Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Лъчезар Тодоров: България вече се конкурира с всички дестинации по Средиземноморието

Лъчезар Тодоров, оперативен директор на “Тера уей инвестмънт груп”
Лъчезар Тодоров, оперативен директор на “Тера уей инвестмънт груп”
  • Министерството на туризма води адекватна политика, но е нужна подкрепа и от други държавни и общински администрации
  • 5 г. след стъпването на пазара тук "Хаят" се превърна в лидер сред международните хотелски компании, казва оперативният директор на “Тера уей инвестмънт груп”:

- Министърът на туризма Мирослав Боршош заяви наскоро, че очаква много добър летен сезон. Наистина ли ще бъде такъв, г-н Тодоров?

- Всички се надяваме на един по-добър летен сезон и за момента записванията потвърждават думите на министър Боршош. От средата на юни се увеличиха значително полетите от традиционните за Българското Черноморие дестинации и в големите курорти. В по-малките места туристите също станаха осезателно повече.

По-добра равносметка, разбира се, ще можем да направим след края на сезона. На този етап продължава да ни тревожи продължителността на сезона и липсата на полети – редовни, нискобюджетни или чартърни, в месеците май, първата половина на юни, втората половина на септември и октомври. Без тях не можем да създадем устойчив и качествен продукт единствено на базата на гостите от съседните ни държави, основно Румъния, които могат да дойдат с автомобили.

Едновременно с това радостно е, че забелязваме завръщане и

ръст на интереса към България от някои от традиционните ни пазари

и партньори. Това трябва да се използва по най-добрия начин със съвместните усилия на бизнеса и държавата.

- Какъв ръст на туристите очаквате и от кои държави?

- Предвид отсъствието на съществено увеличение на полетните програми от основните пазари не очаквам впечатляващ ръст на общия брой туристи от по-далечните дестинации, с изключение на Великобритания, откъдето Jet2Holidays съществено увеличи броя на полетите и продължителността на програмата си.

Надявам се, че както винаги ще получим сериозна подкрепа от съседна Румъния, откъдето гостите могат да реагират доста по-гъвкаво и при наличието на свободни места, вземат бързо решение за пътуване.

- Все така ли е силна конкуренцията на дестинации като Турция, Гърция и други? Всъщност с кого се състезаваме за туристи?

- Конкуренцията не отслабва, тя се увеличава. Вече не е “заключена” в съседните на България страни. Днес се конкурираме на практика с всички туристически дестинации по Средиземноморието – Тунис, Мароко, Египет, Испания, а също и Португалия.

Печелят тези дестинации, до които се стига лесно и евтино

и които могат да предложат качествен продукт. Тук не става дума само за хотелското настаняване и изхранване, а за цялостното преживяване - плаж и море, разбира се, но също така транспортна инфраструктура, достъп до културни и исторически забележителности, природни паркове, забавления.

- Достатъчно добър продукт ли предлагат българските хотелиери?

- България предлага разнообразен хотелски продукт. Покриваме цялата гама на търсене - от къщи за гости до курортни комплекси с всички удобства и допълнителни услуги. От една до пет звезди. От семейни хотели до международно признати и известни брандове.

За съжаление, пандемията и последствията от войната в Украйна се отразиха на икономическите резултати и за българските хотелиери днес е трудно да отделят необходимите инвестиции за поддръжка и обновление на материалната база. Надявам се това скоро да се промени, защото старата база може бързо да отблъсне госта, а репутационната щета да бъде не само за конкретния хотел, а за дестинацията като цяло.

- Имат ли основания твърденията, че цените на съпътстващи услуги като чадъри, шезлонги и други са високи?

- Не, не мисля. Със сигурност има плажове, където тези цени са твърде високи, но като цяло според мен са приемливи и са обусловени от качеството на услугата, която се предлага - водно спасяване, медицинско осигуряване, почистване на плажната ивица и т.н.

Освен това не бива да забравяме, че има 50% безплатна зона, която е осигурена по закон на всеки един български плаж.

В това отношение България с приетото законодателство, пък и с провеждането му в действие от страна на Министерството на туризма, е

добър пример за подражание, който гарантира достъпност до плажа и морето за всички

- Успява ли вече България да привлича платежоспособни туристи?

- Аз бих поставил въпроса по друг начин – възможно ли е да направим така, че чуждестранните ни гости да оставят повече пари за икономиката на България по време на техния престой? За да стане това, трябва да създадем мотивация на повече хора да искат да ни посетят с цел туризъм, или още по-просто казано – търсенето да превишава предлагането.

И тук идва ролята на държавата, която следва да обобщи и направлява рекламните послания, работейки вържу имиджа на дестинацията. Виждам, че сегашното ръководство на Министерството на туризма прилага адекватна политика в тази насока.

Държавата може да спомогне за осигуряването на достатъчно въздушна свързаност с международните летища в София, Пловдив, Варна и Бургас, както и да мотивира с възможните средства и инструменти създаването и поддържането на разнообразен, но неизменно качествен туристически продукт.

- Достатъчно адекватна ли е политиката на държавата в туризма? Може ли услуги да бъдат субсидирани, както се прави в други страни?

- Въпреки многото, направено от Министерството на туризма за последните години, и продължението на тази политика от сегашното ръководство, все още не виждам припознаване на туризма като водещ отрасъл в икономиката на България. Спорим дали делът в БВП е 7 или 10%, или може би 18-22%, ако добавим ефекта върху съпътстващите индустрии.

Нужна е политика с достатъчно дълъг хоризонт, която да бъде осъществявана последователно от всички правителства. Реализацията на тази политика трябва да дойде и от други държавни и общински администрации, а не само от ресорното министерство.

Трябва да участват Министерството на външните работи за визова политика и капацитет за гости, за работници от трети страни, МВР за реда и сигурността в курортите, на големите събития и т.н., МРРБ за пътна и друга инфрастуктура, министерството на транспорта за въздушна и друга свързаност, Министерството на културата за културни и исторически забележителности, организиране на мащабни събития, МОСВ за природни забележителности, Министерството на здравеопазването и т.н.

Събирането на тези институции е само по себе си тежка задача. Фокусирането на съвместните им усилия за развитие на туризма би създало основата на държавна политика, която да направлява и мотивира частния сектор. В тази политика могат да залегнат всякакви механизми, защо не и субсидиране в рамките на съществуващите ограничения.

- Каква е оценката на “Хаят” за България, след като навлезе и в морския туризъм у нас? Ще има ли разширяване с нови хотели или нови активности?

- “Хаят” са изключително доволни от развитието на бранда в България. В рамките на 5 години веригата е представена вече със седем хотела с повече от 2700 помещения и се превърна в лидер сред международните хотелски компании в страната. Отварянето на АLuaSoul Sunny Beach завърши палитрата на all inclusive както за нас като група, така и за дестинацията, давайки фокус към гостите над 16 години - една все по-устойчива и желана целева група.

Общото желание е да създаваме продукт, който да отговаря на все по-високите и по-разнообразни изисквания на нашите гости, да го поддържаме и развиваме непрекъснато. Част от това развитие например са предстоящите събития. На 18 юли на брега на живописното езеро в Правец предстои да открием парка “България Ленд” (BulgariaLand), където с повече от 60 макета на известни сгради и други културно-исторически ценности разказваме част от историята на нашата страна. Това е нова атракция.

Същата вечер на сцената пред хотела ще започне 20-ото юбилейно издание на фестивала Pravets Art Nights. И тази година Софийската филхармония под диригентството на маестро Найден Тодоров ще поднесе три незабравими вечери от 18 до 20 юли, като събере на една сцена родни и световно признати имена от класическата музика.

CV

Лъчезар Тодоров е оперативен директор и зам.-председател на Съвета на директорите на “Тера уей инвестмънт груп”. Компанията оперира със 7 хотела в България под бранда “Хаят”. Тодоров е завършил висшето си образование със специалност “Международни отношения”, но повече от 20 години работи в сферата на туризма.

Видео

Коментари