Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Актьори спасяват театрите след аферата за милиони

Мариан Бозуков, Димитър Баненкин и Стефани Лечева печелят постовете си в конкурсите, проведени от Министерството на културата.
Мариан Бозуков, Димитър Баненкин и Стефани Лечева печелят постовете си в конкурсите, проведени от Министерството на културата.
  • През първите месеци бях с усещането, че ме назначиха в правна кантора, а не в културен институт. Сега не е по-лесно, но нормализирахме ситуацията, казва Стефани Лечева, която седна в "горещия" стол на Левон Манукян
  • Родопският драматичен театър вече живее и свети. Първата поставена цел бе да го извадим от стигмата на цялата финансова машинация, случила се с него, категоричен е директорът в Смолян Мариан Бозуков
  • Влизам със своя собствена концепция. И започвам на бял лист хартия, обяснява Димитър Баненкин, който пое пазарджишкия театър

Трима актьори имат отговорността да въведат ред в хаоса след театралната афера в културните институти в Разград, Смолян и Пазарджик, където бяха разкрити финансови злоупотреби за милиони в ущърб на държавния бюджет. Стефани Лечева, Мариан Бозуков и Димитър Баненкин са новите директори, избрани с конкурси, проведени от Министерството на културата. И тримата вече работят по концепциите си за бъдещето и реабилитацията на театрите, като и Лечева, и Бозуков продължават с официален мандат на директорския пост, който поемат още в най-драматичните моменти след дисциплинарните уволнения на предшествениците си Левон Манукян и Румен Бечев.

Стефани Лечева, която има над 100 роли зад гърба си на сцените в Силистра и Шумен, няма много време за размисъл, когато получава заповедта за служебното си назначение през есента. Скандалът гръмна именно от Театрално-музикалния и филхармоничен център (ТМФЦ), чийто директор Левон Манукян бе арестуван, впоследствие освободен под гаранция, уволнен от служебния министър Найден Тодоров и обвинен в длъжностно присвояване в особено големи размери, свързано с фиктивни договори и източване на държавни средства.

"Започнах на 11 октомври в един празен кабинет само с мебели, без дори една хартийка, нямаше никаква документация, нито на хартия, нито на електронен носител - коментира пред "24 часа" Лечева. - Никак не беше лесно в тази необичайна ситуация. По стечение на обстоятелствата след близо 40 години като актриса бях в период, в който отсъствах от сцената и понеже нямах никакъв ангажимент - казах "да". Много бързо трябваше да отговоря. Както се пошегувах и на конкурса, сега съм с усещането, че ме назначиха в правна кантора, а не в културен институт. Понеже първите два-три месеца имах срещи с адвокат всеки ден. Трябваше да се прекратят договорите с фирмите, на които е дадена цялата счетоводна информация, да се връчват призовки, да се прекратяват пълномощни на лица с достъп до банковата сметка на ТМФЦ - Разград, както и да се прекратят сключените 63 така наречени "фиктивни трудови договори". Благодарение на съдействието на Окръжна прокуратура - Пловдив, на Община Разград, на всички институции - Инспекция по труда, НАП и др. успяхме да нормализираме ситуацията.

Сега не е станало по-лесно. От чисто финансова гледна точка ще носим дълго последствията от злоупотребите. Имаме яснота за върнати само от 10 човека 178 хил. лева, които внесохме в сметката на Министерството на културата с полицейски ескорт в Пловдив. Но общият минус за 2024 г. като цяло е близо 2 500 000 лева.

ТМФЦ е уникален културен институт, който включва три формации: Драматичен театър "Антон Страшимиров", Филхармония "Проф. Д. Ненов" и Сцена "Назъм Хикмет". Благодарение на всички служители в Центъра, които ми се довериха, проявиха разбиране и търпение и благодарение на многото институции, които участваха в процеса, успяхме да се справим не само с фиктивните назначения. В този период творческият процес не спря. С всички колеги - актьори, музиканти, танцьори, успяхме да продължим достойно напред. Продължихме това, което беше започнато като спектакли и концерти, имахме нови премиери след Нова година. Смело мога да кажа, че артистите и от трите ни формации са посрещани навсякъде с уважение, продължаваме да бъдем желани и приети с аплодисменти не само в региона, но и на всяка сцена в България.

Разград е центърът на Лудогорието. Един регион с многообразна културна идентичност. Артистите работят честно и никой от тях не е виновен за така наречената театрална афера."

Стефани Лечева
Стефани Лечева

Лечева е родена в Силистра и е завършила "Актьорско майсторство" в НАТФИЗ през 1991 г. в класа на Елена Баева. Сега има поставени ясни цели за бъдещето на ТМФЦ.

"Имаме разработени инициативи по отношение на маркетинг, повишаване на цената на билета, привличане най-вече на младата публика. Според мен публиката трябва да се възпитава, да се отглежда от най-малка възраст, да се търсят най-различни иновативни подходи. По отношение на творческата линия и в трите формации, след като вече имам впечатления от девет месеца работа, трябва да се вземат няколко ключови решения, които засягат начина на ръководене и работа. Имам уговорки с определени диригенти и режисьори. Също така направихме един проект за възстановяване на конкурса за млади пианисти "Проф. Димитър Ненов". Селекционирани сме и за Европейския фестивал на пътуващия театър в Сливница. Последното ни представление за сезона беше участие в Комедийния фестивал. Това е значимо за нас, защото разградският театър и разградската филхармония не са стъпвали доста години на фестивална сцена и за мен беше предизвикателство да се върнем на тази карта."

Лечева има подкрепата на артистите от ТМФЦ, като по-големият процент от нейните колеги са настоявали тя да се яви на конкурса за управленския пост.

"Усещам признание и уважение. Разбрах, че каквото и да се прави, най-важното е да действаш първо като човек и после като директор - сигурна е Лечева. - Говорим все как нямаме пари и как всичко е свързано с това. Но аз мисля, че е като в стихотворението на Емили Дикинсън: "От какво се прави ливада? Нима не знаеш? Трева - и една пчела - и да мечтаеш. Ако пчелата не пристига - мечтата стига."

Бих призовала колегите си да продължим да мечтаем, защото съм сигурна, че дори да няма пчела, все пак с мечтата някаква зелена, красива ливада ще ни се получи."

Тя е отдадена изцяло на новата си длъжност, но като при всеки актьор и у нея остава вечният копнеж за играта: "Аз съм от артистите, които са имали достатъчно роли, и то разнообразни. Но когато ми се случи да прекъсна сценичната си изява, си мечтаех дори за малка роля, но да съм отново пред публика. Ако тепърва стане по-лесно административно, с удоволствие дори и за минути бих прегърнала и целунала сцената отново".

С решителност и целеустременост Мариан Бозуков също се хвърля в това да поправи счупената културна машина в Смолян след отстраняването на Румен Бечев като директор на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов", където са разкрити нередности по същата схема за източване на средства в особено големи размери.

Мариан Бозуков
Мариан Бозуков

"Първото, което си поставихме като задача, е да създадем нов контекст, в който да съществува Родопският драматичен театър - коментира пред "24 часа" Бозуков. - Тоест да го извадим от стигмата на цялата финансова машинация, която се е случила с него.

Заварихме театър, в който нямаше нито един счетоводен документ, нито един ТРЗ документ. Иззети компютри за целите на следствието, както и всички досиета на работещите. Но това, което искам да се подчертае, е, че прокуратурата съдейства по най-перфектния начин в лицето на наблюдаващия прокурор г-н Гаврилов с каквото може, за да се помогне в тази ситуация, която беше патова.

Трябваше да се освободят всички назначени "фиктивно" - този термин, който се използва от медиите, но това са реални назначения на хора, неполагащи реален труд. Това отне доста време и усилия.

От октомври месец стартирахме с нов счетоводен продукт. Големият проблем е, че ние нямаме аналитично счетоводство, сега го възстановяваме, защото това има огромно значение за случаи като нашия - второстепенен разпоредител на бюджет. Ние не сме акционерно дружество и не разполагаме със собствените си средства.

Също така възстановихме някои от старите, недоизиграни представления, защото не бяхме наясно въобще с какво разполагаме като финанси, какъв остатък има от бюджета.

Много неща се свършиха. Това, което мисля, че успяхме да постигнем заедно с целия екип, е наистина да създадем друга атмосфера в театъра. Онази тъга и притеснение, които "седяха" в коридорите, изчезнаха. Защото всички видяхме и разбрахме, че ако се хванем заедно - можем да изтеглим каруцата."

Мариан Бозуков е роден в Чепеларе и е играл на сцената на Народния театър, "Сфумато", Драматичен театър - Пловдив, самия Родопски драматичен театър, като е известен и от малкия екран с ролята си в тв поредицата "Дунав мост". Амбициите му за новия живот на смолянския театър са големи.

"Това, което заварих, беше един доста оскъден репертоар. От есента планирам да започнем с много сериозни режисьори, автори и заглавия, в които да участва цялата трупа - казва директорът. - Очакваме пълна подкрепа от страна на министерството по отношение на финансирането на тези проекти, защото иначе няма как да създадем продукция, която да започне да вкарва приходи, с които театърът да се развива. 

Трупата е невероятна. Моята най-голяма цел е да покажа на театралната публика в страната, не само в Смолян, че това са блестящи актьори. А техническите служби са съкровище - отдадени на театъра, милеят за него и работят всяка секунда. Успяхме да ремонтираме гримьорните, след като намерихме спонсори, които дариха материали. В камерната зала "Любен Гройс" вече има локално отопление, климатици, защото там основно зрителите са деца. Сега е уютно и приятно.

Градът вече вижда, че Родопският драматичен театър живее, свети. В буквален и преносен смисъл. Така трябва, защото той с огромни традиции. В него са поставяли най-големите имена на българския театър, да не говорим какви актьори са минали през него и каква история има от създаването му досега."

Любопитното е, че когато се основава Родопският драматичен театър "Николай Хайтов", основните актьори, които започват работа в него, са от родното място на Бозуков - Чепеларе. А на конкурса за директор той е единственият кандидат, което показва тежестта на огромната отговорност, с която смело се нагърбва артистът, докато други не посмяват.

"Мисля, че се явих с една много стойностна концепция. Съжалявам, че трябва за собствената си работа да слагам подобни епитети. Но немалко време работих по нея. Опозиция винаги има. Има и недобронамерена такава. Това са неща, с които човек може да се справи, ако следва приоритетите си. Аз освен всичко съм човек, който може да проведе диалог с всекиго, да изслуша и неговата гледна точка, да я преосмисли, ако трябва - и собствената си. Когато се изправя срещу проблем, разговарям със себе си - човекът говори с директора. Не може да се гледа само от една-единствена камбанария. Не съм едноличен търговец."

Бозуков изтъква, че е много важно да се знае, че хората на изкуството не са крадците - що се отнася до репутацията на театрите, очернени в скандалната афера.

"Не те са тези, които са направили схемата и са източили държавния бюджет. Хората на изкуството работят честно и почтено, много често за компромисно възнаграждение - обяснява директорът.- Трябва да се знае, че Смолян е в много труден регион - граничен. Има двукомпонентно население. Също така градът е обезлюден.

Ние се сблъскваме с проблеми, които театрите в централната част на страната нямат. Не може основният критерий за оценяване по методика за приходите на нашия театър да бъде еднакъв с тези от големите градове като Пловдив например. Граничните театри, какъвто е и този в Кърджали, са не само театрално средище - те пазят езика, те пазят културата. Трябва да има други приоритети за тях, а не да се смятат в общия кюп. До Плевен има доста лесен достъп, а ние тук имаме един път от Асеновград."

И тепърва Бозуков е готов за много работа без бързане: "Имам една много любима фраза на нашето западно македонско наречие: чекор по чекор. Иначе казано - стъпка по стъпка. Има опасност, ако човек се втурне стремглаво, да прескочи някое стъпало, което да се окаже фатално. Полека, знаем къде е хоризонтът, имаме представа къде искаме да стигнем и ще се придвижваме със скоростта, която ни позволява да си свършим работата по най-добрия начин."

И неговият колега Димитър Баненкин е готов да вкара в ред делата на Драматично-куклен театър "Константин Величков" в Пазарджик, макар за него "горещият стол" на бившия директор режисьорът Григор Антонов да е съвсем нов. В пазарджишкия театър бяха разкрити злоупотреби за над 4,2 млн. лева чрез договори за разпространение на билети без обществени поръчки. Установени бяха също фиктивно отчетени представления и нерегламентирана субсидия от 147 777 лева.

За заместник на Антонов бе временно назначен Богдан Петканин, от когото Баненкин поема поста, след като печели конкурса на министерството.

Димитър Баненкин
Димитър Баненкин

"Не мога да бъда отговорен за нещо, което някой друг е правил. Хората са уморени от разследвания. Сега в театъра е спокойно - категоричен е пред "24 часа" Баненкин. - Влизам с моя собствена концепция, която според мен е добра. И започвам на бял лист хартия. Много съм взискателен както към себе си, така и към останалите.

В момента проблеми няма в театъра. Успях по някакъв начин да довърша това, което започна Петканин. Той успокои нещата. Хората ме посрещнаха с голямо доверие и с очаквания, които се надявам да покрия. Първите стъпки, които трябваше да предприема, са свързани с материално-техническата база и неотложни битови проблеми. Сценичните работници направиха много неща извън техните задължения. Сега ще се смени и парното, защото е много старо и не искам утре да се появят заглавия, че пазарджишкият театър се е вдигнал във въздуха. Освен това покривът трябва да се оправи наложително, защото тече вода постоянно. Това са задължителни ремонти, които вече са възложени на фирма."

Във визията за бъдещето на новия директор, който е родом от Пазарджик, приоритет е работата с подрастващите зрители и връщането на част от театралната публика в града.

"Имам намерение да организирам един фестивал - "Балканиада", в който ще бъдат поканени страни, които не са членки на ЕС. Ще стартирам "Университет за зрители", който ще възпитава както млади, така и възрастни хора. Ще каня и млади, и утвърдени режисьори. На една камерна сцена имам намерение да бъдат поставяни експериментални продукции."

Баненкин е известен с редица негови телевизионни и филмови роли и е категоричен, че новата му позиция като директор няма да попречи на изявите му като актьор. Той ще продължи да играе представленията, в които участва, и дори през лятото ще се снима в сериал.

Видео

Коментари