Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

645 хил. лева обясни, че е похарчила Елена Йончева за заснемането на поредица от документални филми. Твърдението на известната журналистка и настоящ евродепутат предизвика вълна от реакции и някои започнаха да пресмятат дали това е възможно.

Каква техника е необходима, за да се направи репортаж от която и да е от най-горещите точки на света? Две камери, няколко микрофона плюс батерии за тях и лаптоп за монтаж. При най-добро качество на изброената апаратура нейната цена сумарно би възлязла на максимум 50 000 лв.

Това каза пред “168 часа” Николай Бареков, който бе водещ и изпълнителен директор на ТV7 в периода 2010-2013 година.

В същия период Йончева е снимала като независим продуцент няколко филма за телевизията, като по-късно обяви, че документалните й продукции са били финансирани с над 640 000 лв.

Именно това е според прокуратурата и "изпраната" сума (645 хил. лева) от КТБ, получена във фирма, достъп до средствата на която е имала Йончева. Тя била създадена от фирма на обвиняемата и друга офшорна компания.

“Това са средства, отпуснати за закупуване на техника и за снимане на поредица от документални филми. Техниката е закупена по банков път, със съответните фактури, плащано е ДДС. Става дума за камери, за звукова техника, за техника за директни включвания, за сателитни телефони, за монтажна апаратна и са направени поредица от документални филми”, обясни Йончева пред Нова телевизия.

През 2013 г. тя печели Голямата награда за тв журналистика “Свети Влас” за филма си “Сирия: Бунтовниците от Алепо”, като призът е на стойност 15 000 лева. По лентата Йончева работи с оператора Николай Николов, а двамата в продължение на 16 дни снимат в един от най-размирните градове.

За документалната продукция пред наш репортер Николов призна, че са използвали полупрофесионална техника. “168 часа” направи справка и се оказа, че дори да са разполагали с най-скъпата професионална камера днес - Panasonic Varicam HS, то нейната цена не надвишава 46 хил. долара.

Другата неяснота е, че цялото финансиране е ставало през компания, регистрирана на Вирджинските острови. Всъщност за офшорната фирма, през която Йончева е финансирала филмите си за TV7, заговори още преди две години Николай Бареков.

А в отговор на обвинението в телефонно интервю за Сашо Диков през 2017 г. Йончева казва, че е снимала като независим продуцент “три филма”, като договорът й е бил с телевизията и “финансирането на разходите е било от бюджета й”. Даже съобщава, че с колеги водят съдебно дело срещу телевизията за неизплатени бюджети за два от излъчените филми. “Не съм имала съвместни фирми с офшорки, нито аз съм имала или имам”, заявява още журналистката. Впоследствие се оказа, че според справка в Търговския регистър Елена Йончева действително е притежавала офшорна компания.

Бареков понастоящем е свидетел по дело срещу Йончева.

“Купувал съм техника за ТV7, както и за други медии като консултант и трябва да ви кажа, че такава техника, която да струва близо 700 000 лв. за един журналист с оператор, няма произведена в света - сигурен е Бареков пред “168 часа”. - Какво му трябва на един журналист - лаптоп (монтажен), макар че вече монтирането става и с един смартфон. Камера - два броя, защо не от най-добрите с най-висока резолюция. Няколко микрофона, защото без тях не става. И батерии. Всичко това, най-доброто - максимум 50 000 лв.

Като човек, който е специализирал в CNN, искам да ви кажа, че последните 5-6 години обикалях в доста горещи точки на света, включително Хаити, Африка и т.н. Модерните репортери вече работят с айфони и таблети. Те имат възможности, на практика можеш да снимаш и монтираш материал, който да бъде излъчен навсякъде. А както знаете, най-скъпият смартфон струва 2000 лв.

Нека г-жа Йончева да даде тази техника за независима експертиза, да речем от колеги от националната телевизия, и да бъде направена реална оценка на нейната цена.”

През януари прокуратурата повдигна обвинение срещу Елена Йончева за пране на пари. След това тя влезе в листата на БСП за изборите за Европейски парламент и беше избрана.

На 21 май лидерът на червената партия Корнелия Нинова (вече в оставка) заяви, че е сигурна, че всички обвинения срещу Йончева ще отпаднат.

Операторът Николай Николов:

Снимали сме с полупрофесионална техника,

но рискувахме живота си

- Господин Николов, каква е истината за цената на използваната снимачна техника в документалните репортажи, които сте направили с Елена Йончева? Има твърдения, че парите възлизат на 600-700 хил. лева.

- Кой е казал, че техниката струва толкова?

- Ами самата Йончева в свои телевизионни изяви... Иначе имаше критики, че няма как техниката да струва толкова много от хора като Николай Бареков, който е бил мениджър в ТВ7, когато са заснети част от филмите...

- Нека първо аз да ви попитам: На кое място е България по свобода на словото? Дори и да назовем някаква баснословна сума - 600 000 лв. за техниката, нека да сравним този “балон” с реалните проблеми на хората. Това ли е въпросът, с който трябва да се занимават медиите? Вие например имате ли близки роднини, които да са възрастни и да имат нужда от лечение? Забелязали ли сте как лекарите станаха търговци? Видели ли сте на какво прилича дясното платно на магистрала “Тракия”? Коя категория този път според вас? Ами училищата, ами раждаемостта - има ли грижа въобще за нашето общество?! Защо не пишете за тези проблеми? Нека ефекта от работата на Йончева да го съпоставим с тези проблеми. Говорим за човек, който е на върха, а и е ходила на места, където може да загине...

- Не е въпрос да сравняваме всеобщи проблеми, а да разберем конкретно за казуса с Йончева, защото наистина се говори за огромни суми...

- Който твърди подобни неща, трябва да ги докаже с документи. А такива има. И тези, които четат подобни обвинения, трябва да разсъждават. Най-малкото защото техниката е била застрахована и може да се провери при застрахователя точно колко струва. Елена Йончева, а и аз сме рискували живота си в името на истината. Няма друг човек, който така да се е жертвал в името на истината. Може ли изобщо да се говори за пари, когато отиваш там, където може да загинеш? За какви суми става дума? Какви пари му трябват на човек, който е принуден да носи 13-килограмова бронежилетка, за да спаси живота си? А и става дума за частни интереси. В същото време разни известни продуценти вземат милиони, а никой не ги пита за какво...

- Все пак, за да се разсеят съмненията, защо не кажете конкретно каква техника сте използвали при заснемането - имам предвид като марка и цена?

- Единствено мога да кажа, че сме снимали изцяло с полупрофесионална техника. Относно цената на камерата - тя не надхвърля 4-цифрена сума, тоест не е повече от 10 000 лева. В работата си сме използвали обикновен лаптоп, а монтажите са правени след това в друго професионално студио.

Но ще кажа и друго - не виждате ли, че документалните филми вече са табу. Защо никоя телевизия не пусна нейния документален филм за границата? Нека да кажат каква е причината, след като имаше и официална прожекция. Тя е утвърден журналист на световно ниво, а лентата отговаря на всички изисквания. 

Елена Йончева:

645 000 лв. не са само за камери,

а за 7 тежки документални филма

- Г-жо Йончева, бихте ли изяснили конкретно каква е била използваната от вас техника за поредицата от документални филми, която e на стойност над 640 хил. лв.?

- Не. Не е на тази стойност. Ако видите какво съм говорила по тази тема и документите, които съм прeдоставила и на прокуратурата, се вижда, че тази техника не е на тази цена. Това е сума, която е използвана както за техника, така и за заснемането на 7 документални филма.

Като под заснемането имам предвид всички разходи. Става въпрос за продукция и постпродукция на тези филми, които са реално заснети и излъчени.

Не само за телевизионна техника. Това е важно. Разбира се, вие може да го пропуснете. Отделям от времето си да ви отговоря. Изпуска се от много медии. Ако желаете, и вие може да го изпуснете. Журналистиката днес е такава, че не сте длъжна да ме цитирате за всичко, а само три думи например. Вече няма правила. Няма журналистика. Казвам ви реално каква е ситуацията.

- Ще бъдете цитирана.

- Отговарям ви по този начин, защото, когато човек води такива битки и не вижда отношение от част от професионалната гилдия по темата, естествено, му е болно. Нямам право така афектирано да ви говоря.

Всъщност тези средства са дадени за 7 тежки документални филма. Един от тях е за Сирия. Бяхме три седмици в Алепо, който бе обсаден и т.н.

Техниката, която бе закупена, са две камери и сателитен телефон. Също и техника за предаване на живо, защото през 2013 г., не мога да кажа съвсем точно, но мисля, че не беше широко използвана техниката за директно излъчване от горещи точки.

Също така и цялата техника за постпродукция - става въпрос за

професионално монтажно студио

Единия филм го направихме във външно студио, защото още не бяхме купили съответната техника и платихме на чуждо студио.

Останалите 6 филма са направени в наше студио, което закупихме с част от тези пари. Ако правите обективно разследване, вижте за един документален филм на НФЦ в какви рамки е бюджетът. Много по-голям е от тези, които аз съм имала.

Казвам ви каква е реалната ситуация. Закупена е телевизионна техника, която изредих, за постпродукция също е взета нова техника с фактури от “Епъл”. Можете да се обадите, да ги питате. Има 7 излъчени филма, те не са фиктивни. Не съм купувала архивни кадри. Ходила съм на мястото на събитието и има истински продукт. Не знам какво друго да кажа още. Не мога да повярвам, че това се случва.

Опитвам се да вляза в ситуацията на колегите, но ми е трудно. Хубава вечер.