Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Спират парите за класирани филми заради преписана рецензия

Шефът на комисията за игрално кино Евгений Михайлов бе уличен в преписване на рецензия от Геновева Димитрова и подаде оставка. Скандалът спря временно финансирането на класираните филми.
Режисьорът Людмил Тодоров разкри съвпадения в рецензиите на Евгений Михайлов и кинокритичката Геновева Димитрова за филма "Погребение", който кандидатства за държавна субсидия.
Неговият филм се класира четвърти в списъка и не получи субсидия.
Борбата в конкурса
за игрални филми и дебютанти в киното
е за около 6 млн. лв.
В челната тройка попадат следните проекти: "Извън пътя", "Рибена кост" и "Шекспир като улично име".
И на трите бе отпусната помощ по 1 050 000 лв. Предвидени са около 6 млн лв. за субсидиране на игрални и дебютни филми.
Георги Чолаков е решил даде път на един проект повече в полза на младите автори, а не цялата сума да отиде при утвърдени режисьори, което също създава недоволство.
В момента тече съдебна процедура, която може да продължи и година. След като изтече, може да се дадат парите на трите класирани филма, но има възможност и да не се осъществи финансиране, обясни изпълнителният директор на Националния филмов център (НФЦ) Георги Чолаков. (Виж интервюто.)
Михайлов си призна
грешката и подаде
оставката си в НФЦ
Режисьорът сподели, че е обиден от отношението на гилдията към случилото си и от спекулациите, които се заформили срещу него.
"Арогантните забележки и подмятания на някои от "богоизбраните" автори на проекти, незаели челните места, приемам като обида както към работата на цялата комисия, така и към проектите на останалите десетки автори, участващи в конкурса", заявява Евгений Михайлов в своята оставка, която предостави на "168 часа" (Виж снимката на стр...).
Причината за недоволството в гилдията и за подкопаното доверие към НФЦ е, че в анкетните карти на двамата членове на комисията бяха посочени еднакви мотиви за поставените от тях оценки.
"Съжалявам, че не умишлено, а поради липса на време, твърде лекомислено, дадох повод за пораждане на съмнения и напрежение. Но за всички е ясно, че оценките, а не мотивите оказват влияние в класирането на проектите.
Да, аз съм взаимствал мотиви, но не и оценки",
обясни режисьорът. Михайлов добави джентълменски, че се разкайва за недоразумението със замесената кинокритичка. "Извинявам се за главоболията, причинени на нищо невиновната и неподозираща моето прегрешение Геновева Димитрова." Въпреки извинението тя казва, че случаят я е вкарал в кошмар.
"Омерзена съм. Какво да ви кажа, ситуацията е абсурдна", каза Димитрова пред "168 часа". Скоро след като избухна скандалът, стана ясно кой е виновният. Михайлов си призна, но това не улесни кой знае колко положението на Димитрова и съмненията на гилдията и на участниците в сесията на НФЦ.

"Това безобразие ме вкара
в абсурдна ситуация
От една страна, съм изпълнила задълженията си като член на комисията, а от друга - присвояването на мои аргументации даде повод на неспечелилите субсидия да се нахвърлят върху ми като съучастник в конспирация, подлагайки на съмнение професионализма и почтеността ми." Така Геновева Димитрова изразява във в. "Култура", където работи, своето недоволство от случилото се.
Конкретните дублирани аргументи, които Михайлов преписал от Димитрова, са за сценарии, сюжет, главни герои, жанр, тема и диалог.
"Разказан в минало време, сценарият е конструиран умело, балансирайки между летаргия и експанзия, сакралност и игра, а линеарният наратив е пробиван от сънища (визиони)."
Това е мнението на Геновева Димитрова за драматургичната структура на "Погребение". Основанието за оценката на Евгений Михайлов се разминава с него в една-единствена дума. Вместо "пробиван" - "атакуван".
Двамата се препокриват напълно с някои обосновки
Една от тях е за интерпретацията на сюжета:
"Нестандартен за киното ни сюжет, разгърнат колоритно: през автентизъм и абсурд, тъга и забава, паралелизми, повторения, "съвпадения", "детайли".
Има и изрази с по-голямо разминаване в подбора на думите, но с идентичен смисъл.
"Харизмата на главния герой е неустоима за неговата съпруга и любовница, а двете са полюсни женски типажи от различни поколения, съумели да осмислят живота си чрез него", е написала Димитрова за главните герои в "Погребение". Нейният колега пише почти същото:
"Харизмата на главния герой е неустоима за съпруга и любовница, а двете са противоположни женски типажи от различни поколения, съумели да осмислят живота си чрез него."
Тези текстуални съвпадения предизвикаха сериозно недоволство и недоверие у кандидатите за държавни субсидии. НФЦ реагира бързо и преоцени анкетните карти, без да взема под внимание вписаното от Михайлов и Димитрова.
Това доведе до разлика
в резултатите
Реално преоценката законово не може да се пренебрегне фактът, че се забелязва разлика. При новата класация отпада филмът на режисьора Валери Йорданов "Шекспир като улично име", който се класира трети, а на негово място отива "Мелодрама" на Киран Коларов.
Тозо случай предизвика хаос и заради него засега парите са стопирани. Кандидатите ще могат да се явят на есенната сесия, но ще се борят наравно с тогавашните проекти. В момента в съда има жалби на двама от кандидатите в сесията - авторите на филмите "Пастир" и "Армаган - долината на смъртта".

 - Скандалът с преписаната рецензия на Геновева Димитрова от Евгений Михайлов индикатор ли е за по-генерален проблем в НФЦ?
- Това е нещо инцидентно. За съжаление е доста неразумна, дори по-скоро детска постъпка. В крайна сметка мнението в анкетните карти е едно, а при обсъждането след това, което се записва и може да се изслуша от кандидатите, е друго, а и оценките им са различни.
- Често срещана практика ли е комисията да оценява по-високо проектите в етапа с обсъждането, който се записва, а в картите да дават други резултати?
- Могат да чуят мнението, но могат и да го прочетат. Понякога има разминавания, но не толкова в това, което се говори и пише, а в самата оценка.
- Важни ли са мотивите в анкетните карти? Има ли някакво значение в случая с преписаните доводи?
- Най-важни са оценките, но и мотивите не са без значение, защото така членът на комисията се обосновава защо ги е дал. Комплексно е.
- Оправданието на Михайлов е, че не му е стигнало времето да изчете всички сценарий. Колко време е нужно, за да може да се обърне внимание на всеки един проект?
- Имаха повече от 2 месеца да прочетат 80 проекта. Средно това е по 1-2 сценария на ден.
Разбирам, че понякога се налага да се погледне няколко пъти. За един професионалист това време би трябвало да е достатъчно, за да ги изчете и да даде оценка. Все пак при толкова много кандидати трябва да се направи и класиране.
- Това единствената грешка на комисията ли е, или има и сигнали, които не са излезли в публичното пространство?
- Само една е за тази сесия. В предишни сесии е имало разправии по други причини.
- Винаги ли проблемът се е разрешавал с оставка?
- Всеки член на комисията се назначава от мен, но аз не мога да го освободя, преди да е изтекъл срокът на неговия мандат, освен ако не подаде сам оставка или не умре. В случая положението е скандално и помолих Евгений Михайлов да си подаде оставката.
- Не е ли прекалено радикална тази мярка?
- Не бих казал, защото казусът тук е по-скоро морален, отколкото правен. Чисто формално нарушение на правилата няма. В правилника е записано, че комисията обсъжда филмите и попълва оценъчните си карти.
Никой не изключва варианта рецензиите им да бъдат еднакви
Но когато се препокриват до толкова голяма степен, изглежда нереално.
- Този случай за пореден път подкопа доверието в комисията, която решава кой ще вземе държавна субсидия.
- Членовете на националния съвет предложиха да премахнем оценките на Евгений и Геновева, но на практика това не промени почти нищо в класирането. Първите и последните са едни и същи. Това, че в средата има някакво разместване, няма да повлияе на кого да се дадат парите.
- Струва ли ви се, че заради тези 5-6 млн. лв. държавни пари хората се увълчиха и някои се опитаха да се възползват от ситуацията?
- Обжалват само два проекта. Последният е един от тях, но той никога няма да стане първи. Слушах записите и колегите казват, че няма сценарий и основната
част от материала е преписана от Любомир Милетич
за тракийските българи. По тяхна преценка това не е сценарий.
Другият обжалващ е шестият, но тук е друг случай. Въпреки това парите няма да стигнат за него. Винаги ще има некласирани.
За да има мир, трябва поне 50% от проектите да се пускат, а няма достатъчно пари.
- Людмил Тодоров е четвъртият в класацията, но и той възропта и извади преписването наяве.
- Нали разбирате, че парите са толкова, колкото са. Ако пуснем четири проекта от първата група, означава, че не трябва да финансираме два от дебютантите.
Смятам, че трябва да се дава повече път на младите, които тепърва навлизат в професията. Те носят новите идеи.
- Имали ли сте сигнали за тайни уговорки в комисията?
- В случая не мога да кажа, че има договорка.
Мотивите им са еднакви, но оценките са различни. Това, че един човек е преписал, е морален казус.
- Постоянно се говори за порочни схеми в НФЦ.
- И ще продължи, докато членовете на комисията се предлагат по този начин, и докато парите са толкова. Нефинансираните винаги са повече.
- Има ли слабо място НФЦ и какво трябва да се промени?
- Има, разбира се. Заложено е в закона.
Сдруженията предлагат хора, които защитават нечии интереси.
Невинаги се подбират качествени членове за комисията. Трябва да се създаде контингент от професионалисти. Едно е да оценяваш литературен текст, а друго - проект за филм.
- Ще се анулира ли сегашното класиране?
- Националният съвет предлага кандидатите да се явят наново. Технически това ще стане на втората сесия през есента, но тогава ще има и други проекти.
- Това означава ли, че няма да се зачита сегашното оценяване?
- Проектите на практика са спрени, докато не приключи съдебната процедура.
Всеки един от тях има право да се яви на втората сесия
Но няма гаранция, че тези, които са минали на сегашното класиране, ще се класират отново.
- Но това ощетява първите кандидати.

- До голяма степен да, но всичко зависи от решението на съда, което не знам кога ще се случи. Един такъв процес се нуждае от около година, но по старата заповед те си запазват правата да бъдат финансирани впоследствие.
- Ако нямаше признание от Евгений Михайлов, какво щеше да се случи с него и Геновева Димитрова? Щяхте ли да поискате и нейната оставка?
- Не мога да изисквам нищо от Геновева, защото не съм я предложил. Такава е процедурата. За мен тя е по-малко виновна, защото са преписали от нея
Не мога да обвинявам някого заради това. Тя е предложена от асоциация и те трябва да решат дали да й искат оставка и тя да я подаде. Ако това се случи, ще я освободя.
- Какво ще направите, за да не се изпадне в такава ситуация отново?
- Никой не е очаквал, че това ще се случи. Точно в този период бях във Варна да подготвям фестивала "Златна роза". Има 14-дневен срок, в който можех да спра заповедта за пускането на филмите, но просто не бях тук. Можех да изисквам от Евгений да си направи коректно оценъчните карти и тогава нямаше да има скандал.