Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Имунитетът зависи от емоциите

Изпитването на негативни емоции за продължителен период оказва влияние върху правилното функциониране на имунната система, доказаха американски учени. Според специалистите страхът, тревожността и гневът могат да провокират по-лесно разболяване, както и влошаване на вече отключен проблем.

Екип от Пенсилванския университет установи, че хроничният стрес променя имунния отговор и оттам влияе и на възпаленията в организма. Изследването е публикувано в медицинското издание Brain, Behavior and Immunity. При опитите е следено както физическото, така и емоционалното състояние на доброволците. Направени са задълбочени психологични профили на участниците и през определен период от време са им пускани кръвни изследвания за отчитане на нивата на маркери на възпаление. Резултатите показват, че хората, които изпитват негативни емоции по-често и за по-продължителни периоди, са по-склонни към възпаления.

Ръководителката на екипа професор Дженифър Греъм-Ингеланд подчертава колко е важно при заболяване да се търси връзката между афекта и имунния отговор. Специалистката е категорична, че именно осъзнаването и контролирането на емоциите може да се окаже методът за прекъсване на порочен цикъл, водещ до хронични възпаления, увреждане или сериозна болест.

Професор Джонатан Кипнис от Вирджинския университет пък провежда опити, за да докаже, че имунитетът зависи най-вече от състоянието на храносмилателната система. Теорията е лансирана преди много години от природолечители, затова американските изследователи решават да я проверят научно. Заключенията, публикувани в списание Nature, са, че 80% от антителата в човешкия организъм се образуват от лимфоидната тъкан, намираща се в червата. Д-р Кипнис пояснява, че основен елемент на имунната система представлява именно лимфната система, която гарантира транспортирането на имунните клетки към органите в тялото. От нея зависи и бързият и ефективен имунен отговор при наличие на инфекции.

Създателката на програмата Just Eat Well Лиат Нейдлър е категорична, че фактори като качествен сън, добра храна и контролиране на стреса са в състояние да ни гарантират силен имунитет. В своя блог Нейдлър обяснява, че достатъчното количество сън е също толкова важно за организма, колкото редовните упражнения и здравословната диета. Специалистката по хранене е категорична, че сънят спомага за поддържането на ефективността на имунната система, но също така играе важна роля за хормоналния баланс и поддържането на нормални нива на кръвна захар. За засилване на имунитета Нейдлър препоръчва специален режим на хранене, при който се ограничават рафинираните захари, преработените храни и алкохолът, и се увеличава приемът на сезонни плодове и зеленчуци.

Пред сайта 24/7 Tempo тя споделя най-полезните есенни храни, които да набавят нужните витамини, минерали и антиоксиданти. Сред тях са:

Сладки картофи - богат източник на бета-каротин, който спомага за засилване на имунната система и има благоприятно действие върху зрението.

Мускатна тиква (наричана "цигулка") – също съдържа бета-каротин, но и витамин С, който помага в борбата със свободните радикали в тялото.

Нар – богат на антиоксиданти, които могат да помогнат за намаляване на възпаленията в организма.

Орехи – източник на омега-3 мастни киселини. Полезните мазнини оказват благоприятно действие върху имунната система, тъй като влияят положително на функцията на В-клетките, които са ключови за производството на антитела. Освен това орехите са богати на важни минерали като магнезий, манган и цинк.

Спанак – допринася за намаляване на възпаленията в организма и е богат на цинк, който е важен за заздравяването на раните.

Карфиол – с високо съдържание на фибри и витамин В. Най-добре е да се консумира суров, за да се усвои напълно витамин С.

Къдраво зеле – т-нар. "кейл" е богат на флавоноиди, за които изследванията сочат, че имат противовъзпалителни свойства.

Чесън - когато се смачка, той отделя ензим, наречен алицин. За него се смята, че има силно антивирусно и антимикробно действие.

Праз - отличен източник на манган и витамин К. Някои проучвания предполагат, че витамин К може да помогне за намаляване на възпаленията в организма.

Броколи – нови изследвания твърдят, че съдържа протеини, които помагат да се регулират клетките на имунната система. Освен това зеленчукът е богат на сулфорафан – мощно съединение, за което се смята, че намалява риска от сърдечни заболявания.

Брюкселско зеле – благодарение на антиоксидантите, които съдържа, консумацията му намалява увреждането на клетките в организма. Освен това е богато на фибри, минерали, витамин С и витамин К.

Червени боровинки – за тях отдавна е известно, че укрепват здравето на пикочните пътища, но скорошни проучвания доказват, че плодът е важен и за подсилване на имунната и сърдечносъдовата система поради антиоксидантните и противовъзпалителните си свойства.

Джинджифил – със силни антимикробни свойства, но освен това се смята, че може да допринесе и за контрола на кръвната захар.