серии уебинари е, че даваме личен онлайн досег на българските специалисти със световни имена, топ-експерти, инженери от Google и хора, носещи много висока експертиза в дигиталният маркетинг. Няма как да зададеш лично въпрос на John Mueller от Google, на Eric Enge, Aleyda Solis (с нея уебинара предстои) или Dana DiTomaso, освен чрез тези видео-разговори. Затова те стават все по-популярни у нас.

На голям интерес се радват и нашите SEO ръководства, където систематично представяме основите на оптимизацията за търсещи машини и даваме подредена информация. Всеки начинаещ специалист трябва да започне от тях. Ние сме практици, и всичко което публикуваме е тествано и проверено, и доказано работи. Това е много важно, защото спестява време и усилия, на хората които ще го прилагат.

- Как се развива SEO напоследък? Чуват се мнения, че отслабва като тенденция или че се променя?

- “Seo is dead” - вероятно сте чували напоследък /смее се/, но това го чуваме постоянно, от доста време. Няма как да пресъхне човешката нужда от търсене на информация и намирането на отговори. Истина е, че Search Engine Optimization /SEO/ e доста динамично и се променя постоянно, именно затова е интересно. Но добрата агенция е адаптивна, следи новостите и пренастройва стратегията си, за да е винаги в крак с методите и да бъде гъвкава, а не да използва похвати, които вече са остарели.

За завършек на този въпрос бих искал да кажа, че органичният Google канал е бил винаги най-ефективен, и е носил най-таргетираните клиенти, които активно търсят продукта или услугата ни и купуват. Именно тук е ролята на SEO специалиста да направи добър анализ, да изгради правилен план и да придвижи процеса, докато не постигнем един полезен, подреден и силен сайт, който е добър за хората и съответно генерира повишени продажби. Така че, както казва Марк Твен, слуховете за смъртта на SEO са силно преувеличени!

- Разкажи ни за вашата агенция?

- SEO агенция Serpact има доста поводи за гордост и е пионер, в това да прави нещо за първи път в България. Но това трябва да радва всички ни, защото популяризираме страната си навън с нещо хубаво, а и показваме, че наистина имаме добри специалисти. За пръв път участвахме на официално събитие на Google Dance през 2018 с наша лекция, да разкажем за наш успешен проект, за пръв път спечелихме международната награда European Search Awards 2019, като изпреварихме английски, немски и руски агенции. Това е страхотно, въпреки че многото усилия и часове работа, които са довели до това признание, не са видими. Въпреки това сме много щастливи, че работата ни е оценена подобаващо.

Когато имаш такива високи отличия и оценки не можеш да си позволиш половинчати работи - това е отговорност, която трябва да защитиш. И да създаваш услуга и резултати, които вдъхновяват!

Борислав Арапчев работи в областта на уеб-дизайна от над 17 години, а от над 15 години се занимава с оптимизация за търсещи машини.

Той и екипът му са реализирали проекти за клиенти от България, Германия, Франция, Великобритания, САЩ, Сингапур, Швеция и Канада – извеждане на уеб-сайтове на начални позиции в Гугъл.

В свободното си време обича да чете езотерична литература, да ходи на кино, да се разхожда из природата и да бъде със семейството си.

Фактът, че е завършил Екология и не е ИТ специалист по образование, а и естеството на творческата му натура, му дават възможност за търсене и прилагане на нови нестандартни подходи в областта на SEO.

Носител на няколко ИТ награди, включително на Forbes Bulgaria 2013 за SEO агенция на годината.