Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Почивка ще може да се отказва, без да се губят пари, ако резервацията е платена предварително.
Почивка ще може да се отказва, без да се губят пари, ако резервацията е платена предварително.

Туристическите агенции и у нас длъжни да дават обезщетение, ако клиентите не се приберат навреме от екскурзия

На 1 юли влезе в сила нова европейска директива за пакетните почивки, която въвежда четири нови облекчения за клиентите на туристическите агенции. Те вече могат да се отказват от почивката на всеки етап след подписването на договора, без да губят пари, да получават обезщетение, ако не успеят да се приберат навреме вкъщи от екскурзията, и да пращат друг човек на своето място, без да доплащат за това.

Четвъртата новост е, че туристическите агенции

нямат право

да променят

цената на почивката,

ако това не е било изрично предвидено в договора.

Най-важната промяна засяга условията при отказ от екскурзия или почивка. Досега вече платените пари не бяха връщани в пълен размер на клиентите, които по някаква причина не могат да заминат на почивка. Отсега нататък обаче договорите могат да бъдат прехвърляни безплатно на друго лице.

Туроператорите по принцип действат като нискотарифните авиокомпании и имат такси, когато клиент, подписал договор, праща друг човек на негово място. Това доплащане се премахва. Условието е обаче клиентът да промени лицето по договора до 7 дни преди пътуването.

Все пак клиентите трябва да знаят, че застраховките на пътуващите и почиващите зависят от възрастта на клиента.

Застрахователните

компании изискват

по-висока премия

за медицинска застраховка на лицата над 60-годишна възраст и ако лицето, което ще се възползва от сключения договор, е над тази възраст, неизбежно ще трябва да доплати за застраховката. Освен това има застрахователи, които отказват да сключват такива застраховки за лица над 70 или над 80 години.

Другата промяна дава право на клиента да прекрати, без да губи пари, екскурзията или почивката на всеки етап - независимо дали и каква част от нея е платил, ако туроператорът промени цената с повече от 8%.

В такива случаи туристическата фирма вече е длъжна да възстанови изцяло платената сума. Досега туроператорите възстановяваха платените суми, независимо по какви причини клиентът се е отказал, като си удържаха определена част в зависимост от това колко време преди датата на пътуването е направен отказът.

Освен това, за да може изобщо да се променя цената на пакетната услуга, това трябва да е било предвидено в договора. В него в изричен текст трябва да се запише, че в случай на промяна на цената клиентът трябва да се уведоми минимум 20 дни преди датата на пътуването. Неспазването на това изискване може да доведе до глоба за туроператора между 500 и 3000 лв.

На по-строги санкции вече подлежат и промените на други условия по договорите, например на часовете на потегляне. След сключване на договора

полетът не може да се

променя с повече

от 3 часа,

защото задължително трябва да се предвиди обезщетение за клиента при такъв случай. Освен това застрахователните договори за отговорност на туроператори, които работят с чартърни авиокомпании, стават минимум 500 000 лева. Досега нямаше такъв минимален праг.

Обезщетение вече трябва да се предвиди и в случай че поради непредвидени обстоятелства клиентът не може да се прибере навреме. Тогава туроператорът трябва да му осигури прибирането или да му заплати до пет нощувки на стойност 125 евро всяка.

Новата директива за пакетните пътувания важи за целия ЕС, т.е. такива са условията и когато български гражданин сключи договор с туроператор от друга страна в ЕС, както и когато гражданин на ЕС подпише договор с български туроператор. При спорове органът, който може да контактува с туроператора в чужбина, е Министерството на туризма.