Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Alfa Romeo vs ZIL – Хубен Черкелов нарисува катастрофата на Гунди и Котков

Художникът Хубен Черкелов
Художникът Хубен Черкелов

В САЩ гледат платното като попарт, а то наистина е вдъхновено от серията на Анди Уорхол "Смърт и бедствие"

В българската ситуация смъртта на известните футболисти Георги Аспарухов-Гунди и Никола Котков си остава чисто локална трагедия, но все пак е силен източник на митология.

С тези думи художникът Хубен Черкелов обяснява картината си Alfa Romeo Giulia GT vs ZIL, с която припомня за катастрофата, случила се преди 54 години. Платното е базирано на фотография на сблъсъка, в който загиват Георги Аспарухов-Гунди и Никола Котков на 30 юни 1971 г. край прохода Витиня. Alfa Romeo Giulia GT е италианският спортен автомобил, който Гунди управлява, докато ЗИЛ-ът е популярната марка камиони, произведени в СССР, в който колата се блъска.

Картината Alfa Romeo Giulia GT vs ZIL, която Хубен Черкелов рисува през 1996 г.
Картината Alfa Romeo Giulia GT vs ZIL, която Хубен Черкелов рисува през 1996 г.

Художникът, който в края на 90-те години емигрира в Щатите, рисува картината през 1996 г. Повлиян е от произведението “Автомобилна катастрофа” (Car Crash), част от серията на Анди Уорхол - Death and Disaster (“Смърт и бедствие” - от англ. ез.), където той рисува много катастрофи, които вижда по разни списания и вестници. Черкелов сравнява картината си с тази на френския автор Теодор Жерико, който рисува “Салът на Медуза”, когато през 1816 г. фрегатата потъва, както и с “Герника” (от 1937 г.) на Пикасо, който, научавайки за унищожителните бомбардировки над баския град Герника, посвещава творбата си на тази трагедия.

“Това са трагедии, които обединяват хората. И аз си помислих - кое ни обединява. Трудно е да се каже, защото българският народ е общо взето малко разединен, обаче има неща като смъртта на Гунди и Котков, около които много хора се обединяват и казват, че това е национална трагедия”, разказва Черкелов пред “24 часа”.

Картината му е с маслени бои върху канава в размер 100 на 80 см, в духа на попарта. Художникът я показва в Двореца в края на 2017 г. като част от изложбата “Минало и настояще на един контракултурен разказ” на група XXL, на която съосновател е самият той. “Казах на кураторката, че имам една стара картина, никой не си я спомня, но е хубаво да се види отново, и я включихме в изложбата”, обяснява Хубен Черкелов. Добавя, че вече не е негова собственост, тъй като колекционери са я харесали и са я откупили.

Миналата година художникът гледал филма “Гунди - Легенда за любовта” и си казал:

“Въпреки че тази трагедия се е случила преди 54 г., има хора, които се вълнуват и мислят, че това наистина е национална трагедия”. Затова и скоро я показа във фейсбук.

Харесва попарта, защото при него няма втори план и задна мисъл. “В българското изкуство, което е от 1944 година насам, винаги се използва езоповски език, както и в литературата. Нарисувани са примерно Белчо и Сивушка, но всъщност авторът иска да каже еди-какво си, понеже има цензура. В попарта няма. Бутилките кока-кола или кутиите супа “Кембъл” на Анди Уорхол отразяват действителността и няма нищо зад тях. Ето с този език - директния, аз боравя, без да използвам метафори”, казва Черкелов.

Той е роден през 1970 г. в Кърджали. Завършва Националната художествена академия със специалност “Живопис”, след това и майсторски клас също по живопис при Йорг Имендорф в Амстердам. Председател е на Клуба на (вечно) младия художник към Съюза на българските художници. Съосновател е на групата “Нови радикални практики в България” (1994-1995) и на нейната галерия XXL в София. Той е един от първите истински български концептуалисти. В момента живее и работи в Ню Йорк.

Художникът: Като пророк съм, казах ви, че мястото на България е в Европейския монетарен съюз

- Г-н Черкелов, върху какво работите сега?

- В момента работя върху проект, който се казва “Четиримата ездача на Апокалипсиса” и ще бъдат четири картини. Те са глад, смърт и т.н. Не съм ги завършил, но да кажем до края на годината.

- Къде ще ги покажете?

- В Щатите, но още нямам място. Предпочитам, когато съм готов, да потърся мястото. Една картина може да ми отнеме два месеца, но може и повече.

- Вашите колеги и приятели от чужбина виждали ли са картината за катастрофата на Гунди и Котков и изобщо знаят ли кои са тези хора, каква е историята им?

- В Щатите те я гледат чисто естетически във връзка с попарта. Картината сама по себе си трябва да бъде достатъчно разбираема и добре изпълнена и въздействаща, за да може да работи и без самата предистория.

- Преди няколко месеца бяхте в България и направихте изложбата “Колелото на живота”, вдъхновена от въвеждането на еврото в България, а сега получихме заветното “да”. Доволен ли сте?

- Доволен съм, защото виждам себе си малко като пророк: казах ви, че мястото на България е в Европейския съюз и в Европейския монетарен съюз по-скоро. Даже получих съобщение от България - айде, честито ни евро, приети сме. Така че чувствам един вид задоволство от това, че съм бил от вярната страна на дебата.

- Каква беше реакцията на българската публика от това, което видяха в изложбата ви?

- Много позитивни мнения имаше. Аз не излагам в България толкова често и целта ми е, както на всеки художник, да събера хората да видят картините на живо. Друго е, когато са в интернет или на снимка. Когато публиката види как светлината играе върху повърхността, разбира колко по-сложни и интересни са картините. Доста от нещата се продадоха. Има интерес и имаше смисъл.

- Скоро ще показвате ли пак нещо у нас?

- Единственият вариант, който е по-реалистичен и близък, е Sofia Art Fair в началото на октомври. Галеристката Деница Гергова ми предложи да изложим нещо и това е най-непосредствено.

Иначе ще имам изложба в Триест в Италия също през октомври.

- Приемането ни в еврозоната ще ви вдъхнови ли да рисувате?

- Имам идеи, разбира се. С удоволствие ще го направя, когато минем финала и е реалистично, а не просто проект.

Видео

Коментари